CITAT (Felix matte @ 10-09-2005, 09:50)
Jesses vad ni reser... är det jobb eller semester.
För mig är det rena rama semestern!

(Jag har jobbat nästan hela sommaren...)
Men just den här resan är lite speciell...
Jag har varit extremt flygrädd hela mitt vuxna liv. Att kombinera det med att älska att resa har varit komplicerat, kanske mest för min man som har fått stå ut med diverse mer eller mindre psykopatiska reaktioner...
För några år sedan fick jag höra om att Finnair ordnar kurser för flygrädda och anmälde mig bums. Det var en fenomenal kurs - idag är jag visserligen fortfarande rädd just när planet lyfter men de sömnlösa nätterna och paniken en vecka före flygturen är ett minne blott.
Alla som har gått kursen får två gånger per år ett specialerbjudande om en resa någonstans till en Finnairdestination. (Gratis flyg men lyxhotell så priset är inte alltid så där fruktansvärt billigt men oftast i alla fall mycket lägre än "vanliga" resor. Vi har valt de intercontinentala resorna där det lönar sig mest)
Och så lyfter ett plan med ett 30-tal flygrädda plus specialutbildad flygpersonal inklusive en psykolog som har doktorerat i flygrädsla... Det är jätteroliga resor!
Eftersom det är ordinarie ruttflyg kan man dessutom förlänga sin resa hur man vill och också resa hem varifrån man vill.
Vi har gjort "flygrädsleresor" till Bankok med privat ösemester efteråt, till Kuala Lumpur med tågluffning i Maleysia och hemresa från Singapore, till Shanghai, till Dubai med biltur runt Förenade arabemiraterna efteråt och också till Tokyo - då reste vi på tumanhand vidare till Kyoto.
Fast i Japan var vi före jag hade upptäckt regnkedjorna....
(Och Zanna, om du inte har hunnit resa än - du har en underbar upplevelse framför dig. Japan är bara något i särklass!)
Vi förlänger också resan nu i New York men då de andra flyger hem flyttar vi till ett billigare hotell...
Mulle
Dessutom får vi fulla poäng för varje resa och det i sin tur för med sig ännu fler resor. Till julen åker vi till Istambul!