Full version: Jordkällare?
vaniljstången
Hej!

Vår stora trädgård har en naturlig slänt i placerad i norr under några träd. Alltså inget ställe att tillbringa tid för njutning eller att anlägga rabatter på. Nu vill vi utnyttja denna sluttning till att bygga en jordkällare. Har hittat konstruktioner i glasfiber som verkar ideala för ändamålet, kostnaden för de jag hittat är dock för hög. (Från 15000 och uppåt.)
Finns det någon som vet var jag kan hitta billigare alternativ i glasfiber eller vet hur man bygger en jordkällare?

Tacksam för hjälp!

//Petra
KURT
Det finns en bok som heter just Bygga jordkällare. Även om det skulle vara billigare med glasfiber så skulle jag ändå välja leca eller betong.
vaniljstången
Hej Kurt och tack!

Tyvärr verkar boken vara utgången/slut i lager i alla e-butiker.
Får bege mig till biblioteket för att se om jag kan ha bättre lycka där.

//Petra
LarsV
CITAT (KURT @ 05-09-2005, 15:33)
Det finns en bok som heter just Bygga jordkällare. Även om det skulle vara billigare med glasfiber så skulle jag ändå välja leca eller betong.

Ja, är det inte så att man får bättre cirkulation? Leca och betong andas ju och det känns som om klimatet blir mer naturligt. Glasfiber blir ju mer tillslutet.

Annars så skulle jag söka på t ex "Vi i villa". Och de trädgårdstidningar som finns måste ju ha haft reportage om detta. Byggfackhandeln brukar ha små häften/beskrivningar om hur man kan göra (t ex bygga friggebod, carport osv.). Om jag inte minns fel så finns där beskrivning för jordkällare oxå.

Det är bara några tips tagna från bakhuvudet, även om jag inser att du behöver mer precis beskrivning.
gammelnalle

Jag blev så inspirerad av denna tråd att jag begav mig till biblioteket för att kolla boken...

jo den var BRA MEN jag saknade en beskrivning om hur man bygger av NATURSTEN...

men ni vet hur BRA bibliotikarier är ?? jo hon plockade fram en annan bok om just detta med jordkällare:

Jordkällare och skafferi av Kerstin Holmberg

ISBN 91-46-16322-0

bl.a. finns ett kapitel :

Så här gjuter du en källare med natursten

det ni!!!

Lycka till !!

björn
vaniljstången
Tack alla ni som hjälper mig med tips!

Söker nu bland de böcker ni rekommenderat!
Hoppas att jag hittar vad jag söker där!

Åter igen, ett stort tack!

//Petra
KURT
CITAT (gammelnalle @ 10-09-2005, 19:21)

Jag blev så inspirerad av denna tråd att jag begav mig till biblioteket för att kolla boken...

jo den var BRA MEN jag saknade en beskrivning om hur man bygger av NATURSTEN...

men ni vet hur BRA bibliotikarier är ?? jo hon plockade fram en annan bok om just detta med jordkällare:

Jordkällare och skafferi av Kerstin Holmberg

ISBN 91-46-16322-0

bl.a. finns ett kapitel :

Så här gjuter du en källare med natursten

det ni!!!

Lycka till !!

björn

Natursten kan ju vara fint, men det har ju mycket dålig isolerande funktion! Det är alltså betydligt bättre och enklare att bygga av betong eller leca. I vårt klimat finns det t ex ingen som hellst tradition att bygga bostadshus av natursten (förutom på gotland när staten försökte tvinga bönderna att minska på virkesanvändningen).
gammelnalle
CITAT (KURT @ 12-09-2005, 09:37)
Natursten kan ju vara fint, men det har ju mycket dålig isolerande funktion! Det är alltså betydligt bättre och enklare att bygga av betong eller leca. I vårt klimat finns det t ex ingen som hellst tradition att bygga bostadshus av natursten (förutom på gotland när staten försökte tvinga bönderna att minska på virkesanvändningen).

Har du aldrig varit i SKÅNE??????

"Det traditionella
skånska lanthuset har tusenårig historia – uppfört i en enkel teknik av naturens egna material; trä, sten, lera och halm. Längan är anspråkslös i utformning, har karaktär och värdighet."
http://www.skanskagardar.org/skane01.htm

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

och i SMÅLAND DÄR bygger man jordkällare av det som är GRATIS!!!

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif
KURT
CITAT (gammelnalle @ 12-09-2005, 10:08)
Har du aldrig varit i SKÅNE??????

"Det traditionella
skånska lanthuset har tusenårig historia – uppfört i en enkel teknik av naturens egna material; trä, sten, lera och halm. Längan är anspråkslös i utformning, har karaktär och värdighet."
http://www.skanskagardar.org/skane01.htm

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

och i SMÅLAND DÄR bygger man jordkällare av det som är GRATIS!!!

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif

De lerklinade skånehusen har traditionellt gjorts av just lera och halm, förstärkt med pilgrenar och endel reglar (korsvirke). Men man byggde inte med natursten! Förutom några få slott! Högre upp i Sverige har man byggt uthus och arbetslokaler i natursten, men inte bostadshus.
mulle
CITAT (KURT @ 12-09-2005, 09:37)
I vårt klimat finns det t ex ingen som hellst tradition att bygga bostadshus av natursten (förutom på gotland när staten försökte tvinga bönderna att minska på virkesanvändningen).

Kanske inte bostadshus men däremot ju nog jordkällare. Det är ju i allra högsta grad tradition att de är av just natursten...

Vi har en urgammal men välfungerande jordkällare på gården.
Men det höll på att gå illa för den.
Efter stora stormar uppstod det sprickor i källarväggarna. Vi kunde inte förstå hur det var möjligt tills vi kom underfund med vem boven var - en stor, gammal ask som växte alldeles bredvid källaren.
Aldrig stora träd nära en jordkällare, alltså.
Det gäller för övrigt inte bara för stormar utan det är också mycket illa om rötter kan leta sig in konstruktionen.

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon