Full version: Flytt av kaprifoler?
Elektra
Jag har tre stora urnor på balkongen och som det växer kaprifoler i två, nu i samband med husköpet ska de flytta med och planteras ut, men är det bäst att göra det till våren och låta dem stå kvar i urnorna över vintern eller kan jag gräva ner dem redan nu?
Cilla
Gräv ned dem nu och vattna om det är torrt. Kaprifoler kan sättas i backen ända tills tjälen kommer.

Klipp upp rötterna om det blivit rotsnurr i krukan så bildas nya rötter som får bättre sträckning i backen.
Åsa - Alingsås
Hej!
Jag tänkte jag hakar på den här frågan... tongue.gif Jag tänkte göra tvärtom, flytta en kaprifol från backen till en stor kruka. Dessutom tänkte jag klippa ner den, och den ska flyttas från soligt till norrvägg utan sol. Visst ska den klara detta? Men kanske inte allt på samma gång? Vad ska jag tänka på?

Tack för svar!
Cilla
Jag gissar att det den kommer tycka sämst om är att inte få sol. Annars tycker jag att det går bra att göra lite vad som helst med kaprifol. Sensommarblommande sorter får man vänta lite längre på innan de hör av sig med storlek och mängder av blomster, medan de tidigt sommarblommande har varit mycket snälla och snabba hos mig.

Jag tror jag skulle väntat med att gräva upp den till dess den fällt bladen, och jag tror jag skulle klippt ned den i samband med flytten till krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon