Full version: Rosidentifiering
Anki V
För säkert 10 år sedan köpte vi en ros till sommarstugan. Det enda vi då gick på var härdigheten eftersom den skulle stå på ett så utsatt läge. Den har egentligen inte lä från något håll och har under alla år fört en mycket tynande tillvaro. Planteringsdjupet på rosen blev högst 30 cm pga. all sten. Den har ändå belönat oss varje sommar med någon enstaka blomma på en ful buske och som doftar väldigt starkt.

För två år sedan verkade det som om den dött och pga. lätja blev det aldrig av att jag tog bort den.

I våras så stor där alltså två spretiga, taggiga och tvärdöda pinnar rakt upp. Resolut så tog jag och klippte bort allt jag kunde se ovan jord.

Trolleri!!!

Nu står där en knubbig liten ros med säkert 10 knoppar och några överblommade blomster. Nu blev jag förståss nyfiken på vem denna "överlevare" är.

I AoT:s roslista tycker jag den mest liknar en Hansa. Är det rätt??
Bedagad skönhet

Knopp

Taggar och blad
kerstin z5-6
Def och forever en Hansa -ibland underskattad smile.gif
Jag har stammat en av mina -det blev finfint:)
Anki V
Tackar så mycket. Verkligen imponerande det tog 4 minuter att få svar.

Jag kommer att ta bättre hand om min Hansa nu. Tyvärr så har han fått några knallröda jättevalmo som sällskap. Eftersom jag trodde han var död strödde jag vallmofrön över, det jag trodde var hans grav.

En spännande färgkombination, måste jag säga!

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon