Full version: Magnolia- höstvård
MB1965
Nu när det är höst, skall magnoliorna ha PK gödsel för att klara vintern bättre/sätta fler knoppar?

Mvh

Martin B
Jan af Lisö
Jag tror det, jag gav mina PK gödsel förra helgen !!
wolkenkrabber
pk gödsel?
BLÅKORN
NPK = blåkorn

N P K
Nitrogen Phosoros

Kväve Fosfor Kalium?

Men inte kväve på hösten, då mognar inte veden.

Lantmännen säljer olika NPK blandningar, jämför själv gräsmattegödsel och Blåkorn
Big Gardener
Personligen skulle jag inte ge mina magnolior någon närning nu eftersom upptaget av näring och rottillväxten är låg nu efter den första september. För att trädet eller busken ska ta upp så mycket som möjligt bör gödningen i så fall ske strax innan rottillväxten är som starkast. Generellt inträffar detta i tre faser under året:

Mitten på juni.
Mitten på juli
Slutet augusti -början av september

För optimalt upptag bör gödning (korttid-mellantidsverkande) läggas ut 2-3 veckor innan den optimala rottillväxten inträffar.

Att göda växterna nu skulle jag påstå är för sent. Inför nästa säsong så rekommenderar jag mer långtidsverkande naturgödsel.
MB1965
BG: Tack för bra och detaljerad information.

När jag läste i magnoliaboken av söderberg och åsheden rekommenderade de att man gav just PK nu på hösten. Hmmm ... nu är jag förvirrad!

Mvh
Big Gardener
Men stod det specifikt när på hösten? Står det någon förklaring till varför i så fall? De regler jag presenterar är väldigt allmänna men gäller för de flesta lignoser. Vad det ytterst handlar om är att upptaget av näringsämnen sker bäst när rötterna tillväxer som mest. Om du ur magnoliaboken kan utläsa att upptaget/rottillväxten faktiskt inträffar senare, ska inte jag säga något mer, då jag inte är någon magnoliaexpert. Det kan ju mycket väl vara så att upptaget av just PK sker bättre vid senare tillfälle.

I många fruktodlingar ger odlarna sina träd många mikronäringsämnen långt in på hösten, men det sker ofta genom bladgödsling eftersom upptaget är snabbare och effektivare då.
MB1965
BG: Som jag minns de var syftet att stimulera knoppsättning på magnoliorna. Återkommer med mer specifik info när jag kommit hem och slagit upp boken.

Magnoliorna har fått bladgödning 2 gr i år.

Jag har satt två nya magnolior. En Merril och en Susan. De skall få lite mera barrförne dessutom för att sänka PH i marken. Därefter pinjebark. Och blå korn i vår samt svaveloxid.

..::.. EDIT..::.. Nu har jag slagit upp den boken PK gödning s 68:"Kaligödning påskyndar avmognad och stimulerar knoppsättning--- PK gödning går bra" samt att "många odlare gödslar inte äldre magnolior alls"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon