Full version: Lind som vrdtrd
nyttorp
Jag vill ha ett vrdtrd mitt p plan. Funderar p ngon typ av lind. Men i s fall en som inte fller klibb.
Eller kanske en snygg pil. r det ngon som kan fresl och tipsa.
Hlsningar
Odlarlotta
KURT
En bok som man kan hitta p bibliotek r "Svenska vrdtrd" av ke Carlsson. Den berttar lite mera om folktro, varfr folk har valt olika vrdtr. Och att hitta en lind som r klibbfri gr nog inte! Det r ju bladlss som producerar klibbet, nr de suger p lindens blad.
Big Gardener
Jod, det gr visst. Det finns lindsorter och kloner som inte har problem med hongsdagg. Honungsdagget kommer frn bladlssens bajs och det svarta r en sotdaggssvamp som vxer i den sockerrika avfringen.

I gatumilj r det mycket vrldefullt att ha lindkloner som inte drabbas av honungsdagg s bilar ofta parkeras drunder.

Jag kan stark rekommendera Grna fakta 7/2001 som r skriven av min kollega, lindgurun Rune Bengtsson. Dr finns utmrkta och kortfattade fakta om lindar.

Fljande lindar drabbas inte eller mycket lite av honungsdagg:

Tilia cordata 'Erecta' - Smalkronig skogslind
Tilia cordata 'Rancho' - Rancholind
Tilia x europea 'Euclora' - Glanslind
Tilia tomentosa 'Brabant' - klon av silverlind
Ingrid p Vstkusten
Undras hur det r med min lind - jag ahr en 'skruvlind' d v s den vxer som en ormhassel......den r itne stor men ser spnnande ut!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon