Full version: Penstemon
bikiv
Plantagen rear perenner, men tyvärr var det ganska utplockat. Kom dock bl a över ett par plantor av Penstemon "Gletsjer" i svagt rosa-vit färg.

Det svenska namnet skulle vara Sköldpaddsört??? Känner inte alls igen mina plantor som "Årets perenn". Stammen är ganska ranglig och bladen ljust gröna. Vad jag förstått är "Årets perenn" en kraftig planta med mörkgrönt bladverk? Skillnad på olika sorter?

Övrig information på etiketten var lite "konstig": Höjden 60 cm och lämpad som kantväxt?

Är det någon som har erfarenhet av denna växt? Har ju sett i flera album att det odlas Penstemoner...
Lajo
Penstemon är ej samma som sköldpadsört, jag tror den kallas skäggört på svenska och villa ha lite torrare i rabatten än sköldpaddsört. Sköldpadsört heter Chelone obliqua på latin.
/Lasse
kerstin z5-6
Penstemon är ett stort släkte perenna(halvt vedartade ) växter , med många undergrupper -Finns från 10cm -till 110 cm höga
Det är inte samma som sköldpaddsört
jag har ett eget album med några sorter -det finns massor
De går mycket bra i kallt klimat och gillar totaltorr vinter -
Alltså en växt som går bättre i norr än i söder
namnsorter P gejser verkar vara en sådan är ofta hybrider -storblommiga, men kortlivade ibland endast ettåriga
bikiv
Jaha, då blev man lurad! Hade tänkt ersätta, min av virus angripna Malva med denna växt! Har nog tittat i ditt album Kerstin och blivit lite sugen på Penstermon (som jag aldrig hört talats om tidigare). Blev jätteglad att det var detsamma som Sköldpaddsört, som en annan Odlait "talat" sig varm om!

Hur kan ett företag som Plantagen gå ut med så felaktig information? Kollar man inte vad leverantören skriver? I detta fall "Schildpadbloem, Schildkraut, Turtlehead, galane och Sköldpaddsört"

Ja, hur ska jag göra nu då? Gräva upp malvan (som är jättefin t o m slutet av juli) och plantera denna växt som kanske bara är ettårig? sleep.gif
kerstin z5-6
Jaha .. är du förvånad -inte jag ....

men , stoppnu

Står det på så många språk på lappen -leveratörens:
"Schildpadbloem, Schildkraut,
Schildpadbloem=penstemon på Hollänska-däravförvirring kanske ?
galane och Sköldpaddsört"

plantagen TROR att sköldpdds ört o Penstemon är samma -de säljer under Penstemon - tongue.gif
Inte för att det går att avgöra på bild men den ser rätt tålig ut -plantera du -grusa o höj upp lite
AnnammA
En del Penstemonsorter är inte helt härdiga i Sverige... sleep.gif

AnnA
kerstin z5-6
nej , precis som jag sa så är hybider inte helt härdiga ,får betraktas som ettåringar, inte heller sorter från varmare delar av Usa eller Mexico ,men flertalet rena underarter är härdiga .
Jag vattnar aldrig mina penstemoner, vissa står under takutsprång och får aldrig en droppe vatten uppifrån -precis som de vill ha det
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2005, 12:52)
Jaha .. är du förvånad -inte jag ....

men , stoppnu

Står det på så många språk på lappen -leveratörens:
"Schildpadbloem, Schildkraut,
Schildpadbloem=penstemon på Hollänska-däravförvirring kanske ?
galane och Sköldpaddsört"

plantagen TROR att sköldpdds ört o Penstemon är samma -de säljer under Penstemon -  :P
Inte för att det går att avgöra på bild  men den ser rätt tålig ut -plantera du -grusa o höj upp lite

Varför är inte DU förvånad? Är det av erfarenhet av Plantagens växter, eller?

Är det en "Gletsjer" du visar på bilden? Är bilden från din trädgård?

Sen undrar jag vad du menar med "grusa o höj upp lite"?
kerstin z5-6
Plantagen har bra pris på växterna .. men -ofta kunskapsbrister o felmärkta saker ...en massebeställningar -då blir det så kanske .
jag vurmar för små plantskolor-men köper av större ändå ibland sleep.gif
Grus under o kring roten -samt ett något upphöjt läge dvs rabatt över marknivå höjer överlevnadsmöjligheterna för Penstemoner
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2005, 13:56)
nej , precis som jag sa så är hybider inte helt härdiga ,får betraktas som ettåringar, inte heller sorter från varmare delar av Usa eller Mexico ,men flertalet rena underarter är härdiga .
Jag vattnar aldrig mina penstemoner, vissa står under takutsprång och får aldrig en droppe vatten uppifrån -precis som de vill ha det

Jag brukar försöka övervintra mina halvhärdiga penstemoner nedgrävna, lätt övertäckta i kallväxthus. Det brukar lyckas, för det mesta.(Jag bor i Skåne.)

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon