I en kompost förmultnar ju olika saker olika fort. Det innebär att när man än tömmer den så finns det alltid saker som måste tas bort därför att de in förmultnat färdigt. Hur gör ni för att sålla bort dem?
/Rolf
Eva i Västerås
06-09-2005, 10:53
Jag sållar bara det som ska vara i krukor. (Tomater och sånt)
Annars tar jag bort grova pinnar och slänger tillbaka i komposten.
Resten åker ut i land och rabatter som det är.
Men det innebär att jag har slutat lägga ben i matkomposten.
Det blev tröttsamt med barnens arkeologiska expeditioner ibland grönsakerna. "Dinosauriefossil..."
Sållar gör jag med ett såll som jag ställer på skottkärran.
CITAT (Eva i Västerås @ 06-09-2005, 11:53)
Sållar gör jag med ett såll som jag ställer på skottkärran.
Det låter praktiskt. Var får man tag i ett sådant?
/Rolf
Gossen Ruda
06-09-2005, 21:06
Tillverkar själv. En träram med ett nät i botten. Vill man att det skall hålla mer än några säsonger måste man satsa på kraftigt nät, krenelerat galler eller sträckmetall. Finns i olika maskstorlekar.
Jag har en nättrumma monterad på en betongblandare men det är nog overkill i dom flesta fall. Den är mest till för att sålla jord.
Halaj!
Själv är jag inte så noga med att allt verkligen är nedbrutet. Luktar det rätt och det mesta är brunaktigt så myllar jag bara ner det tillsammans med vanlig jord. Maskarna fixar resten.
Men!
Jag har utrotat en hyfsat stor yta snöbollsbuskar.
För att få bort rötterna ur jorden använde jag en helt vanlig brödback som man hittar på närmaste konsumbutik. Maskorna i botten på en sådan har väl ungefär samma storlek som vanlig sträckmetall och backen är lagom stor att lägga jord i och skaka den genom botten.
Jag lyckades tigga till mig en gratis hos närhandlaren.
Kan det vara nåt?
//T
Tar bara bort grövre pinnar, annars tar jag ut 12-15 skottkärror varje höst, lägger det över rosor, perenner och jag gräver aldrig ner det, har för mycket liljor som jag är rädd gräva sönder. Maskarna drar ner allt efter vintern, sålla har jag aldrig gjort.
Jag har också struntat blant i att sålla, ut med allting bara. Till krukor använder jag köpt jord.
Mulle
Sommartorparn
07-09-2005, 17:49
CITAT (Cson @ 05-09-2005, 17:11)
I en kompost förmultnar ju olika saker olika fort. Det innebär att när man än tömmer den så finns det alltid saker som måste tas bort därför att de in förmultnat färdigt. Hur gör ni för att sålla bort dem?
/Rolf
Sållningsgaller till skottkärra är en industritillverkad produkt som saluförs av Granngården (om man alltså inte vill göra ett 'hemmabygge'....)
Jag köpte ett sådant galler, men använder det egentligen aldrig. Det grova materialet lyfter jag undan med grepen och resten gräver jag ner och litar på att naturen gör resten.......
Eva i Västerås
09-09-2005, 11:17
Jo, det var nog på granngårn jag köpte gallret.
I rabatter och land lägger jag ut komposten som den är, men det är väl grovt för krukor och lådor.
Jesper89
09-09-2005, 19:31
Använd en brödback om ni har en sådan. Utmärkt, enkel, fantastisk, och utmärkt att ha till frösådd med lite byggplast i botten om den inte behövs till såll. Om ni inte har en kan ni köpa av emballagebolag eller "låna" (!) av livsmedelsaffären en stund och sedan lämna tillbaka den.
Åsa, mälardalen zon 2
10-09-2005, 11:39
CITAT (Jesper89 @ 09-09-2005, 20:31)
Använd en brödback om ni har en sådan. Utmärkt, enkel, fantastisk, och utmärkt att ha till frösådd med lite byggplast i botten om den inte behövs till såll. Om ni inte har en kan ni köpa av emballagebolag eller "låna" (!) av livsmedelsaffären en stund och sedan lämna tillbaka den.
Njae låna av livsmedelsaffären använda som kompostsåll och sedan lämna tillbaka låter inte som en god idé, om man nu inte kan desinficera backen mycket noggrannt i ex. mycket hög temperatur, det finns en hel del bakterier i jord som inte bör komma i närheten av livsmedel för då kan det orsaka svåra magsjukor etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.