Full version: När är det dags ?
råse-marie
När är det dags att ta undan pelargonerna ???
Zazu
jag undrar också....

mvh zazu
pisanggoreng
Strax innan frost (när nu det är blink.gif ) hade jag tänkt mig, så man kan ha de ute så länge som möjligt...

Men vad vet jag..? sleep.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Beror ju väldigt mycket på var du bor och var dom står.

Mina på landet har jag alltid tagit in i mitten av sept. kanske i slutet av månaden. Men då har det i regel redan varit några nätter som jag täckte över.

Här på balkongen kan dom stå längre ute, är alltid några grader varmare.

Men går temperaturen under +5 då är det verkligen dags. Samtidigt som dom på hösten tål sämre väder bättre än på våren.

Elisabeth
ejjan
Har erfarenhet av att de faktiskt klarar några minusgrader, ca -5, åtminstone. Knoppar ramlar dock av då. Mina får allt stå ute ett tag till, de blommar ju så fint... wub.gif
Annki
De första frostnätterna är det "skynke på". Ofta överraskas vi i Sthlm av en eller annan frostnatt i aug/sept. Sen kan det vara varmt till okt/nov om det vill sig väl. Om jag ser att det närmar sig 5-6 grader vid 23-tiden lägger jag över fiberdukar/tidningar eller en vanlig linneduk. I slutet av oktober är det definitivt godnatt för mina pellar. Då får de flytta ned i den mörka, svala matkällaren (8-10 grader). Pellar tål lite frost.

Doftpelargoner och stjärnpelargoner får stå uppe i ljuset över vintern. Men jag ser till att de har det svalt om fötterna. Och de får minimal vattning.
netaave
Dröjer väl länge än hoppas jag!
agneta c
Mina pelargoner får stå ute så länge det är möjligt. Dvs. så länge inte frosten nyper dem i bladen för mycket. Har de stått ute hela sommaren så tål de ganska mycket. Jag är för lat för att hålla på att täcka och så. Dessutom har jag alldeles för många krukor med p för att orka "hålla på" med sånt.
Nu är de som finast med massor med blommor. Speciellt som sommaren hänger kvar hur länge som helst i år.
Det är bäst att njuta!
agneta c
Aries
Tog in dem härom dagen. En morgon visade mätaren endast +4 så då tyckte jag synd om dem.
Betty
Var bara +5° här med härom natten men mina pellisar får stanna ute ett tag till i alla fall. Egentligen har jag inte plats för dem innomhus... har ingen sval vinterförvaring att erbjuda dem - så det får bli fönsterbrädan i vanlig rumstemp.
Gertie
CITAT (Annki @ 05-09-2005, 22:58)
Doftpelargoner och stjärnpelargoner får stå uppe i ljuset över vintern. Men jag ser till att de har det svalt om fötterna. Och de får minimal vattning.

Varför gör du skillnad på pelargonerna?
Tål inte doft- och stjärn-pelargoner samma
vinterförvaring som övriga?
Skall för första gången försöka övervintra mina.
Hade tänkt att ha dem i uterummet med
frostvakt. C:a 5 gr. C.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon