Full version: Lind som vårdträd
nyttorp
Jag vill ha ett vårdträd mitt på plan. Funderar på någon typ av lind. Men i så fall en som inte fäller klibb.
Eller kanske en snygg pil. Är det någon som kan föreslå och tipsa.
Hälsningar
Odlarlotta
KURT
En bok som man kan hitta på bibliotek är "Svenska vårdträd" av Åke Carlsson. Den berättar lite mera om folktro, varför folk har valt olika vårdträ. Och att hitta en lind som är klibbfri går nog inte! Det är ju bladlöss som producerar klibbet, när de suger på lindens blad.
Big Gardener
Jodå, det går visst. Det finns lindsorter och kloner som inte har problem med hongsdagg. Honungsdagget kommer från bladlössens bajs och det svarta är en sotdaggssvamp som växer i den sockerrika avföringen.

I gatumiljö är det mycket världefullt att ha lindkloner som inte drabbas av honungsdagg så bilar ofta parkeras därunder.

Jag kan stark rekommendera Gröna fakta 7/2001 som är skriven av min kollega, lindgurun Rune Bengtsson. Där finns utmärkta och kortfattade fakta om lindar.

Följande lindar drabbas inte eller mycket lite av honungsdagg:

Tilia cordata 'Erecta' - Smalkronig skogslind
Tilia cordata 'Rancho' - Rancholind
Tilia x europea 'Euclora' - Glanslind
Tilia tomentosa 'Brabant' - klon av silverlind
Ingrid på Västkusten
Undras hur det är med min lind - jag ahr en 'skruvlind' d v s den växer som en ormhassel......den är itne stor men ser spännande ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon