Full version: Japanska regnkedjor
mulle
Jag har länge önskat mig det som heter rainchain på engelska.
Regnkedja? Regnkätting?
Det är en japansk innovation, något man hänger upp i sitt stuprör. Själva instruktionen består av små kopparkärl som hänger i varandra. När det regnar bildas ett mycket vackert vattenspel.

Det går att köpa rainchains via internet, svindyrt från England. Vet någon om man kan hitta rainchains i Stockholmstrakten?
Mulle
kristerh
Du får nog hålla ut till nästa års trädgårdsmässa, där finns det säkert wink.gif
krister
mulle
Det fanns inte i våras....
sad.gif
Mulle
MrNorth
Jag har jagat land och rike runt men inte hittat någon. Tyvärr finns det väldigt lite dylikt att tillgå i sverige. Det du kan göra är att beställa på nätet, det finns många seriösa handlare. Sök på "+japanese +rain +chain" på google...

/Henrik
KURT
Har det (är det) varit populärt i andra länder så kommer det snart hit. Och materialmässigt så bör det ju inte kosta mycket. Många ggr bör man som kund försöka påverka handlarnas sortiment mera. Tyvärr är det inte så många handlare som själva importerar.
Zarah P
CITAT (mulle @ 05-09-2005, 11:25)
Jag har länge önskat mig det som heter rainchain på engelska.
Regnkedja? Regnkätting?
Det är en japansk innovation, något man hänger upp i sitt stuprör. Själva instruktionen består av små kopparkärl som hänger i varandra. När det regnar bildas ett mycket vackert vattenspel.

Det går att köpa rainchains via internet, svindyrt från England. Vet någon om man kan hitta rainchains i Stockholmstrakten?
Mulle

Vad fint...! Det har jag inte sett förr - antagligen för att jag kämpar hårt för att INTE engagera mig för mycket i trädgårds-/hussaker innan vi de facto har ett hus... MEN den dagen då jag flyttat in i ett hus, då ska jag definitivt ha en sån. smile.gif
mulle
Nu har jag kommit lite längre i min jakt.
Jo, man kan köpa per postorder i Europa men då kostar en kedja minst ett par hundra euro och det tycker jag att är ganska saftigt.
Amerikanska postorderfirmor säljer dem för i snitt 70 dollar men laborerar bara inom USA.
Eftersom jag ska till New York om en månad kommer jag att beställa leverans till mitt hotell - det gick nämligen bra!
Jag var också inne på amerikanska forumet, Garden Web, för att höra om återförsäljare i NYC. Jag fick en del osäkra tips - det är tydligen inte så lätt att få tag på rainchains där heller...
Men nu ska få se att då jag har släpat hem mina kopparkilon så dyker de upp på marknaden här...
laugh.gif
Så brukar det nämligen vara!
Mulle
Zanna
Jag ska till Japan nästa vecka då ska jag kolla om jag hittar något liknande, de var väldigt fina.
*Felix matte*
Jesses vad ni reser... är det jobb eller semester.
Zanna
CITAT (Felix matte @ 10-09-2005, 09:50)

Semester och lite jobb på Japanska Rallyt - men det har inte anknytning till mitt jobb.
fruberglund
Riktigt fint, vore nåt att ha hängandes...vad avis jag blir på att du ska åka och köpa...en annan får väl vänta tills det kommer hit istället smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Zanna @ 10-09-2005, 20:44)

Semester och lite jobb på Japanska Rallyt - men det har inte anknytning till mitt jobb.

Ta många bilder och ha det så trevligt på resan! wub.gif
Zanna
CITAT (fruberglund @ 10-09-2005, 22:34)
Riktigt fint, vore nåt att ha hängandes...vad avis jag blir på att du ska åka och köpa...en annan får väl vänta tills det kommer hit istället smile.gif

Hittar jag dem och får med en extra i bagaget så meddelar jag dig ifall du är intresserad.

Jag ska fota massor - Tokyo verkar vara en otroligt stad med så mycket folk men de har en hel del parker som jag vill besöka. Jag kanske få panik och sitter i en park hela dagarna för att undvika folkmassorna biggrin.gif
lilla mamma
Skulle det där inte vara lätt att tillverka själva? Koppar metall eller ngt liknande i skålform av metall såga ur hål och ta kedjor el dyl och nita fast.

Vad fasen nu ska jag åka till skroten och leta, sedan ut i garaget.

Men loppis borde väl också ha metalländamål, äntligen ett nytt projekt.
fruberglund
CITAT (Zanna @ 11-09-2005, 08:33)
CITAT (fruberglund @ 10-09-2005, 22:34)

Hittar jag dem och får med en extra i bagaget så meddelar jag dig ifall du är intresserad.

Hihi, ja tack men en räcker ju inte smile.gif Har ju en tunna på var sida om verandan smile.gif

Lilla mammas förslag var smart, borde ju gå. Skulle haft typ mässingsklockor (tänker små kyrkklockor) att göra hål i.
MrNorth
Lyckosar ni som får resa.... Själv har jag varken tid eller råd att resa, skulle dock behöva en japanresa snart för att bättra på min japanska. Itterasshai!!!!

Men när det gäller trädgårdar har väl tyvärr Tokyo inte så mycket att erbjuda?

När det gäller regnkedjorna, jag skulle gärna slänga väck mitt fula vita stuprör och ersätta med en sådan... skulle bli jättefint!!! men som vanligt här i sverige är vi lite "efter"...

/Henrik
mulle

För mig är det rena rama semestern!
smile.gif smile.gif smile.gif (Jag har jobbat nästan hela sommaren...)
Men just den här resan är lite speciell...
Jag har varit extremt flygrädd hela mitt vuxna liv. Att kombinera det med att älska att resa har varit komplicerat, kanske mest för min man som har fått stå ut med diverse mer eller mindre psykopatiska reaktioner...
sad.gif
För några år sedan fick jag höra om att Finnair ordnar kurser för flygrädda och anmälde mig bums. Det var en fenomenal kurs - idag är jag visserligen fortfarande rädd just när planet lyfter men de sömnlösa nätterna och paniken en vecka före flygturen är ett minne blott.
smile.gif
Alla som har gått kursen får två gånger per år ett specialerbjudande om en resa någonstans till en Finnairdestination. (Gratis flyg men lyxhotell så priset är inte alltid så där fruktansvärt billigt men oftast i alla fall mycket lägre än "vanliga" resor. Vi har valt de intercontinentala resorna där det lönar sig mest)
Och så lyfter ett plan med ett 30-tal flygrädda plus specialutbildad flygpersonal inklusive en psykolog som har doktorerat i flygrädsla... Det är jätteroliga resor!
Eftersom det är ordinarie ruttflyg kan man dessutom förlänga sin resa hur man vill och också resa hem varifrån man vill.
Vi har gjort "flygrädsleresor" till Bankok med privat ösemester efteråt, till Kuala Lumpur med tågluffning i Maleysia och hemresa från Singapore, till Shanghai, till Dubai med biltur runt Förenade arabemiraterna efteråt och också till Tokyo - då reste vi på tumanhand vidare till Kyoto.
Fast i Japan var vi före jag hade upptäckt regnkedjorna.... sad.gif
(Och Zanna, om du inte har hunnit resa än - du har en underbar upplevelse framför dig. Japan är bara något i särklass!)
wub.gif
Vi förlänger också resan nu i New York men då de andra flyger hem flyttar vi till ett billigare hotell...

Mulle

Dessutom får vi fulla poäng för varje resa och det i sin tur för med sig ännu fler resor. Till julen åker vi till Istambul!
Zanna
Vad härligt att det finns sådan hjälp för flygrädda! Själv älskar jag just starten och njuter ofta av flygturern - förutom de långa då man sitter trångt i turistklass - första klass har man ju inte råd med sad.gif

Om du åker till Helsingfors så kan jag rekommendera lyxhotellet Kämp, helt underbara rum och en härlig relaxavdelning.

För mig blir det inte mycket resor sedan jag skaffade hund för 3,5 år sedan men det blir någon resa per år. I nuvarande jobbet blir det inga resor annat är på kurser i Sverige (oftast Stockholm), men det är inte heller fy skam så jag ska inte klaga.

Lycka till med dina flygturer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon