Elektra
Vi har köpt ett hus som vi ännu inte hunnit flytta in i, men säljaren har gett oss tillstånd att komma och planera redan nu om vi vill och det vill jag ju naturligtvis! smile.gif Men, kan jag passa på nu när många säljer ut bärbuskar och fruktträd till halva priset och bara sätta dem över vintern, för att sedan till våren plantera ut dem där jag känner att jag vill ha dem? Eller stressar jag dem i onödan om jag inte kan bestämma mig innan vi hunnit bo in oss, så det är bättre att betala mer och köpa och sätta dem på plats direkt till våren? blink.gif

Säljaren har fyra barn så tomten är ganska kal med en stor ödslig gräsmatta som de haft som fotbollsplan bla, så det är en hel del buskar och träd jag hade tänkt passa på att köpa nu när de är billigt. Dumsnålt? huh.gif
mulle
Nu vet jag inte i vilken zon du bor men jag som bor i trean har massor från höstreorna. Inga problem alls!
Mulle
Betty
Nej, inte dumsnålt - men kanske lite väl ivrigt... wink.gif
Det kommer att vara "halva priset" och "jättebra rabattpriser" nästa höst med, jag skulle valt att vänta med inköpen så att jag hade kunnat plantera dem där de ska vara på en gång - utan omflyttningar.
Lycka till med nya trädgården! biggrin.gif
mulle
Betty, flyttar du dina buskar bara EN gång...????
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mulle
Betty
Nej, det blir allt några gånger för en del av dem. Jag har t.ex. en schersminbuske som har flyttat varje år sen jag köpte den för fem år sen. Jag tror att den ska få sin slutgiltiga växtplats nästa vår...biggrin.gif

Men jag började inte flytta omkring några alls innan vi hade flyttat in! rolleyes.gif laugh.gif
mulle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag har en sån där krumelurhassel (är det nu troll eller orm - jag blandar alltid mellan dem) som har åkt runt något fruktansvärt. Den är så attans svårplacerad i en lummig gammaldags trädgård. Jag tror att jag har börjat varje växtsäsong med att flytta på den....
tongue.gif
För att inte tala om alla dessa reabuskar....

Mulle
Cilla
Det är inga problem att grva provisoriskt för träd och buskar och sedan i vår eller nästa höst sätta dem på rätta stället - bara man ser till att vattna. Man kan också jordslå de flesta växter och ta upp dem på våren. Bäst mår plantorna om de får vara utomhus.

Däremot är det ofta problem med höstens reaträd och -buskar. De har stått länge i kruka och har ofta rotsnurr. Dra upp plantan ur krukan, kolla att de grövre rötterna inte växer runt runt. Om de gör det har plantan mycket liten chans att bli något och är inte ens värd halva priset.
Elektra
Tack för alla svar. smile.gif

Bra tips att kolla rötterna, det hade jag nog inte kommit på själv. unsure.gif Jag vet vad de få fruktträden är för något och att det växer röda vinbär, men jag vet även allt jag skulle vilja ha i frukt- och bärväg på tomten, fast jag kanske ska försöka nöja mig ändå med att bara köpa buskarna nu i höst och sen satsa och köpa större fruktträd till våren? Lök ska iaf planteras för fullt, både scillor, snödroppar, vintergäck och tulpaner. Drivbänkar, växthus och damm står med på önskelistan men det får komma i den takt det kommer, vi har drygt 3000 kvm tomt med nästan lika mycket gräsmatta att plantera på så det kommer att ta sin lilla tid innan det är klart.wub.gif

Jag är lite osäker på vilken zon vi hamnar i, jag tror att det är zon 3 runt Arlanda?
Big Gardener
Jag rekommenderar att du tar det lite lungt med att köpa in alltför mycket. Precis som när det gäller inredning inomhus är det bra att "bo in sig" ett tag innan man köper nya möbler och inredningsartiklar. Man får helt enkelt en bättre känsla vad som passar och vad man trivs med efter ett tag.

Det är precis likadant i en trädgård. En trädgård ska fungera som en helhet. Att planera och beställa växter i god tid är en god idé och man sparar många kronor på att göra så istället för att köpa på rea där växtkvaliteten, som Cilla skriver, varierar väldigt. Risken är att man efter en säsong står där med halvtaskiga växter som inte passar ihop. Då får man göra om allt vilket kostar mycket pengar.

Att köpa en växt utan att känna sin trädgård är heller ingenting att rekommendera. För att växt ska bli så vacker och bra som möjligt krävs att den står på så optimal växtplats som möjligt. Den optimala växtplatsen kanske inte finns i din trädgård, och då har du gjort ett felaktigt växtval. Välj växter efter den trädgård du har när du lärt känna den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon