nyttorp
Är det någon som vet var man får tag på mycorrizasvampar för att förbättra rötternas tillväxt. Hur använder man dessa. Läste i Forumet nånstans att man kan borsta upp det yttresta lagret under en gran för att få mycorrhiza.
Jan af Lisö
Mykhorzia svampar (med reservation för stavningen) hämtar man i täta barrskogar, det är väl det översta barr- och jordlager, ca 10 cm fram till trädens rötter, tror jag. Det är i alla fall vad jag har tagit åt mina magnolior i somras.

Nedanstående har jag saxat från Herbert Arvidssons hemsida:

CITAT
Mykhorrziasvamp
Mykhorrziasvampen samarbetar med många kulturväxter på så sätt att den förökar den sammanlagda rotlängden på värdväxten. Båda drar fördel av sitt samarbete, vad gäller hallon så drar de nytta av svampen genom att de får bättre näringsupptag och skydd mot uttorkning i rötterna. Mykhorrziasvampen får du tag genom att räfsa upp lite förna (halvförmultnat barrmaterial) i en tät granskog .Nu har vi redan slutet av oktober -03. Jag har räfsat ihop lika mycket granbarr i säckar som jag har torvmull för nästa års odling. Granen är den mellaneuropeiska typen som barrar mycket.

Herberts Hallon

Det är väl dumt att betala för sånt som finns gratis i skogen !!!
Ingrid på Västkusten
CITAT (nyttorp @ 06-09-2005, 10:52)
Är det någon som vet var man får tag på mycorrizasvampar för att förbättra rötternas tillväxt. Hur använder man dessa. Läste i Forumet nånstans att man kan borsta upp det yttresta lagret under en gran för att få mycorrhiza.

Jag ahr aldrig sett m till salu i Sverige men det kommer säkert.

Man kan köpa det Du letar efetr på postorder ifårn USA. Som ettt pulver - experimenterade med det för ett antal år sedan men mitt intresse för giftfri odling var itne så stort då som det är nu. Observera att om Du använder M kan Du itne använda konventionella gödningsmedel alls.
jåj
CITAT (nyttorp @ 06-09-2005, 10:52)
Är det någon som vet var man får tag på mycorrizasvampar för att förbättra rötternas tillväxt. Hur använder man dessa.

Hej Ingrid.

Bahuse vid bäckebol, Granngården kungsbacka (lantmännen) hadde detta hemma i förra månden kanske kvar men det är nog bättre att vänta till våren .

Det heter GRÄSAKTIVATOR och kostar för 5Kg ca 125:-
På förpackningen rekomnderas att samtidigt gödsla med kostgödning!

JÅJ
Kalle Mandelstam
Vad jag vet är väl många av mycorrhizasvamparna (runt 5000 arter) artspecifika, dvs lever i mutualism med en speciell grupp av växter eller endast en art. Så det bästa vore nog att hämta jord från en närstående art eller om möjligt samma art.

De allra flesta växter i naturen har mycorrhizasvampar knutna till sig.

smile.gif
Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon