Full version: Magnolia för våren!
Flyguy
När man nu börjar fundera över vårens nytillskott i trädgården kom jag fram till att en magnolia till aldrig kan vara fel.... biggrin.gif
Nu lutar det mest åt en Junimagnolia, som jag trodde hette "obovata", men när man kollat runt lite bland plantskolorna hittar jag "Junimagnolior" som går under namnet Hypoleuca, är det olika namn på samma sak?

Något tips på var man skall vända sig för att hitta ett fint exemplar? (Mellansverige/Örebro)
På plantskolorna härikring är inte urvalet så stort och de man hittar ser inte alltid så skojiga ut....
Hannele
CITAT (Flyguy @ 05-09-2005, 22:43)
På plantskolorna härikring är inte urvalet så stort och de man hittar ser inte alltid så skojiga ut....

April, maj har alla plantskolor fina träd, tycker jag.
Väntar man på sommarrean, kan det vara lite si och så.
Ludvig Johansson
Det är samma. Har du varit i Skolparken i Enköping? Där är de rätt fina.
Jan af Lisö
Jag läste i en norsk diskussionsgrupp att Junimagnolia (bägge namnen är rätt, obovata är det som gäller numera, Hypoleuca är ett äldre namn men förekommer flitigt fortfarande) tar omkring 15 år på sig att börja blomma. Det fick jag reda på nyligen, som planterade en Junimagnolia tidigare i våras.

Den har dock stora och vackra löv så den blir en prydnad för trädgården. Känns dock konstigt att den börjar blomma ungefär samtidigt som jag går i pension !!!!!

Jag köpte min hos Trädgårdshuset i Skarpnäck/Stockholm. Den har säkert vuxit ca 60 cm i år, var ca 1.10 när jag köpte den och nu är den lika lång som jag själv....
MB1965
Gullmarsfjordens plantskola ligger iofs i munkedal men de jobbar nästan bara med exotiska växter och magnolior. Prova med gullmarsfjord@minpost.nu.

Annars har zeta sin katalog över träd/buskar här

mvh
Flyguy
Tackar så mycket för hjälpen!
Jag får kanske ta ett besök i Enköping eller Stockholm framåt våren... smile.gif
Det var när jag kollade Zeta´s utbud som jag blebv lite förvirrad angående namnet, men nu verkar det klarna. Tommy Ahnbys plantskola i Munkedal har jag ju hört om, har han försäljning direkt till konsument tro?
Jan af Lisö
Lita inte till 100% på Zetas katalog, deras verkliga utbud på magnolior (och många andra växter) är mindre eller också så får de kanske bara enstaka exemplar av vissa plantor och dessa går åt redan 1.a dagen??

Sen är det så att katalogerna trycks månader i förväg utan att man riktigt vet vad som leveratören från Holland verkligen kommer att leverera.
Flyguy
Fortfarande ingen Obovata hittad, men jag vet att det finns. Däremot har jag fått Tripetala, Wadas picture, Butterflies, Yellowbird och ett par Sieboldiivarianter att roa mig med så länge.... tongue.gif
Dags att gräva en del och hoppas på det bästa!
woodcreature
ibland förväxlas M. obovata och tripetala . Men det ser du sen tripetalan har spetsiga toppar=)
woodcreature
bladspetsar=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon