Full version: Lövkompost
stina
Är det just bara löv och ingenting annat??? Vad är det bra till och är det något att tänka på om man vill göra en lövkompost?

Med risk för att göra bort mej - det kanske alla utom jag vet....

unsure.gif Stina
rosita
Att göra lövmull är enklare än att kompostera, även om det tar 2 - 3 år innan lövmullen är färdig. men dåär den mörkbrun och fluffig som vispgrädde. Precis som torvmull är den fuktighetshållande, näringsfattig och har en stabil struktur som den behåller i 4 - 5 år. Blandar man den med sållad mylla från kökskomposten får man en fin planteringsjord.
Så här gör du lövmull:
1. Samla ihop nedfallna löv och lägg dem i en öppen nät- eller träbehållare. Det går bra med alla slags löv.
2. Vänd på löven efter ett år, kontrollera att de inte torkar ut, vattna i så fall.
3. Efter ännu ett år är löven antagligen nedbrutna och lövmullen färdig. Annars får du vända på löven en gång till och låta dem ligga ännu längre. Ett sätt att skynda på är att blanda in lite färskt gräsklipp, som även har en gödslande effekt.
Detta läste jag i Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson. Jag har själv tänkt börja på en lövmull i höst.
stina
Tack - det ska jag också absolut göra. Löv har man ju i massor på hösten och det är bra att göra något vettigt av dom. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Även jag läste en bok i våras så när jag krattade upp en massa löv la jag dem i en egen kompostbehållare och ska fortsätta fylla den nu i höst.
I den boken, jag läste, stod det att man med fördel kunde gå över löven med gräsklipparen och sedan kratta ihop både löv och gräs - passade bra enligt den författaren, vars namn jag glömt bort. Hon, eller vad det en han, skrev dessutom att "massan" gick att använda redan kommande vår, men ditt förslag om att vända och lufta låter bättre.
Lena i Torslanda
Perfekt att använda vid plantering av Rhododendron samt för woodlandsväxter. Har alltid en lövkompost på gång men jag förstärker den dessutom med barr för att få lägre ph.
Har en lövsug som är perfekt när man har mkt lövträd. Finfördelar löven och det är bara att tömma påsen direkt i kompostbehållaren. Klart på ett år.
Gunnar
En lövkompost behöver vatten. Det kan annars bli dammtorrt inuti högen, och torka är ju en konserveringsmetod. Därför tycker jag att man ska undvika näthållare för lövkomposter. Dessutom behöver löven tillföras lite näringsrikt material. Träden har ju inte slösat med näringen. Näring kan du få t ex genom färskt gräsklipp. Själv har jag en urinsorterande toalett på landet. Lita på att innehållet i dunken sätter fart på processen. Jag har haft temperaturer på upp till 55 grader i högen.

Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon