Full version: Såpnejlika,
mulle
Nu blommar förvildade såpnejlikor längs landsvägen här och varje gång jag kör förbi tycker jag att det egentligen är en ganska förtjusande blomma. Den lyser upp.
Om jag plockar in den i trädgården - gör jag mig själv en stor björntjänst då?
Varför klassas den som ogräs? Konkurrerar den ut annat eller fröar den bara hejvilt av sig?
Mulle
Gillan
Trots att jag alltid har hört att "såpan" är ett himla
ogräs, tog jag för fyra år sen med mig lite grann från
min bror i Uppsala och planterade "bakom" huset
på en liten plätt. Och visst har den brett ut sig lite
grann, men den har INTE spritt sig till andra ställen.

Jag tycker den är vacker på sitt sätt wub.gif
och för mig väcker den lite barndomsminnen
till liv rolleyes.gif smile.gif

Ps. Om det bara är jag som haft tur att den inte
spritt sig?! -Det vet jag inte. wub.gif
Gossen Ruda
Dom flesta "ogräs" håller sig lugna om dom växer ute i naturen och konkurrerar på lika villkor med andra växter. Det är när dom kommer in i välgödslade rabatter som dom tar över. Inte ens kirskålen ställer till med problem i t.ex. ängsmark.
ingrid fuxwall
Har såpnejlika i min "örtagård" där jorden inte är speciellt fet. Visst brer den ut sig men inte mer än att det är på mina villkor.

ingrid
bikiv
"Min såpa" vandrar! Den finns inte kvar där den ursprungligen var planterad. Däremot kommer den igen på andra ställen.
Reserv
Jag har såpnejlika i slänten bakom ena uthuset, jag vill inte dela med mig för jag tycker att den sprider sig rätt dåligt. Men går det inte att ta frön av den? Jag hittar inget fröhus, fast så ruttnade nästan hela beståndet för mig i årets regn. Har dom nåt synligt fröhus?
Margaretha
Jag kämpar en mycket ojämn kamp mot såpnejlikan som hade invaderat hela rabatten när vi tog över. Tyvärr har jag ingen chans att bli av med den helt. Hela häcken är full av den eftersom grannen har ett stort bestånd i rabatten på andra sidan. Så jag avråder! Ta inte in den i trädgården!
birgitek
Har också plockat in såpnejlika, eftersom jag har torr sandig jord så är spridningen inget problem. Tycker den doftar underbart, lite som smultron.
Birgit Ek
mulle
Hm, jag har kanonfertilt och mullrikt så det är väl bäst att följa Margarethas råd och beundra den vid landsvägarna i stället.
Tack för er hjälp!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon