bikiv
Köpte ett par plantor (rea på Plantagen) med informationen "Frösådd perenn... sandblandad jord...ger ätbara skott år 2".

Jag tänkte sätta dem i pallkrage.

Efter att ha sökt och läst om Sparris här på forumet har jag dock några frågor:
1. Hur mycket sand behöver man till en dubbel pallkrage?
2. Har läst att sparris planteras på våren. Funkar det ändå att plantera dem nu? Det kanske är annorlunda med frösådda plantor?
3. Jag vill ha vit sparris. Ska jag kupa upp jorden nu eller göra detta i vår?
4. Kan det verkligen bli ätbar sparris nästa år?
mulle
Jag har drivit upp mina sparrisplantor från frö och på fröpåsen stod det att man ska vänta minst tre och helst fyra år innan man skördar.
Så det har jag snällt gjort... Nästa vår blir det kalas!
Jag var för lat för att hämta sand då jag planterade mina plantor. De hamnade i en mycket porös kompostjord och växte så det knakade den första sommaren.
Sedan dess har lagt ett tunt lager med ganska grov sand på varje höst och ovanpå det löv. På vårarna har jag öst brunnen koskit över hela pallkragen och sen, då sparrisen kommit upp, lagt ut ett lager med gräsklipp.
Alla plantor är frodiga och fina och de pinnar som kom upp i våras såg mycket lovande ut!
Mulle
Ingrid på Västkusten
CITAT (bikiv @ 05-09-2005, 20:19)
Efter att ha sökt och läst om Sparris här på forumet har jag dock några frågor:
1. Hur mycket sand behöver man till en dubbel pallkrage?
2. Har läst att sparris planteras på våren. Funkar det ändå att plantera dem nu? Det kanske är annorlunda med frösådda plantor?
3. Jag vill ha vit sparris. Ska jag kupa upp jorden nu eller göra detta i vår?
4. Kan det verkligen bli ätbar sparris nästa år?

Sand = bra dränage. Jag har haft sand i omgång ett och dem jag planterade i år gidde jag itne - det r mina egna frösådda plantor.

Det här med våren är också lite av 'gammal kunskap' = praxis - det går bra nu med.

Enklaste sättet att få vit sparris är att använda hink- så gör vi hemmaodlare ;-)) kupa är för de med mkt sparris.

Skörda = år tre elelr fyra - plantorna måste bli kraftiga först - jag avstod själv i år för de såg inte så kraftiga ut - bättre de får lägga allt krut på att växa till sig. Att ta skott är att försvaga plantan så bättre å vänta.

Vill Du ändå köra sand så 30% sand resten koskit hästskit kompostjord - vad Du har......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon