|
pisanggoreng
05-09-2005, 12:05
Den här har dykt upp i trädgården, efter olika sorters misshandel...  Går den att identifiera?  Tack
Blomstertanten
05-09-2005, 13:41
Det är en ros ! Ursäkta, men jag är ju en riktig retsticka ! Otroligt vacker ros ! En sån vill jag ha !
pisanggoreng
05-09-2005, 14:29
kerstin z5-6
05-09-2005, 16:07
Blad taggar grenar helbild doft tack
pisanggoreng
05-09-2005, 16:41
 Det kommer, det kommer....
pisanggoreng
05-09-2005, 17:41
Här kommer bladen och en tagg:  Och helheten (min roliga fru har bundit upp den på några bambupinnar eftersom hon inte tyckte om när den "skräpade" nere i rabatten  ) - blomman (det finns bara en än så länge) finns nere till vänster:  Bild på grenarna glömde jag visst... Vem vet- det kanske går ändå..?
Den liknar min Blue Parfum som jag haft i kruka i sommar, men den är bara 1 m. Men det finns en hög blåaktig ros, Blue Moon Climbing som går i zon 1-2, hittar inga bra bilder, i Botanicas Rosor finns en vacker bild. Blue Moon Climbingmen det är en gissning, din är mer lik min ros som var lilaröd.
pisanggoreng
06-09-2005, 11:42
Det var en stilig ros! (Blue moon) Man jag känner mig tveksam till om det är en sådan....
kerstin z5-6
06-09-2005, 12:02
är det den på hela bambuspaljen ?? Den verkar blomma på gammal ved -därav den lågt sittande blomman -de höga grenarna kommer att blommma nästa år Nå doftar den och vad doftar den -honung, typisk snittros , , persika eller vad ? Det är ett klätterros Den blommar på gammal ved o har blankt bladverk -Den är gallicalila" -ljusbrist? Naturligt ?-Färgen på foto o färg på rosor överhuvidtaget är ofta missledande -ljus , jordmån näring -första eller andra flor osv -kan göra att samma ros växlar färg Taggar -nedåtriktade Kommit dit ? Funnits där länge -alltså inte du som planterat ?
Etude? Wrams Gunnarstorp? kolla på dem Gärna grenbild om du vill
Här en rossida att titta på, leta under blåaktiga rosor, där såg jag att Blue Parfum kan bli 1.5 m och det finns många andra. Mainzer Fastnacht kan också bli 1.5 m, ja du bor ju i zon 1. Tycker din ros ser ut som en modern tehybrid, stor och tjusig. RosorEtude har jag, den är knallrosa och blommar i klasar på årsskotten. Det var inte lätt, som Kerstin skrev, blommar den på gammal ved ?
Ophelia
06-09-2005, 18:03
Är nog oxå inne på en Wrams Gunnarstorp. Förvisso är de blad som fotats ganska spetsiga men brukar vara så på en Wrams, de äldre bladen är mer rundade, glansiga och lite läderartade. Wrams är en av mina favvorosor, om jag en dag får en trädgård så ska jag absolut ha en sådan. Ganska frisk och otroligt vacker
pisanggoreng
06-09-2005, 19:50
Tack för svaren! Ni är snälla som orkar lägga ner tid och möda. Jag ska kolla upp era tips och också ta någon mer bild när tillfälle ges. Tack så länge!
pisanggoreng
06-09-2005, 20:54
Ja, det är den på hela spaljen. När vi flyttade in här för två år sedan bestod trädgården av några få rosor och en massa bråte. Rosorna var fula och stod "på fel plats" så vi drog upp dem och slängde dem. (Man lär sig av sina misstag!) Men en blev kvarliggandes bakom huset och den planterade vi igen efter ett tag. Uppenbarligen tog den sig... Det verkar vara så att den blommar på gammal ved. Min näsa är inte utvecklad för rosor (  ) så jag vet inte vad den doftar, mer än gott... Kanske inte omöjligt att det är en Wrams Gunnarstorp. Men å andra sidan ser många rosor i princip likadana ut för mig Ska vi göra något åt den nu på hösten? Och vad ska vi göra till våren? Näring, beskärning...? Tack igen.
kerstin z5-6
06-09-2005, 21:05
Om du betänker det vi redan vet eller kan dra slutsater av så -Klätterros -starkväxande buskros?-men jag tror på det första Du klipper inget i höst Täck ev de nedre delarna-kupa upp jord ,skydda rosen mot vårsolen med säckväv de värsta veckorna i -mars, för att behålla de långa grenarna -den kommer att ha mest blom där nästa sommar Klipp beskär måttligt i vår -de långa skotten kan kortas in -lämna 2/3 Ta bort grenar som växer inåt ,svaga grenar,död ved, de som korsar andra grenar, samt ev mkt gamla tjocka spretiga grenar Göd i vår med kogödsel eller blåkorn eller bägge delar o vattna tidigt så den kommer sej Grävde upp o slängde -gamla rosor .. man kan ju får hjärtsnörp för mindre
Rosen verkar vara en överlevare! Vore det min ros så skulle jag kupa upp lite jord och möjligen börja vattna tidigt i vår. Min erfarenhet av rosor är mest av små krukrosor som man får i morsdagspressent. Jag har år efter år försökt att få dessa att "överleva" utan att lyckas. Fjolårets "morsdagsros" åkte upp och ner i skräphögen (med rötterna nakna mot snön) och se: När jag skulle vända på skräpet i våras såg jag hur det grönskade lite. Mycket försiktigt flyttade jag den till en kruka med "god" jord och där dog den ganska snart. Slutsats: Stör rosorna så lite som möjligt /Anki
pisanggoreng
06-09-2005, 21:27
Tack för svaren igen!  Jag ska lyda råden. CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2005, 22:05) Grävde upp o slängde -gamla rosor .. man kan ju får hjärtsnörp för mindre :blink: :blink: :blink: :blink: :P :) Ja... vad ska jag säga... har inget bra försvar... mer än att trädgårds- och växtintresset fortfarande var obefintligt och "vad skulle vi med rosor mitt i gräsmattan" (som vi trodde var själva definitionen på trädgård!  )...!?! Nu är förhållandena omvända och vi funderar över vad gräsmattan gör i rabatterna...  En sparad ros är bättre än ingen, försöker vi intala oss...
kerstin z5-6
06-09-2005, 21:29
pisanggoreng
07-09-2005, 07:41
En sak till bara: Ska vi utsätta vår Paul's Scarlet som vi planterade i våras för samma behandling..? Tack.
AnnammA
07-09-2005, 09:37
CITAT (Ophelia @ 06-09-2005, 19:03) Är nog oxå inne på en Wrams Gunnarstorp. Förvisso är de blad som fotats ganska spetsiga men brukar vara så på en Wrams, de äldre bladen är mer rundade, glansiga och lite läderartade. Wrams är en av mina favvorosor, om jag en dag får en trädgård så ska jag absolut ha en sådan. Ganska frisk och otroligt vacker  Jaaa, fast jag är lite tveksam till Wrams Gunnarstorp, då jag såg blommans färg... Wrams Gunnarstorpsrosen är starkväxande, luktar gott, har nickande stora hallonrosa blommor, blommar rikligt och kan återblomma med enstaka blommor senare på året.(Sorry, men tyvärr har jag ännu ingen digitalkamera  och kan inte skicka någon bilda på min Wrams Gunnarstorpsros...) Men jag har tyvärr inget annat alt heller... AnnA
AnnammA
07-09-2005, 09:42
CITAT (AnnammA @ 07-09-2005, 10:37) CITAT (Ophelia @ 06-09-2005, 19:03) Är nog oxå inne på en Wrams Gunnarstorp. Förvisso är de blad som fotats ganska spetsiga men brukar vara så på en Wrams, de äldre bladen är mer rundade, glansiga och lite läderartade.
Wrams är en av mina favvorosor, om jag en dag får en trädgård så ska jag absolut ha en sådan. Ganska frisk och otroligt vacker :) Jaaa, fast jag är lite tveksam till Wrams Gunnarstorp, då jag såg blommans färg... Wrams Gunnarstorpsrosen är starkväxande, luktar gott, har nickande stora hallonrosa blommor, blommar rikligt och kan återblomma med enstaka blommor senare på året.(Sorry, men tyvärr har jag ännu ingen digitalkamera  och kan inte skicka någon bilda på min Wrams Gunnarstorpsros...) Men jag har tyvärr inget annat alt heller... AnnA Tittade på bilden en gång till - på blomman -Kanske ändå... Om det är en Wrams Gunnarstorpsros är det en raritet, och mycket gammal slottsros du har i din vård, och i bra läge kan den täcka upp en pergola el dyl. AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|