Monica R
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra för att övervintra Afrikas vita lilja?
ejjan
Har en Afrikas blå lilja, men det borde väl vara samma smile.gif . Har övervintrat min inne, i ett källarfönster, ca 12 grader. Glömde att vattna den (fick vatten 3 gånger på hela vintern) och det är nog det man ska, för den mår hur bra som helst. smile.gif
Margith
Här kommer en följdfråga direkt rolleyes.gif
Är det nån skillnad på övervintring av Afrikas vita och blå lilja?
Den blå har jag inga problem med, men i år har jag köpt en vit... jag tog för givet att det som passar den blå också skulle passa den vita... är det fel?? wacko.gif
ejjan
Oj, vi skrev samtidigt Margith! smile.gif . Tror oxå att det är lika, men säker är jag ju inte. Vanligtvis brukar ju vita ha en tendens till att vara känsligare.
Limeblossom
Då passar jag på att fråga hur länge det dröjer innan den blå blommar? Svärmor har burit sin in och ut i minst tre år och den har inte blommat ännu.
kristerh
CITAT (Limeblossom @ 06-09-2005, 10:55)
Då passar jag på att fråga hur länge det dröjer innan den blå blommar? Svärmor har burit sin in och ut i minst tre år och den har inte blommat ännu.

Mina blå ville inte blomma iår sad.gif fast jag skött dem enligt konstens alla regler, de fick dock ingen ny jord i våras, kanske de skulle ha fått det wink.gif
men bladen är ju fina iaf, tilläggas kan att de blommat varje sommar hittills.
krister
Betty
CITAT (Limeblossom @ 06-09-2005, 10:55)

Det undrar jag med! Har haft min blåa ett par år nu och den har inte blommat ännu.
kerstin z5-6
har ni planterat om dem -de ska man inte göra -dätemot ge flytande näring smile.gif Ibland är de lite sega innan de kommer igång
Betty
Har inte planterat om min, satte den tydligen i ngt för stor kruka från början.
Borde jag plantera om den till en mindre kruka eller ska jag bara låta den "växa i" sin nuvarande 3½- literskruka? Bild på min Afrikas blå
vilda-tomten
Jag har en blå och en vit (samma som jag förstått det?). Jag övervintrade dem i källarfönstret, gav lite vatten när jag kom ihåg och det gick bra. I år har det kommit massor av nya gröna blad men inga blommor. Undrar också hur man ska bära sig åt med det.
Biggan_
Jag har både blå och vit och har inte märkt någon skillnad på övervintringen. Jag har mina i totalmörker i frostfritt förråd. Ju trängre kruka dom har desstu bättre blommar dom. Håll inte på och dela och sätt om i för stora krukor, då kan det ta flera år innan dom blommar! När mina krukor varit absolut knökafulla med rötter har jag tagit en storlek större kruka och lagt lite jord i botten och pillat jord runt rötterna i ytterkanten, jag har alltså inte rört rotsystemet alls. På det viset har jag lyckats få blomning varje år.
Biggan_
CITAT (Birgitta P @ 07-09-2005, 11:46)
Jag har både blå och vit och har inte märkt någon skillnad på övervintringen. Jag har mina i totalmörker i frostfritt förråd. Ju trängre kruka dom har desstu bättre blommar dom. Håll inte på och dela och sätt om i för stora krukor, då kan det ta flera år innan dom blommar! När mina krukor varit absolut knökafulla med rötter har jag tagit en storlek större kruka och lagt lite jord i botten och pillat jord runt rötterna i ytterkanten, jag har alltså inte rört rotsystemet alls. På det viset har jag lyckats få blomning varje år.

Jag har bilder i mitt album på både vit och blå Afrikas lilja
Betty
Vilka fina bilder Birgitta! smile.gif Tror jag ska ta och plantera om min afrikas blå, i en liten trång kruka!
ztina
Jag har också både en blå och en vit och märker ingen skillnad på övervintring. Mina står i vår vinterträdgård som håller låg temperatur men frostfritt. Min vita har i år blommat med blå blommor. Någon som har råkat ut för samma fenomen? Nu har jag alltså två blå.
Rossi
Vi bor i Skåne och skulle kunna övervintra vår Agapanthus utomhus i väldränerad jord. Då tål de frosten. Men vi vågar ändå inte chansa utan har den i vårt ljusa förråd under vintern. Där är 8-11 grader och vi vattnar Agapanthusen lite snålt kanske en gång i månaden under tiden den står i förrådet.

Vår Agapanthus står inte alls trångt. Tvärtom så står den i en stor låda som min man har snickrat ihop. Men den verkar trivas ändå. Den blommade med 13 blommor i år!

Se här:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon