Hejsan,
Planterade igår 3 äppleträd (ser ut som ganska "vanliga 3-åriga plantskoleträd fast med ganska bra riktade grenar för mitt ändamål). De var barrotade och växer på MM106 svagväxade rot , två Amorosa och ett Katja.
Nu - skall forma spalje (en sådan med en rak stam uppåt och helt horisontella grenar utåt) eftersom det skall bli häck till grönsakslandet. Kan jag beskära nu (tål trädet det), eller skall jag vänta till JAS? Vill ju börja forma så fort som möjligt, speciellt toppskotten behöver ju tas in mycket.
OM jag kan beskära nu, kan grenarna jag klipper av användas som ympkvistar, eller är trädet i "för lite vila" för det??
Vårhälsningar
Lala
Hej Lala,
Det är inte självklart när man första beskär spaljéer efter plantering. Odlare gör på olika sätt. Med kronträd (träd med stam och krona) är det enklare att säga vad som ger bäst utveckling. När man väntar med all beskärning en växtsäsong får plantan all energi kvar till att etablera rötter. Mest energi till rotetablering får plantan genom blad och toppknoppar. Man väntar därför alltså en växtsäsong innan man beskär kronträdet.
Spaljén behöver visserligen också huvudsakliga energin till att etablera rötter den första växtsäsongen. Om man undviker att beskära får den mer energi till detta.
Å andra sidan vill man inte att en spaljé ska satsa så länge på grenar som man vet att man inte vill behålla. Särskilt inte om de är beskurna som kronträd från början. Snitten blir större när man väntar.
Sedan är det frågan om man ska göra beskärningen nu eller under JAS. Om plantan varit förvarad svalt och mörkt är den i samma viloläge som ett träd under vintern eller vårvintern. Du kan ta ympris från dem nu, men jag skulle inte rekommendera beskärning (se nedan).
En JAS-beskärning är inte alltid det bästa för nyetablerade träd. Många av oss som beskär fruktträd märker hur de unga trädens fortsatta tillväxt efter JASbeskärningen får svårt att avmogna. JASbeskärningar på unga träd passar bäst när man ska ta bort hela grenar. Inte vid grenklyka eller ovan knopp där det kommer tillväxt.
Själv skulle jag gjort så här:
Forma, böj och spaljera grenarna en varm dag nu på våren. Låt plantan förbli obeskuren så att maximal energi går till att etablera rötterna.
När juli kommer ser du hur den utvecklats. Om den utöver bladsprickning också givit grentillväxt skulle jag ta bort de grenar som jag vet att jag inte alls skulle behålla. Ingen av de andra grenarna skulle jag korta in (då kommer eftertillväxt som kan få svårt att avmogna). Om den inte givit grentillväxt behövs energin fortfarande mest till rotbildning och då behöver plantan alla sina blad och toppknoppar (särskilt toppskottets).
På vårvintern nästa år skulle jag göra en beskärning med alla inkortningar mm.