Elihe
Nu har jag grävt ner min lilla buskpion!! Den står 1 1/5 m från mde Boll, o framför avenbokhäck. Vad kan jag plantera som blir snyggt till? Buskpionen är rosa. Något marktäckande kanske-nävor? Är det någon som har något förslag? Framför Boll står lavendel.
rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Elisabet
Ophelia
Praktnäva!! smile.gif

Finns ju mycket fint du kan ha. Vad för effekt vill du uppnå?
Elihe
Det var just det!! Har inte en aning! Typiskt mig, handlar först o tänker sen. Vill inte ha bar jord -det är ju drygt 2 m som inte är planterat. O har alldeles för liten erfarenhet för att kunna se vad som blir bra.
wacko.gif blink.gif wink.gif
Ophelia
Gult till rosa kan ju bli alldeles extra piffigt medan blått (lila/violett) kan bli mer lugnande. Sedan finns det ju vitt. Är rabatten stor (vilket den verkar vara så kanske du ska satsa på inte alltför låga perenner eller varför inte någon buske. Kanske ett silverax som reser sig lite sirligt brevid smile.gif

Hade jag varit dig så hade jag inte stressat fram några växter. Ta dig en funderare vad du vill uppnå för effekt och gärna hur nära man ser buskpionen och övriga rabatten.
Elihe
Kloka tankar! Ville bara höra om någon gjort något vackert m buskpion, jag har inte sett någon i verkligheten förrutom på plantskola o eftersom jag är novis på trädgård så är det kul att få höra hur andra gör med sina vet ju att den kan stå som solitär o lite så har jag tänkt-med något lågväxande runt fötterna så småningom.
biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Kajsa
Har vita rosor Katharina Zeimet runt min buskpion som ska bli röd, men den har aldrig blommat, men den blir hög med tiden om den trivs, och vid.
Såg buskpioner på Bergianska i sommar, dom såg ut som små uppstammade syrenbuskar, inte så tjusiga utan blommor tyckte jag.
emmapemma
Jag satte min Rocks Variety (vita) tillsammans med en amerikansk iris i sämskinnsgult, två prydnadsgräs (ett högt, och ett variegerat) samt med två luktpioner, en Claire de lune och en Duchesse de Nemours. Rabatten är inte fyrkantig ö.h.t. Och förresten står det en 5 m hög rönnsumak i mitten. Det tyckte jag blev väldigt vackert (men vi får väl se när allt blommar samtidigt ifall det passar ihop).
Elihe
Låter spännande Emmapemma!
Prydnadsgräs kan vara en kul idé, likaså Iris som jag älskar. Jag har planterat en Sidenpion vid sidan av nu, som "jag hade stående i kruka sen i somras "o inte vetat vad jag skulle göra med. Sån är jag! Inte mycket till planering inte. Har också tänkt på röd-eller brunbladig alunrot vid kanten?
wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Äntligen lite regn idag med betoning på lite!
mulle
Jag hakar på här.
Jag får mina Rockiisar nästa vecka och har funderat på en samplantering med dagliljor. Vad tror ni om det?
Mulle
Elihe
Kan bli jättesnyggt tror jag! De har ju vackra blad även när de inte blommar.
smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Ewa smålänska höglandet
Vita pioner, vita rosor, funkia med grönvita blad finns hos mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon