|
Så hände det en gång till. Bestulen. Nu har de tagit 5 av 6 nya perenner jag köpt i år och bara lämnat en grop kvar. Ibland undrar man varför man håller på med koloniodling. Samtidigt är det som blir stulet av så ringa värde att det är löjligt. Men det fattas mig! Jag ville ha mina flammande fackelblomster där, nu när allt annat övergår i gult. Och jag ville ha mina rosa stjärnöga framför. Suck...
Hannele
05-09-2005, 21:51
Usch så tråkigt. Min mor blev bestulen all sin potatis och morötter på kolonin - innan hon slutade.
Tack Hannele! Man behöver lite tröst. Men jag tänker inte ge upp! Däremot skulle jag vilja ligga därnere med hagelbössa!
Jag skulle bli fullständigt galen.
Det är ju inte pengar det handlar om!
Det handlar om något som man lagt ner hela sin själ och sitt hjärta i! För mig skulle det vara en personlig kränkning.
Jag känner empati och du har min fulla sympati/Anki
Så himla futtigt! Men frågan är vad man kan göra åt det när man inte är där dygnet runt... Om du saknar perenner har jag ett och annat som kan tåla en delning, pm:a mig i så fall. Mvh Fenja
Vilken skitstil! Vill du att vi skramlar till den där hagelbössan? Mulle
CITAT (mulle @ 06-09-2005, 01:12) Vilken skitstil! Vill du att vi skramlar till den där hagelbössan? Mulle Jag är med på skramlingen  ! Jag kan också ställa upp som avlösare i vaktstyrkan. I bakhåll förstås, så man får skjuta FY så lågt att stjäla sånt!!! Tröstekram till dig Annki.
pisanggoreng
06-09-2005, 05:56
Vad är det för idioter det finns!?!
Ophelia
06-09-2005, 06:23
Fy fan för sådana där människor. Det värsta är att det ser ju inte ut som något pojkstreck med den där fina grävda gropen. Hoppas de får mjöldagg, svarfläckssjuka, brunröta och sköldlöss!! Samt fräken, kvickrot och kirskål!! Sedan en helvetes massa sorkar och rådjur!!
Det är för d:ligt det här! Men folk kan tydligen sjunka hur lågt som helst för att spara några slantar!!
Jag hade förut en kollolott här i närhten men slutade av samma skäl, jag fick aldrig någon skörd för allt försvann just när det började bli moget och jag hade tänkt att skörda. Inte en enda jordgubbe fick jag och vinbär och rabarber plockades ständigt innan jag hann ta dom.... Glömmer aldrig min fiiina pumpa, som jag varje dag var och vattnade och kollade, stolt och förväntansfull. Sedan bestämde jag att nuuuu var det dags och gick dit med en kniv och korg för att skörda. Bara skaftet kvar. Jag grät, länge och väl!
JAg är med och skramlar jag med.... sabla skitstövlar!!!! Där har jag fördelen av att ha min trädgård inringad av murar och hus. De som inte ska vara där är heller inte där. Förutom grannens katt och den andra grannens kanin (som efter att ha uppfört sig väl i buren får vara lös....) Ciczi
Man kan aldrig veta vem det är som har varit så fräck och stulit dina plantor, men man kanske kan uppmärksamma det för de som har hand om området så att lappar kanske kan komma upp, så kan man också berätta för grannarna vad man tycker om folk som stjäl plantor ( fast vänligt såklart, de är säkert oskyldiga), så sprider det sig så småningom och man kan hoppas att planttjuvarna får dåligt samvete.
Ja, det är konstigt att man måste bevaka allt... Tycker synd om dig! Kanske en lampa med rörelsedetektor avskräcker? Fast de kanske stjäl på dagarna. Här i Helsingborg har de höga stängsel runt kolonierna. Inte kul men nödvändigt. Jag har tyvärr inget av det du blivit av med att skicka
kerstin z5-6
06-09-2005, 17:20
jag har Fackelblomster -och en son på studieresa i 08 nästa vecka -ska jag trycka ner dom i hans fvb väska till dej ..? Pma mej i så fall Hoppas tjuvarna får gikt och att blommorna stinker
Ta dit Ophelia och moona!
Zarah P
06-09-2005, 17:24
FY vad folk är hemska mot varann! Jag kan komma & plantera brännässlor bland dina blommor! Då släpper nog tjuvarna greppet fortare än kvickt!
Ophelia
06-09-2005, 17:41
CITAT (mulle @ 06-09-2005, 18:23) Ta dit Ophelia och moona! Nemas problemas..........kan moona dem ÄNDA till Långtbortistan!
lioness
06-09-2005, 19:28
CITAT (Ophelia @ 06-09-2005, 18:41) CITAT (mulle @ 06-09-2005, 18:23) Ta dit Ophelia och moona! Nemas problemas..........kan moona dem ÄNDA till Långtbortistan!  Helt sjukt detta med stölerna...jag lånar bort min vakthund(schäfer) och luftgevär med en ask blykulor....*Ler*. Hatar tjuvar...
agneta c
06-09-2005, 20:33
Jag bor i Skåne och kan inte skicka något annat än min sympati! Jag fattar inte hur tjuvfolk är funtade! Som tur är blir man glad över alla trevliga här på forumet! agneta c
Fy, så lågt!  Att man bara kan...det kan ju inte vara speciellt roligt att ha de växterna i rabatten sedan, kan man tycka, om man är någorlunda normalt funtad, men det är ju tydligen inte alla då... En gång så var jag på Weibulls blomsterfält (där de visar sina produkter s a s och provodlar), då en bil dök upp, fullastad med folk, hög musik på. Bilen stannade. Det var sen eftermiddag/tidig kväll, vi var på promenad och de enda där i övrigt. Ut stegade 2 personer, sneglade mot oss, slängde ur sig något obegripligt på bred skånska och gick iväg och började gräva upp plantor. Det var helt uppenbart att de inte fick ta plantor, för de såg sig om hela tiden, höll utkik. Så bar de iväg med plantorna, in i bagageluckan och for iväg. Jahaja, det hela gick så fort att vi inte tänkte på att ta bilnumret. Vi sade till i butiken sedan och de berättade att sådant hände till och från. Det finns typer... Sedan steget att ta från en privatperson, från dennes koloni, sååå lågt! Hoppas på mördarsniglar i rabatterna hos dem, punktering, loppor, vattenläcka i köket, varsel på jobbet, maggots i grönsakslandet och tvestjärtar i morgontidningen. Någon rättvisa får finnas, det tror jag att det gör, på något indirekt sätt...
Galaxie
06-09-2005, 21:48
Synd, när man lagt ner både hjärta, fysik och själ i sina älskade växter. Tyvärr kan jag inte hjälpa till ordentligt, men jag kan lämna ett par tips.. Det finns rörelsedetektorer som fungerar både med ljus och ljud för både dag och nattetid. Det finns även sk. larm som utlöses när ett slags clips öppnar sig - kan t ex användas i grindar och under ev. pumpor. Det finns även sk. pinslarm där en tråd går in i själva larmapparaten och om någon då rör i tråden, drar ur den så tjuter det av själva f...... Sen kan man ju prova ett gammalt knep, med skylt om att växterna, bären och frukterna är besprutade och ohälsosamma att förtära. Hoppas Du får rätsida på ett så tråkigt problem Med medkänsla Galaxie/Sita
En del folk är helt enkelt inte riktiga i skallen. Stjäl blommor, krukor och sådana där stenurnor från KYRKOGÅRDAR. Hade jag fått tag på en sådan person så hade de väl nästan lika bra kunnat gräva en grav till direkt, det är verkligen extremlågt att stjäla från kyrkogårdar. (Vi har våra saker märkta med namn, men det kostade en slant)
Men ja, stjäla från kolonilotter, det är sannerligen dåligt. Jag menar, vad är NÖJET med att ha en blomma som man STULIT? Det går ju emot hela trädgårdstanken, att odla något själv. Jag har som tur är släktingar som jag kan våldsätta potatisar hos, jag hade nog inte klarat ha en kolonilott och oroa mig för potatisstöld etc. Har hört talas om personer som åker ut till landet, stjäl potatis, och sedan säljer på torg, men våra åkrar är för små och opraktiska för sådant som tur är.
AnnammA
07-09-2005, 09:25
Tack! Tack för all empati och alla fina förslag och erbjudanden. Jag var vara tvungen att "skriva av mig" eftersom det var andra gången i år på just min lott. Men sen träffade jag Gerd, 87 år, som pinnar ned till sin lott med käpp och sköter den som ett spädbarn. Trodde hon hade fått vara ifred. Hennes lott ligger väldigt nära parkeringen - dvs "farligt" om man inte vill bli tagen på bar gärning. Men hon hade blivit bestulen på både lök och potatis. Så det spelar nog inte så stor roll vad vi gör. Men vi bestämde oss för att härda ut ett år till. Kan hon, så kan jag! Däremot blir det inga nya perenner. För det verkar inte vara någon idé. Stor kram mitt i natten till er allihopa! (Har just kommit hem från Louise Hoffstens konsert, kanon! Därav den sena timmen).
Ledsen, upphör aldrig att förvånas över växtstölder! Saker stjäls även på vår gata, ur trädgårdar. Som penseerna i grannens krukor på grindstolparna (krukorna var fastskruvade)...och vår julgransbelysning förr julen.
Undrar om det finns någon just gammal häxformel som man kan använda sig av mot stöld. Man skyddade ju boskap och andra ägodelar på magisk väg. Tips, någon?
Ophelia
08-09-2005, 18:36
Jag tror på el-skydd. När någon börjar sno så ska denne få en elstöt. Gärna så det bara blir en liten askhög kvar. Blev upprörd över den gamla tanten. Fy fan så fräckt. Där har hon kämpat och hållit igång bara för att någon slö, slapp och likgiltig jävel ska få gotta sig. Skulle jaga fanskapet med grisfösare.
Kryddan03
08-09-2005, 20:50
Gräv ner råttfällor under plantorna så att de får sina långa fingrar rejält i kläm! Vad är det för människor egentligen!?
*Felix matte*
08-09-2005, 21:16
Men så tråkigt!  fattar inte att det finns människor som kan göra sånt! Odling har ju tagit sååå mycken tid och känsla i anspråk och så är det bara borta. Jag blev både ledsen och arg när jag häromdan upptäckte att kassen med PET-flaskor som hängde på en krok på balkongen, var borta. Det har aldrig någonsin försvunnit något från vare sig balkong eller altan... vi lämnar allt ute från vår till höst... även då vi är bortresta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|