Full version: Vallört
JonasQ
Har vallört i kanten av mitt trädgårdsland och det har tagit över allt annat på några år vilket är lite besvärligt. Har försökt gräva bort dem men det har bara lett till mera plantor av de söndergrävda rötterna. Finns det något annat allternativ än att byta all jord? Skulle ogärna täka in hela landet eftressom det då leder till ett par grönsakslösa säsonger.
Sommartorparn
Om det är fodervallörten du har så är den ett besvärligt ogräs! Samtidigt är det en nyttoväxt som man kan göra gödselvatten av.

Den sprider sig dels med frö, dels med väldigt djupa rötter som skickar utlöpare åt sidorna (ungefär som tistlar). Det går att bli av med dom. Gräver man bort dom får man nog hålla på ett tag eftersom kvarlämnade rotbitar ger nya plantor. Men gräver man kontinuerligt så hinner dom nya plantorna inte utveckla så djupa rötter som dom första man grävde bort, så efter ett par säsonger så är dom borta. De plantor du gräver upp utgör utmärkt gröngödsling om du lägger dom ovanpå marken.

Vill du undvika ansträngningen så kan du täcka marken. Jag brukar använda tjock svart plast på rulle som jag köper på lokalföreningen. Du får nog räkna med att ha marken täckt 2 hela växtsäsonger för att vallörten ska dö. Och sedan hålla efter dom fröplantor som möjligtvis kommer upp.

Vallörten är ganska lätt att bekämpa med medel som Roundup eller Rambo, eftersom den har så stora bladrosetter, så det är enkelt att 'träffa rätt'. Ta dom på försommaren när dom befinner sig i tillväxt och låt dom komma upp ett par decimeter i höjd innan behandling så att bladen tar upp mycket av medlet. Även med denna metod får du räkna med att den behöver upprepas eftersom små plantor kommer upp.

Själv hade jag hela trädgården full med vallört och det tog mig ett par år att få dom under kontroll med hjälp av Roundup, men det är ju inte alla som vill använda detta medel wink.gif I ett trädgårdsland hade jag nog valt att täcka med plast. wink.gif Två säsongers täckning eller två säsongers grävning....tidsmässigt skulle jag tro att det blir detsamma men med mindre anstränging. smile.gif

PS. byta jord tror jag inte på. I så fall får du gräva ut väldigt djupt för att vara säker på att alla rötterna kommer med, så då blir det väldiga volymer jord som ska bytas och hur jobbigt är det grävandet? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon