Jack
Hej

Jag är nybörjare på det här med att dra upp kryddplantor från frön. Jag har letat men tycker inte att jag har sett något bra tips på hur man planterar om Basilikan när den har kommit upp en bit. På fröpåsarna står det att man ska så med 1 cm mellanrum och sedan ska man plantera om plantorna i lite större krukor. Ska man då sätta ihop dom flera i samma kruka eller får man dom buskiga enbart genom att toppa dom? Om man nu ska sätta ihop flera hur tätt kan man då sätta dom? Jag har provat att satt 4 st småpllantor tillsammans i 6 ck kruka är det för trångt? Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på dessa frågor.

MVH Jack
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag för det mesta direktså basilika i kruka ca 8cm. Krukan fyller jag till 2/3 med vanlig krukväxtjord, sedan toppar jag med såjord och strösslar på frön. Jag brukar gallra så att det blir runt 5-7 plantor per kruka, när de har kommit upp en bit och det börjar titta ut rötter i hålen i krukan så planterar jag över i en 12-13cm kruka. Sedan toppar jag plantorna flera gånger så att de blir buskiga(Green Globe toppar jag ej). Efter hand så blir en del satta i ännu större krukor ex. Green Globe brukar hålla länge och blir stora klot på runt 60cm ifall man planterar dem i 5 liters krukor. Även Mammuth planterar jag över i större krukor det är ju en ganska maffig sort som dricker mycket vatten, jorden torkar för snabbt i en för liten kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon