LisapåVallen
Finns det någon som kan berätta var man kan köpa fröer av:

1. Margeriter -Spansk Margerit och den nya dubbelblommande?

2. Bacopa (Tjockblad) den vita.

Har köpt dessa som plantor några år, men skulle gärna vilja frö-så dem själv som jag gör med övriga sommarblommor. Kan ej finna dem i någon frökatalog.

Söker jag på fel namn? De måste ju finnas någonstans eftersom handelsträdgårdarna säljer plantorna.

Tack på förhand. Mvh: LisapåVallen,
Åsa, mälardalen zon 2
Margeriter brukar sticklingförökas, plantskolorna har moderplantor som de övervintrar och klipper sticklingar av. Även hemma kan man övervintra margeriter ifall man har ett kallt (men frostfritt) och ljust utrymme.

Tjockblad?? Är det Snöflinga (kallas felaktigt i handeln för Bacopa) Sutera cordata du menar, den säljs ibland som frö av utländska fröfirmor. Det förökningssätt odlarna använder är dock sticklingar. Köp en planta istället och klipp sticklingar de brukar vara ganska lättrotade.

Det växtslag som heter Bacopa är mera akvarieväxter.

Snöflinga (Sutera cordata)
LisapåVallen
Tack, Åsa, mälardalen zon 2.

Nu blir det till att ha en moderplanta -till sticklingar.

Bacopa har jag alltid kallat för snöflinga, men trodde efter senaste numret av Allers Trädgårdstidning att jag använt fel namn. Där stod det att dess riktiga namn var Tjockblad. Namnet Bacopa används som du säger av handeln.

Mvh:LisapåVallen
Åsa, mälardalen zon 2
Även trädgårdstidningar sätter ibland ut fel namn på växter. Jag tror nog att personen som skrev artikeln antog att handeln hade rätt namn och slog upp Bacopa och kollade vilket namn växten hade. Det finns nämligen en växt med det svenska namnet tjockblad och det är Bacopa caroliniana, som ser ut såhär(se länk):

http://aquat1.ifas.ufl.edu/bacopic.html
Eva i Skåne
Jag har haft snöflingor i mina amplar i två år. De gör sig mycket bra där tillsammans med andra färgstarka blommor. Första året visste jag inte att de kunde övervintra och ifjol tog jag sticklingar på hösten, men jag månade nog inte tillräckligt om dem, så det blir till att köpa nya i år också.

Ifjol när jag köpte fanns det två olika sorter i samma låda med benämningen snöflinga. De såg likadana ut, både blad och blommor, men den ena sorten hade tunnare och blanka blad medan den andra, den jag nu köpt i två år, verkar lite tjockare och mattare i bladen. Vad är skillnaden? Jag tyckte denna såg mer robust ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon