Killensomvillhagrönafingrar
I helgan började jag fylla min upphöjda bäddar biggrin.gif

Insåg ganska snabbt att det kommer gå åt 20 säckar i varej bädd wacko.gif

20 säckar gånger 9 bäddar är lika med ganska rejäl slant unsure.gif

Så nu blir det till att ta kärran och köpa jord, men vart?
Och komplitteringen med gödsel kanske jag kan göra hos nån forummedlem som har stall? smile.gif

Vet att man kan köpa jord på grustaget som ligger på andra sidan Ikea men har ingen anning om kvalitén, nån som har erfarenhet?

Mvh Marcus (med blåsor i nävarna kommande två veckorna pga jordförflyttning)
Boxer
Jag tror att det är ok om du kommer och hämtar hästgödsel i stallet där jag har min häst.

OBS! Där finns mördarsniglar, och jag vat inte om dom håller till på "dyngestan" också?
Om du redan har sniglar är det ju inget problem, annars får du väl kalkylera med risken.
Ingrid på Västkusten
Humutex heter det Du köper i grusgropen där. De hetet/heter Jehander - hmm minns inte vad de heter nu men allt deras finns på Nätet.

Nyanlagda upphöjda bäddar?

Antingen hämtat hästdynga på Åby typ elelr så hade jag kört en Nils Åkerstedt och kört med sand & gräsklipp.

Jag vet annars lite stall i närheten av mig om inte Åby räcker ;-) Lindome/Pixbotrakten.
Killensomvillhagrönafingrar
Tackar och bockar för svaren, jag har hängt på kärran bakom bilen idag och hämtar första lasset från Jehander. Hoppas kvaliten är någorlunda
Har tänkt mig lägga Jehander jord uppblandat med hästgödsel (hur många % hästgödsel vågar jag ta?)
Då jag är inte kommer hinna fylla dem innan vintern är jag lite oroad över att en massa ogräs kommer hinna växa upp.
Min tanke är då att täcka över jorden med tång men detta får jag vänta med till höststormarna.

Med andra ord kommer det vara köpe jord, hästgödsel och tång. Låter det bra?

Ingrid på Västkusten: nyanlagda upphöjda bäddar? Jo jag har byggt en egen modell av pallkragar. Är väl lite fin av mig och ville inte ha sj pall laugh.gif

Nej allvarligt så ville jag att de skulle hålla en massa år och då det var en sådan mängd byggde jag dem själv av tryckimpregnerat. Idag är jag färdig med 9 st och ev skall det bli en till.

Så här såg det ut när jag byggt en, men nu ger det ett riktigt fint intryck (mer bilder kommar)
Just nu har jag fyllt 2 st med jord, den ena har rabarber i sig och den andra har kryddor samt att jag tillfälligt jordslog ett litet krikonträd.
Ingrid på Västkusten
Jag hade nog lagt kanske 50 % krut på hästdyngan - och kört med gräsklipp överst i bäddarna ett tjockt lager slängt i en bunke max täckt allt med masonit och låtit masken härja i höst vinter och startat med hönsdyngegödsling och Algomin till våren!

Hinner man inte - mjae - som jags er det - jag hade int elagt någe krut på att blanda utan kört med lasagmna gardening metoden :-)
www.lasagnagardening.com d v s lager på lager på lager.
På med gräsklipp/löv/tång överst och så masonittäckning elelr annat.
Vänd till våren - fast egentligen så¨skall man itne vända alls när man kör enligt lasagna gardening modellen. Noll grävning m a o!

Hehehe ang fin i kantenmodellen - kan ju avslöja att merparten av mina upphöjda bäddar också är hemsnickrade ;-) pallkrageriet var en betydligt senare utveckling ;-)

Jehander jhord är la inte jord men det duger som startplåt med hästdynga.
Tänk på att tillföra häst & kompost varje år - > god jord och Rom byggdes inte på en dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon