kicki3
Hej alla vänner som så gärna delar med sig av sina erfarenheter,

Jag har just låtit fälla 5 jätte granar (20-25 m långa) och ett antal mycket risiga smågranar vid fritidshusets tomtgräns. Ljuset strömmar in men även insynen från vägen har blivit lite för bra enligt min uppfattning.

Jag vill ha ett nytt insynskydd max 2 meter högt. Tomten ligger i zon 3 tror jag (Mitt i sörmland), på ett berg med många synliga bergsdelar. Hassel, björka, asp, rönn och gran växer vilt på tomten och en jätte druvfläder.

Vad har ni för tips? Jag har funderat på att flytta hassel som växer längre bort på tomten, är det en bra idé? Hur är det med trollhassel? Jag älskar syrener. Kan man anlägga en syrenhäck på en stenig tomt, med troligtvis rätt sur jord?

Jag behöver inte ha 100%-igt insynsskydd och det behöver inte vara vintergrönt.

Jag har begränsat med bevattningsmöjligheter då vi hämtar vatten med hink ur brunn.

MVH
Entusiastisk nybörjare!
Hannele
CITAT (kicki3 @ 05-09-2005, 08:17)
Jag har just låtit fälla 5 jätte granar (20-25 m långa) och ett antal mycket risiga smågranar vid fritidshusets tomtgräns. Ljuset strömmar in men även insynen från vägen har blivit lite för bra enligt min uppfattning.

Jag vill ha ett nytt insynskydd max 2 meter högt. Tomten ligger i zon 3 tror jag (Mitt i sörmland), på ett berg med många synliga bergsdelar. Hassel, björka, asp, rönn och gran växer vilt på tomten och en jätte druvfläder.

Lata jag skulle kanske låtit smågranarna vara kavr och börjat klippa dem så småningom, eftersom det inte är så lätt att plantera i stenig mark och få något att trivas. Överhuvudtaget kan det vara smart att ta vara på "sly", förma och sköta det på olika sätt. Både Cilla och jag har gett en hel del tips om det.

Mindre syrenplantor och vresrosor kommer nog också att trivas, men man får vänta på resultat några år.
morgonbris
En rönnhäck kan passa bra in i miljön, och borde klara förutsättningarna.
Vill Du ha något mer anlagt, tänk på humle som växer ohejdat i de flesta lägen.Förankra några höga käppar och låt den bre ut sig, eller gör någon annan klätterkonstruktion som passar tycke och smak.
KURT
Jag vill åter göra reklam för kommunernas grönområden som inspiration. I detta fall skulle man kunna blanda olika friväxande buskar/träd. T ex slån, rosor, fläder och annat. Ofta kan man ta mindre rotskott eller sticklingar från naturen.

Gran kan passa som häck, men oftast i större parker och "anläggningar", friväxande buskar behöver ju inte heller klippas. Dessutom är det bra med något som ger bär/frukt (eller blommor som fläder), så man både själv och fåglar kan få mera nytta av växterna.
hav
Rugosasorter! Välj någon sort som du gillar, blir jättefint!
MB1965
Några olika nyponroser blir tätt, småfågelsvänligt, lucktar gott och får ju fina nypon på hösten. Lagom storlek dessutom, fungerar när jorden är kass och stenig. Bara att åka till plantskolan och handla på höstrean!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon