Full version: Skogens skatter
farbror B
Ville bara göra er lite avundsjuka med en bild

på två timmar plockade mina föräldrar å jag 40 liter och då hann vi dessutom dricka kaffe;)
Reserv
Jag skule pallra mig ut i skogen idag för att plocka kantareller, men det enda gula jag såg var höstlöven, snacka om lurad. Och på affären kostar dom 190 kronor kilot, faen, det är juh nästan va´oxfilén kostar
HippieSpellan
det är lingon va?

själv har man länsat smultronsnåren=)
Blomstertanten
biggrin.gif Plockade massor med svamp i fredags !

Trattkantareller , vanliga kantareller och
flera kilo taggsvamp ! wub.gif

Vi var 3 kompisar som tillbringade hela fredagskvällen med att rensa svamp ! blink.gif tongue.gif
sleep.gif Och dricka vin. ( Men jag hade bara lite ont i håret i går) rolleyes.gif
*Felix matte*
Mmmummmms wub.gif Lingon kan man ju ha tilll allt biggrin.gif Vi är storkonsumenter smile.gif Kanske far maken ut och plockar några kilo.. eller så blir det som med Hjortron... vi köper tongue.gif wub.gif

Duktigt att plocka 40 liter!
Snöflinga
Bara det här att ströva i skogen, ha med sig kaffe och stektäggmacka, sitta på en stubbe eller sten och andas in alla dofter och stillheten sleep.gif

Lisa för själen och att sedan hitta svamp och bär , är bara bonus....

Älskar hösten rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 04-09-2005, 22:29)
Bara det här att ströva i skogen, ha med sig kaffe och stektäggmacka, sitta på en stubbe eller sten och andas in alla dofter och stillheten   sleep.gif

Lisa för själen och att sedan hitta svamp och bär , är bara bonus....

Älskar hösten  :rolleyes:

wub.gif om man kunde.. jag längtar rolleyes.gif wub.gif
netaave
Har 10 liter rensade lingon på altanen som i morgon ska förvandlas till sylt och lingondricka.
Där står även en halv papperskasse med trattkantareller som ska rensas, hann inte idag!
yenny
Hi hi.... jag är nog lite trött... läste skogens katter o fatta inte als vad lingonen gjorde här laugh.gif laugh.gif

Men sen trilla poletten ner! rolleyes.gif

Har inte varit i skogen alls... jag bara pockar körsbärstomater och har gjort äppelmos av äpplen jag fått av bikiv smile.gif
Yin o Yang
Det blev kantareller i fredags och lingon igår, söndag smile.gif tongue.gif . Otroligt att vi, åtminstone i våra trakter, har lingonår för 4:de året på rad. Finns hur mycket som helst biggrin.gif . Ikväll blir det att rensa och koka det röda guldet.

Så här mycket hann vi förra året på en timme - det mest otroliga jag varit med om när det gäller mycket lingon tongue.gif . Igår blev det "bara" ca 15 liter, men vi har ju mycket kvar från förra året sleep.gif . För att inte tala om hur mycket det finns kvar i skogen biggrin.gif
silos
Tyvärr så har jag något svårta att böja mig och plocka men nog skall jag plocka lite lingon snaaart.
netaave
CITAT (silos @ 05-09-2005, 09:19)
Tyvärr så har jag något svårta att böja mig och plocka men nog skall jag plocka lite lingon snaaart.

Såg en annons, tror det var i tidningen Land eller möjligen Ica-kuriren, där dom sålde bärplockare med skaft just för dom som har svårt att böja sig.

Undrar om de följde med kikare? tongue.gif ohmy.gif
Magdis
CITAT (farbror B @ 04-09-2005, 21:45)
på två timmar plockade mina föräldrar å jag 40 liter och då hann vi dessutom dricka kaffe;

Men du dricker ju inte kaffe! Hmmm...det är nåt skumt med den där berättelsen! biggrin.gif
annama
Jag blir en aning avundssjuk, för där jag bor finns ingen skog, inga lingon, inga blåbär. Svampen som växer här törs jag inte plocka eftersom det i alla fall inte är kantareller, så mycket kan t.o.m. jag se.... Här finns ganska gott om björnbär, men man river sig lite för mycket. Men jag vill ändå inte flytta, hoppas att den kära människan från Norrland som sålde hjortronsylt utanför ICA för ett par år sen återkommer.
Annlo
Ja visst är det en fin tid nu! Har plockat massor av blåbär i somras och nu har det blivit en hel del trattkantareller! wub.gif
Barnen är med och letar i skogen. De är så malliga att de hittar mer än jag wub.gif
ninnisky
CITAT (Annlo @ 05-09-2005, 20:21)
Ja visst är det en fin tid nu! Har plockat massor av blåbär i somras och nu har det blivit en hel del trattkantareller! wub.gif
Barnen är med och letar i skogen. De är så malliga att de hittar mer än jag wub.gif

Finns det trattisar redan smile.gif Jag brukar inte hitta dom förrän i början av oktober här nere i Västra Götaland. Ska nog ta en extra koll i morgon biggrin.gif
Ophelia
Att släppa ut mig i skogen är detsamma som att jag försvinner. Jag gillar dock att greja runt i skogen, bara jag har någon med mig smile.gif
ninnisky
CITAT (Ophelia @ 05-09-2005, 20:37)
Att släppa ut mig i skogen är detsamma som att jag försvinner. Jag gillar dock att greja runt i skogen, bara jag har någon med mig  :)

... ta kompassen med dig wub.gif wub.gif
Ophelia
CITAT (ninnisky @ 05-09-2005, 20:45)
CITAT (Ophelia @ 05-09-2005, 20:37)
Att släppa ut mig i skogen är detsamma som att jag försvinner. Jag gillar dock att greja runt i skogen, bara jag har någon med mig  smile.gif

... ta kompassen med dig wub.gif wub.gif

Ja jag brukar fråga henne om vi ska ut i skogen laugh.gif laugh.gif
renate
Du milde!!!!!!!!!40 kg lingon,det plockade vi på 80 talet.Jag plockade knappt ett kg i dag när jag var med hunden i skogen.Plockar numera för hand,lättare att rensar.Bild glömde jag att tar nu ligger allt i frysen
wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon