Full version: Blomstertobak
ingrid fuxwall
Har en massa plantor med både röd och vit och så klocktobak. När jag berättade detta för en vän sa hon att bladen kan du torka och röka !

Finns det någon substans i detta påståendet ?

ingrid
Ophelia
Njae....det man har odlat för framställning av tobaksprodukter är virginiatobak (nicotiana tabacum) och bondtobak (odlats i Sverige, nicotiana rustica). Virginiatobaken kan ju odlas som "fint" nu med men det beror ju på vad du har för sort. Det är väl mest vanligt med blomstertobak, narcisstobak m.m. men de har jag då aldrig hört ska odlas för annat är att bara vara tjusiga (och en del doftar gott).
Ciczi
Min blomstertobak från förra året visade sig igen... Den måste ha fröat av sig den rackaren rolleyes.gif

Ciczi
Zazu
det är normalt virginiatobaken, nicotiana tabacum, som används.
men jag har för mig att bladen måste jäsas först wink.gif

mvh zazu
kerstin z5-6
Virginiatobaken har röda fina blommor -som man dock noppar av om man ska göra röktobak av den .
Bladen behöver inte jäsas
Eftersom de är nära släkt Nicotiana grandiflora o N tabacum -så fungerar bägge att röka -om man nu vill det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon