kicki3
Hej,

Baksidan av fritidshuset utgörs av en kraftig sluttning som slutar i brant berg. (Fallhöjd ca 8 meter). Denna sluttning är täckt av stenbumlingar i storlek mellan en basketboll till en rejäl badboll. Dessa är helt täckta av mjuk grön mossa. Mellan har det växt sly som jag nu tagit bort. Sluttningen är ingenting som man direkt vill gå på, då det är lätta att vricka fötterna mellan stenbumlingarna.

Kan man tämja denna sluttning och göra ett planerat stenparti av det? Sluttningen ligger mot mest mot Norr och ligger i skugga mitt på dan.

Erfarenheter, råd, tips, länkar och böcker söker. rolleyes.gif
MrNorth
En bild kanske? MAn kan göra mycket fint av stenpartier....

/henrik
kicki3
Hej, tack för svar.

Det har blivit något knäppt med min länk till fotoalbumet.

Jag försöker att länka en bild.

http://www.odla.nu/album/data/kicki3/3687_p35524.jpg
fruberglund
Kolla på Gröna rum nästa vecka, då skulle det vara just om stenpartier, får jag inte missa för jag håller på med ett stenparti nu smile.gif
peterinas
du kan inte göra ett litet vattenfall på stenpatiet ? kan visseligen vara lite jobb om det är så stor skillnad på stenarna och bökigt att gå där man kan bli fint med och ett högt vattenfall =)
MrNorth
Ett tips... kullar är finfina att göra "berg" av... alltså en kopia av ett riktigt berg fast i miniatyr. Jag brukar använda mig av lite tallar, lönnar, samt ormbunkar i form av stensöta samt mossa... Gärna en och annan azalea för att sätta lite färg. Kolla ute i skogen hur berg och kullar är uppbyggda.

Ett porlande naturligt vattenfall är pricken över i:et!

/Henrik
kicki3
Tack för rådet.

Det där med att göra ett minitayrberg låter underbart fantasieggande!! Ska genast leta efter inspiration på nätet och i verkligheten.

Vattenfall låter fint, men det får nog vänta lite. En sak i taget!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon