Full version: Torktumlare
karjo
Hej!

Detta blir en fråga om helt andra saker än trädgård, men det finns så mycket kunskap här så jag tänkte att det finns säkert någon som kan något om ämnet torktumlare... rolleyes.gif smile.gif

Jag har funderat på att skaffa en tumlare, en sån där "frånluftstumlare" eller vad de kan kallas, inte en kondenstumlare alltså. Nu har jag hittat en på blocket och funderar lite på vad som skulle kunna vara fel på den och om det i så fall går att laga. Jag har hört att värmeelementet skulle kunna vara ett problem. Går de att byta? Är de dyra? Vad kan mer vara fel? Brukar reparationerna vara svåra och dyra eller kan man fixa själv om man är lite händig?

Den aktuella tumlaren är en Whirlpool AWZ1103, om det är till någon hjälp. smile.gif

Andra synpunkter på val av tumlare?

Tackar så länge!
*Felix matte*
Torktumlare har jag haft i snart 20 år. Den första var frånlufts och en sådan skulle jag inte satsa på.
Kläderna blir ganska skrynkliga i den och så ska du ha den grova frånluftslangen hängandes ut genom fönster när du torkar
det är inte lämpligt att koppla den till ventilationsrör.
Joxigt är det också att med jämna mellanrum rengöra slangen... där samlas en hel del ludd och damm.

Kondenstumlare är många ggr bättre tycker jag... jämnare och lägre temperatur, kläderna skrynklas inte lika mycket
och i kalluftsprogrammet går att köra tröjor, toppar mm
som då blir helt släta innan de hängs upp för lufttorkning
sedan så kan du ha en kondenstunlare i princip i vilket rum du vill
och genom att ha dörren öppen till "torkrummet"
så får du värmen och luftfuktighet i huset.

Några stora fel blir väl inte på såna apparater.
Drivremmen är väl den som kan behöva bytas..
görs själv om man är lite händig (maken bytte flera ggr)
den kostade 2 -300kr som jag minns.

Letade nu på Google efter Whirlpool AWZ1103
den hittades inte och det tyder jag som att tumlaren måste vara av äldre datum.
karjo
Tack för svaret!

Enligt uppgit ska den vara ca 3 år gammal och det är väl inte jättegammalt?

Jag har fått höra att kläderna inte blir torra lika fort eller lika bra i en kondenstumlare. Vad säger du om det?

Slangen från frånluftstumlaren blir nog inget problem i vårt fall, vi har ett igensatt fönster som kan anpassas för att ha slangen ut därigenom permanent...
Att få ut värmen av en kondenstumlare kan väl vara bra, men fukten, den vill man väl inte ha ut? Speciellt i en källare som redan är fuktig, lite för fuktigt rent av... Eller?
*Felix matte*
3 år är inte alls gammalt men jag tycker att du ska kolla med någon som säljer Whirlpool... de vet att säga om åldern stämmer.

Nja inte kommer det så mycket fukt att man känner av det... alltså gör det ingen skada i fuktig källare... i så fall skulle det väl vara om den stod i ett litet rum med stängd dörr och absolut ingen ventilation.

Jag har aldrig märkt av att kläderna inte skulle bli torra i kondenstumlare... Vår nyaste är snart 2 år gammal... man ställer in torkningsgrad alltifrån stryktorrt till extra torrt.
Jag kör allt i extra torrt... förutom som sagt plagg som ska lufttorka dem kör jag på luftning för att få dem släta.
Iza
Vilken bra idé att köra på kalluften. Då behöver man inte stryka dem sedan? Avskyr att stryka!
*Felix matte*
CITAT (Iza @ 05-09-2005, 16:16)
Vilken bra idé att köra på kalluften. Då behöver man inte stryka dem sedan? Avskyr att stryka!

Samma här tongue.gif stryker faktiskt inga toppar eller tröjor... t-shirts blir också helt släta och fina. biggrin.gif Skjortor gör jag likadant med då behöver man bara stryka dem ytterst lite... mest i sömmarna.
karjo
Tack för tipsen!

Någon som har fler goda råd?
kristerh
Dum fråga men lägger man i blöt tvätt? blir den verkligen torr om man inte har värme på?
Undrar krister som alltid använder xtra torrt wink.gif
Iza
Ja, tvätten är blöt. Tippset är för tvätt som ska hängas, sådant som man inte vill köra i torktummlaren utan kanske är extra rädd om.
Lady Hamilton
CITAT (karjo @ 05-09-2005, 15:59)
.......Jag har fått höra att kläderna inte blir torra lika fort eller lika bra i en kondenstumlare. Vad säger du om det?...

..... men fukten, den vill man väl inte ha ut?..

Kläderna torkar lika fort i båda, vad som kan göra skillnad är STORLEKEN på tummlaren, större torkar naturligt vis tvätten fortare än om du har en mindre.

Fukten samlas i en behållare, vattnet som samlas anses av många vara väldigt bra att vattna vissa känsliga blommor (kalk känsliga)

Jag har erfarenhet av båda sorterna av tummlare och personligen föredrar jag kondens tummlaren.
ninnisky
CITAT (Hamilton @ 05-09-2005, 16:46)
CITAT (karjo @ 05-09-2005, 15:59)
.......Jag har fått höra att kläderna inte blir torra lika fort eller lika bra i en kondenstumlare. Vad säger du om det?...

..... men fukten, den vill man väl inte ha ut?..

Kläderna torkar lika fort i båda, vad som kan göra skillnad är STORLEKEN på tummlaren, större torkar naturligt vis tvätten fortare än om du har en mindre.

Fukten samlas i en behållare, vattnet som samlas anses av många vara väldigt bra att vattna vissa känsliga blommor (kalk känsliga)

Jag har erfarenhet av båda sorterna av tummlare och personligen föredrar jag kondens tummlaren.

Jag har också erfarenhet av båda sorterna. Kondenstumlaren är att föredra. Men i stället för att tömma behållaren (som dessutom varnar med ett pip när den är full) har jag lett en slang till närmaste avlopp. Enkelt och bekvämt och dessutom förberett på Boschtumlare ! Vill jag ha vatten till blommorna kan jag alltid koppla bort slangen. smile.gif smile.gif

Det stämmer att det tar något längre tid i en kondenstumlare - jag kör ofta "stryktvätt", fast jag inte stryker kläderna. Går fortare och blir lika bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon