Pankoonia
Jag och min man byggde hus för ett par år sedan, och håller nu på att göra i ordning tomten. I ena hörnan av tomten står tre tallar som vi vill bevara. Just där de står behöver vi lägga på fyllnadsmassor (jord), ca 30-40cm. Kommer tallarna att kvävas om vi lägger jorden mot stammarna? När våra grannar gjorde det här för tre år sedan snickrade de ett litet "staket" som omsluter stammen och hindrar jorden att komma intill. Deras tallar verkar må bra. Har "staketen" någon funktion för träden hälsa, eller är de överflödiga?
Cilla
Inga träd mår bra av att få helt ny nivå på rötterna, men det kan ta några och ibland många år innan det märks. Trädens rötter ligger på den nivå där de får syre, näring och vatten och lägger man på nya massor förändras detta betydligt.

I övrigt är träd noga med vad som är underjordiska och överjordiska delar. Att göra stamdelar underjordiska innebär ytterligare problem och de kan utveckla röta som inte märks förrän träden faller.

Är man rädd om sina träd bör man inte göra nivåskillnader över hela rotsystemen, och inte skotta upp jord på stammar.
Johan.S

Håller med Cilla.

Själv har jag erfarenhet av en rad granar runt vilka man, omkring år 1954, fyllde upp cirka en meter sand kring stammen.
Dessa har med åren i och för sig bildat en slags rötter på den del av stammen som hamnat under mark, men trädet har ändå inte ombildat denna del av stammen till rot. Samtliga dessa granar har nu sedan länge visat tydliga symptom på röta (fiskfjällig bark och omotiverade blödningar längsmed stammen), de flesta dessutom gått av och fallit omkull.

-Granar får man i alla fall inte fylla upp omkring stammen på, då är det bättre att såga ner dem meddetsamma.
Pankoonia
Det verkar som om vi får ändra våra planer för den delen av tomten. Tack för att ni svarade.
Cilla
Hej,
Jag vill förtydliga med att träd inte tar upp näring invid stammen. De rötter som gör det på vuxna träd finns en bra bit ifrån det synliga trädet. Dessa rötter är beroende av markens struktur och nivå för att kunna göra sitt jobb. Det är därför träd inte mår bra av nivåskillnader, även om det inte berör stammen.

Att de inte gillar stamuppskottningar är för att stammarna är gjorda för överjodiska förhållanden. Det har dock inte med näringsupptagningen att göra. Liksom annat biologiskt liv är träd bra på att överleva även med problem, men sand, jord och till och med grus upp på stammar är inte heller bra.

Om ett träd får välja mellan att få lite jord på stammen eller att få rotområdet (långt från stammen) övertäckt med nya massor, väljer det nog det första. Kolla fråga 27 oh 28 här http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon