Full version: Kikärtsrecept?
SOLVEIG
unsure.gif

Gómorron!

Finns här möjligen någon som har recept på Falaffel?Stavas säkert inte så.

Det är sådana där jätte-jättegoda kikärtsbollar.

Jag har många kokböcker , några av dem är vegetariska men ingen av dem innehåller Falaffel!

Chansar nu på er,har fått en del góa recept via Odla nu!

Idag skall jag klippa persilja,persilja samt ännu mer persilja, sitter naturligtvis ute i det fina vädret så länge det går!

Nu håller jag tummarna för att någon har ett recept!

rolleyes.gif
KURT
Många har problem med att falafelsmeten blir "blöt" och konsistensen inte blir så bra. Det beror ofta på att man gjort den på kokta kikärtor. Jag tycker att det blir bättre med blötlagda, men inte kokta kikärtor, och söker man på nätet så är också de flesta recepten just på blötlagda, men inte kokta kikärtor. Skall man sedan göra fina runda bollar så måste man fritera, steker man dem så blir det snarare biffar! Bakpilvret i receptet gör dem mera luftiga.

Falafel som är bollar eller biffar

5 dl kikärtor
7 1/2 dl vatten
1 liten välhackad lök
2 vitlöksklyftor
2 msk hackad persilja
1 msk hackad färsk koriander
2 tsk kummin
1 msk vatten
1/2 tsk bakpulver
+ olja man har i gryta för fafafelbollarna

Blötlägg kikärtorna i vatten över natten.
- Nästa dag, tvätta av, och mixa tills det blir finhackat.
ca 30 sec i matberedare / stavmixer
tillsätt sedan resten av ingredienserna och mixa jättelite 15 sec max
Låt smeten vila i 30 minuter

Om smeten är lös och inte går göra bollar av blanda i lite mjöl
Nu så gör man bollar som påminner om köttbullar / frikadeller
Man lägger försiktigt ner bollarna en i taget grytan med varma
EJ KOKANDE oljan i 3 minuter men man kan ha en håv annars
som man skakar ( obs lätt misslyckas )
Så här kommer en lättare variant
Man har olja i järnpanna ( varning för bränna sig och inte för varmt )
Man plattar till BIFFAR istället för bollar och låter dom vara en kort stund
så dom blir genomfrästa .
KURT
Kan ju lägga till ett recept på Humus:

Humus

400 gram kikärtor (skalade och blötlagda och kokta)
200 gram tahin (malda sesamfrön)
110 gram olivolja
saft från två citroner
2 tsk spiskummin
salt
persilja. ev dill, ev färsk chili.

Kör kikärtorna i en matberedare. Blanda med tahin, citon, salt och kummin (tillsätt eventuellt lite vatten). Rör i olivolja. Garnera med persilja.

Humus kan också fungera bra som vegetarisk "köttfärs" i "köttfärssås".
Ina
Googlade lite och hittade några olika recept! Smaklig måltid! rolleyes.gif

Falafel-recept!

Ett till recept!

Ytterligare ett!!

Åsså tar vi ett sista!

P.S Kurt verkar ju veta vad han pratar om angångde okokta kikärtor så i det receptet med kokta kan du ju ta okokta där med om du provlagar...
Sulawesii
Annars kan man ju vara lat som jag och köpa färdig mix i affären! Bara att tillsätta vatten.
Men, det är säkert godare att göra sin egen. Ska testa nu när jag har receptet framför ögonen.
netaave
Mmmm vad suken jag blev, älskar Falafel
Ina
Neta! Ett av recepten tipsar om att man kan köra dom i ugn på lätt oljad plåt i stället för att fritera/steka ovanpå spisen! Det är ju nått för oss!! smile.gif

Undrar om det är gott med falafel till tomatsoppa? wink.gif
netaave
CITAT (Ina @ 06-09-2005, 12:00)
Neta! Ett av recepten tipsar om att man kan köra dom i ugn på lätt oljad plåt i stället för att fritera/steka ovanpå spisen! Det är ju nått för oss!! smile.gif

Undrar om det är gott med falafel till tomatsoppa? wink.gif

Man kanske kan lägga i dom i soppan som "frikadeller"
Ina
Funkar säkert! Alla ni som undrar vad det är för soppa Neta och jag kucklar om ska kolla på Receptforum om en liten stund! smile.gif
netaave
CITAT (Ina @ 06-09-2005, 12:08)
Funkar säkert! Alla ni som undrar vad det är för soppa Neta och jag kucklar om ska kolla på Receptforum om en liten stund! smile.gif

Inte bara kolla ni ska göra den också, jättegod är den både för små och "stora" biggrin.gif
KURT
Det finns också kikärtsmjöl att köpa, men förutom glutenfria pannkakor och frityrsmet, så vet jag inte vad man kan använda kikärtsmjöl till?
Ina
Man skulle säkert kunna häva lite i bröd för att höja proteinhalten och sänka GI-värdet om man är lagd åt det hållet!
netaave
CITAT (KURT @ 06-09-2005, 12:24)
Det finns också kikärtsmjöl att köpa, men förutom glutenfria pannkakor och frityrsmet, så vet jag inte vad man kan använda kikärtsmjöl till?

Va menar du att man kan göra frityrsmet på kikärtsmjöl?
KURT
CITAT (netaave @ 06-09-2005, 12:40)
CITAT (KURT @ 06-09-2005, 12:24)

Va menar du att man kan göra frityrsmet på kikärtsmjöl?

Om man söker på "gramflour" så hittar man många recept på "batter"

http://www.google.com/search?num=100&hl=en...ter&btnG=Search

och "chickpea batter", verkar vara ännu vanligare:

http://www.google.com/search?num=100&hl=en...ter&btnG=Search
SOLVEIG
Go´kväll biggrin.gif

Blev så glad för att det är fler som gillar falafel , och tack för alla fina recept.

Jag visste att jag kunde lita på er! tongue.gif

Vilken tur att det går att använda persilja i detta sammanhang,det är enda krydda som har visat framfötterna hemma hos mig i år.

Skall nu vid 24 snåret gå och blötlägga kikärtorna, i morgon skall det handlas spiskummin. Har aldrig använt det förr, vad har man det till mera?

Tidigare i år entusiasmerade jag ett stort sällskap i Kairo att smaka, en del hade inte ens hört talas om falafel. Flera blev jätteförtjusta!

Tack igen

smile.gif
HippieSpellan
jag har spiskummin i tacoköttfärs och sådant för det är det i kryddmixerna wub.gif
Ina
Spiskummin änvänder vi till tacos, precis som HippieSpellan gör, och sen så är det gott på stekt ägg, i grönsaksröror (typ ratatouille) och om man gör egen dipp till chips eller grönsaker! Då gärna ihop med vitlök och chili så det blir taco-dipp... smile.gif
labarradepan
Jag älskar med falafel.. kanon gott ju. Men jag gör inga bollar utan biffar som jag steker. Och lägger i pita bröd med sallad o yoghurt sås med koriander o vitlök.. mummmmms.. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon