Full version: Maskätna äpplen
Margaretha
Vårt äppelträd, James Grieve, har en enorm massa äpplen, men dessvärre är de flesta maskätna. Så är det varje år.

Ska nu försöka bekämpa "fienden", men jag vet inte vem den är. Har köpt en limring som ska upp nu i höst. Såg också att det finns fällor för både äppelvecklare och rönnbärsmal. Men hur vet man vad som förstör våra äpplen?

Det är ett hål på varje äpple, alltid ett. Ibland har masken proppat igen hålet genom att dra in ett löv i det. Säger det er någonting, ni som vet mer om skadeinsekter?

Skulle vara mycket tacksam för ett råd. Ska jag sätta upp båda sortens fällor till våren, eller vad är det vi har egentligen?

Har två år i rad duschat trädet med en hård stråle kallt vatten strax efter blomningen och det kanske är lite mindre mask i år, men ändå är väl 90% av äpplena angripna. sad.gif
kristerh
Jag skulle nog satsa både på limring och de andra fällorna, rönnbärsmalen angriper äpplena om det inte finns rönnbär i närheten.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Ett stort hål som går in mot kärnhuset ofta igentäppt med avföring = äpplevecklare. Man får bort ganska mycket genom att ta bort de angripna äpplena vid kartgallringen + många feromonfällor i ett träd ska också ha bra effekt.

Rönnbärsmalen är den pyttellilla larv som gör en massa mycket små slingrande gångar i äpplena (här hos mig har jag faktiskt inte sett några skador av rönnbärsmal men äpplevecklarskador har jag haft gott om.

Limringar är ofta ett slöseri med pengar de funkar bara mot frostfjärilen som äter upp bladen, med tanke på att det inte är så enormt vanligt för närvarande med frostfjäril på de flesta håll i sverige så behöver man ingen limring. Men brukar trädet bli kalätet av frostfjärilens larver så kan det vara bra att sätta upp limringar på hösten strax innan den första frostnatten, frostfjärilens hona kryper då uppför stammen för att para sig och lägga ägg. Mot rönnbärsmal och äpplevecklare som äter på frukten har limringen ingen effekt alls.
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-09-2005, 16:50)
många feromonfällor i ett träd ska också ha bra effekt.

Vad är en feromonfälla?
kristerh
Limringar är ofta ett slöseri med pengar de funkar bara mot frostfjärilen som äter upp bladen, med tanke på att det inte är så enormt vanligt för närvarande med frostfjäril på de flesta håll i sverige så behöver man ingen limring.

Jag tycker iaf att jag har mindre angrepp på mina äpplen, iår faktiskt inga alls och inga löss heller, myrorna som sköter om lössen kommer inte förbi limringen, så den kan vara bra mot annan ohyra oxså wink.gif unsure.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (bikiv @ 06-09-2005, 22:49)
många feromonfällor i ett träd ska också ha bra effekt.

Vad är en feromonfälla?

En feromonfälla är en klisterfälla som man hänger i träden, fällan är preparerad med feromoner (en slags doft som ska locka till sig det motsatta könet) tror det är feromoner från honorna man preparerar fällan med så hannarna dras dit och klistras fast. Yrkesodlarna använder feromonfällorna som prognos de räknar hur många som fastnat i fällan och kan på så sätt se när det är lämpligt att spruta träden. Hänger man upp många fällor funkar det dock ganska bra som bekämpning.
Margaretha
Då är det väl rimligt att hänga upp fällor för både äppelvecklare och rönnbärsmal eftersom man inte vet vilket det gäller. Såg bägge sorterna på ett Gardencenter och blev tveksam.

Tack för hjälpen! smile.gif
Gossen Ruda
Äpplevecklaren kan man hålla efter genom att kontrollera trädet på våren. Den första tiden efter kläckningen tillbringar larverna tillsammans i ett karakteristiskt bospinn på grenarna. Klipper man bort dessa bon och slänger dom innan larverna spridit sig över trädet blir det inga larvangripna äpplen.
Margaretha
Bra, då vet vi vad vi tog bort i våras. Vi ägnade en hel del tid åt att ta bort sådana bospinn så långt som vi kunde nå. Tyvärr är trädet jättehögt så vi når inte upp i toppen på det. Men nu vet vi vad det var. Tack för det! rolleyes.gif
Kattgräs
Och här har jag skyllt den stackars rönnbärsmalen för de förstörda äpplena. tongue.gif

Så det är äppelvecklaren som varit i farten hos oss. Bra tips i alla fall, ska testa feromonfällor. Men det är väl ingen idé att sätta upp såna nu, utan snarare i vår? Vid blomning, strax efter blomning, tidigare senare? blink.gif
Kerstin
Hur ser äppelvecklarens bospinn ut? Ä det någon som har bild på det? Brukar träden vara fulla av bon eller bara enstaka samlingar? När dyker bona upp?

Vårt husområde deltar i försök med feromonfällor för andra året. Första året gav enligt uppgift bra resultat - det här året är inte utvärderat än. Båda åren har minst en tredjedel av mina sommaräpplen (Gyllenkroks astrakan) varit angripna medan Katja som blommar en vecka senare klarat sig med enstaka angrepp.
Gossen Ruda
Det finns mängder av bilder på nätet med fjärilar, larver och skadade äpplen men ingen på bospinnet som är det viktigaste att känna igen. Skall försöka fixa en nästa vår. rolleyes.gif
Kattgräs
Är bospinnet liksom en härva av "spindeltråd", fnas och blad längst ut på grenen? Ser inte snyggt ut precis. blink.gif
Gossen Ruda
Stämmer. Hopspunna halvätna blad oftast i eller nära toppen på ett skott.
Margaretha
Lyfter upp den här tråden eftersom våren väl trots allt närmar sig. Flera av er säger att man ska ha många feromonfällor. Såg dem i affären häromdagen och funderade på att köpa, men hur många och vilken sort?????

Vi hade en hel del bospinn i fjol, som vi tog bort, alltså äppelvecklare.

Nu tänker jag försöka med fällor. Vad är "många fällor" i ett stort äppelträd och bör man sätta upp båda sorterna för att vara på den säkra sidan? Kan ju finnas rönnbärsmal också!?!

Och när ska man sätta upp dem? Vid blomningen eller tidigare?

Visserligen är jag allergisk mot äpplen, men jag vill ju ändå att de ska bli fina!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon