Eva i Skåne
Jag har stora vattentunnor, 200l, och när jag kom till botten vid vattning i sommar såg jag något som simmade undan i botten där det fanns gott om gamla löv.
Odjuret hälldes över i en burk och fotograferades.
Det var 3-4 cm. Ovansidan var gråaktig och såg lite geleaktig ut ovanpå skalet.

Visste inte vad jag skulle göra med det, men det löste naturen snabbt. Antingen hoppade det över kanten och försvann, men mest troligt är nog att någon fågel var där och fick sig en munsbit.

amaira
Din dykarbagge FLÖG helt enkelt sin väg! biggrin.gif
Det var också så han hamnade i din vattentunna från början, han flög dit.

Sort på dykaren kan jag inte avgöra.
Eva i Skåne
Intressant att han kunde flyga. Skönt att han inte blev fågelmat (inte då i alla fall).
Men han verkade ju även klara sig bra under vattenytan bland löven. Måste dom upp och andas emellanåt då?
karjo
Vissa arter sparar en luftbubbla under täckvingarna som de kan använda som syrekälla en stund, sen måste de upp igen.
KURT
Länk till Jourhavande biolog, som informerar om dykarbaggar. De kraftiga bakbenen "ror" den med under vattnet.
Eva i Skåne
Tack för all information smile.gif

Jag kände inte ens till att det fanns något som hette dykarbagge tidigare,
men även idag har jag lärt något nytt biggrin.gif
Airamya
Va kul! Äntligen fick jag veta vad det är som simmar runt i min 'damm'. (Den är inte värd att kallas för damm... ännu... mer ett hål i marken som råkade grävas precis där det tydligen går en vattenåder av nåt slag...)
I vilket fall som helst så hann jag knappt gräva hålet (det fylldes med vatten direkt, underifrån) förrns det simmade omkring en hel hög med såna däringa baggar.
Tack för informationen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon