Full version: Cassava
Christoffer
Hur och till vad tillagar man cassava?
Jag tror att den kan heta manioca och tapioka har jag hört också.
Det ska tydligen finnas blåsyra i den som är giftig. Hur tar
man bort den?

Hoppas på svar

CHristoffer
hans-Ålösund
Kassava innehåller blåsyra och det tar man bort med blötläggning.
Sedan kokas roten som vanligt och man gör ett mos som smakar ungefär som att kyssa sin syster- alltså ingenting- om du vill ha något liknande så kokar du eller steker sötpotatis eller jordärtskockor så blir det ungefär samma fast godare.
Christoffer
Hur länge ska den ligga i blöt? Ska man hacka upp biten i småbitar då eller kan man lägga hela roten i blöt?
Katrina
CITAT (Christoffer @ 13-04-2003, 13:55)
Hur och till vad tillagar man cassava?
Jag tror att den kan heta manioca och tapioka har jag hört också.
Det ska tydligen finnas blåsyra i den som är giftig. Hur tar
man bort den?

Hoppas på svar

CHristoffer

I Asien äter man roten.
Man måste koka den länge (exakt hur länge vet jag ej). Själv har jag ätit det som mellanmål och då fick jag kassava enbart (smakade ingenting). Man kan säkert ha det i maträtter på olika vis. Många bönder säljer dock sin kassava till fabriker som gör olika stärkelseprodukter av roten. På vissa ställen i Afrika gör man nån form av soppa på löven, men det är ovanligt att löven äts. Antar att det beror på att löven är extra giftiga!
Är cyanid blåsyra, så finns det i hela växten men mest i löven.

I vissa böcker är maniok kassava, i andra - inte! Har faktiskt inte fattat det än......
Manihot esculenta crantz är i alla fall kassavans latinska namn.

Det görs försök att utfordra boskap med kassava i Asien.
Lassila
På kuba är det vanligt att man skär kasavan i tjocka stavar som man först kokar och sedan friterar, som serveras med en sås som heter mojo, grovt hackat vitlök som fräses i olibolja tills den får färg. faktiskt riktigt gott att äta som en tappas eller tillbehör till grillat
Christoffer
Oj, det där lät gott, kurr i magen.
pisanggoreng
är kassava och sötpotatis samma sak?

i indonesien (och vissa övriga platser i sydostasien) äter man bladen lätt kokta. mycket gott.

/pisanggoreng
Åsa, mälardalen zon 2
Nej Cassava och sötpotatis är inte samma sak.

Sötpotatis (Ipomoea batatas)
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/sotpotat.gif

Cassava (Manihot esculenta)
http://waynesword.palomar.edu/images/yuca1b.gif
Lassila
Sedan finns det tydligen olika varianter av cassava, jag mins att jag pratade med en kock från Cuba som hade gjort militärtjänst i Angola under 80 talet och han sa att det var en annan art som växte där, mycket större än den latinamerikanska och jätte giftig rotknöl till skilnad från den som dom hade hemma. blink.gif
Christoffer
Hur länge ska man koka den?
KURT
CITAT (Christoffer @ 25-04-2005, 20:32)
Hur länge ska man koka den?

20-30 min

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...rit_73324.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon