Full version: Lvkompost
stina
r det just bara lv och ingenting annat??? Vad r det bra till och r det ngot att tnka p om man vill gra en lvkompost?

Med risk fr att gra bort mej - det kanske alla utom jag vet....

unsure.gif Stina
rosita
Att gra lvmull r enklare n att kompostera, ven om det tar 2 - 3 r innan lvmullen r frdig. men dr den mrkbrun och fluffig som vispgrdde. Precis som torvmull r den fuktighetshllande, nringsfattig och har en stabil struktur som den behller i 4 - 5 r. Blandar man den med sllad mylla frn kkskomposten fr man en fin planteringsjord.
S hr gr du lvmull:
1. Samla ihop nedfallna lv och lgg dem i en ppen nt- eller trbehllare. Det gr bra med alla slags lv.
2. Vnd p lven efter ett r, kontrollera att de inte torkar ut, vattna i s fall.
3. Efter nnu ett r r lven antagligen nedbrutna och lvmullen frdig. Annars fr du vnda p lven en gng till och lta dem ligga nnu lngre. Ett stt att skynda p r att blanda in lite frskt grsklipp, som ven har en gdslande effekt.
Detta lste jag i Handbok fr kkstrdgrden av Lena Israelsson. Jag har sjlv tnkt brja p en lvmull i hst.
stina
Tack - det ska jag ocks absolut gra. Lv har man ju i massor p hsten och det r bra att gra ngot vettigt av dom. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
ven jag lste en bok i vras s nr jag krattade upp en massa lv la jag dem i en egen kompostbehllare och ska fortstta fylla den nu i hst.
I den boken, jag lste, stod det att man med frdel kunde g ver lven med grsklipparen och sedan kratta ihop bde lv och grs - passade bra enligt den frfattaren, vars namn jag glmt bort. Hon, eller vad det en han, skrev dessutom att "massan" gick att anvnda redan kommande vr, men ditt frslag om att vnda och lufta lter bttre.
Lena i Torslanda
Perfekt att anvnda vid plantering av Rhododendron samt fr woodlandsvxter. Har alltid en lvkompost p gng men jag frstrker den dessutom med barr fr att f lgre ph.
Har en lvsug som r perfekt nr man har mkt lvtrd. Finfrdelar lven och det r bara att tmma psen direkt i kompostbehllaren. Klart p ett r.
Gunnar
En lvkompost behver vatten. Det kan annars bli dammtorrt inuti hgen, och torka r ju en konserveringsmetod. Drfr tycker jag att man ska undvika nthllare fr lvkomposter. Dessutom behver lven tillfras lite nringsrikt material. Trden har ju inte slsat med nringen. Nring kan du f t ex genom frskt grsklipp. Sjlv har jag en urinsorterande toalett p landet. Lita p att innehllet i dunken stter fart p processen. Jag har haft temperaturer p upp till 55 grader i hgen.

Gunnar
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon