Full version: Cassava
Christoffer
Hur och till vad tillagar man cassava?
Jag tror att den kan heta manioca och tapioka har jag hrt ocks.
Det ska tydligen finnas blsyra i den som r giftig. Hur tar
man bort den?

Hoppas p svar

CHristoffer
hans-lsund
Kassava innehller blsyra och det tar man bort med bltlggning.
Sedan kokas roten som vanligt och man gr ett mos som smakar ungefr som att kyssa sin syster- allts ingenting- om du vill ha ngot liknande s kokar du eller steker stpotatis eller jordrtskockor s blir det ungefr samma fast godare.
Christoffer
Hur lnge ska den ligga i blt? Ska man hacka upp biten i smbitar d eller kan man lgga hela roten i blt?
Katrina
CITAT (Christoffer @ 13-04-2003, 13:55)
Hur och till vad tillagar man cassava?
Jag tror att den kan heta manioca och tapioka har jag hrt ocks.
Det ska tydligen finnas blsyra i den som r giftig. Hur tar
man bort den?

Hoppas p svar

CHristoffer

I Asien ter man roten.
Man mste koka den lnge (exakt hur lnge vet jag ej). Sjlv har jag tit det som mellanml och d fick jag kassava enbart (smakade ingenting). Man kan skert ha det i matrtter p olika vis. Mnga bnder sljer dock sin kassava till fabriker som gr olika strkelseprodukter av roten. P vissa stllen i Afrika gr man nn form av soppa p lven, men det r ovanligt att lven ts. Antar att det beror p att lven r extra giftiga!
r cyanid blsyra, s finns det i hela vxten men mest i lven.

I vissa bcker r maniok kassava, i andra - inte! Har faktiskt inte fattat det n......
Manihot esculenta crantz r i alla fall kassavans latinska namn.

Det grs frsk att utfordra boskap med kassava i Asien.
Lassila
P kuba r det vanligt att man skr kasavan i tjocka stavar som man frst kokar och sedan friterar, som serveras med en ss som heter mojo, grovt hackat vitlk som frses i olibolja tills den fr frg. faktiskt riktigt gott att ta som en tappas eller tillbehr till grillat
Christoffer
Oj, det dr lt gott, kurr i magen.
pisanggoreng
r kassava och stpotatis samma sak?

i indonesien (och vissa vriga platser i sydostasien) ter man bladen ltt kokta. mycket gott.

/pisanggoreng
sa, mlardalen zon 2
Nej Cassava och stpotatis r inte samma sak.

Stpotatis (Ipomoea batatas)
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/sotpotat.gif

Cassava (Manihot esculenta)
http://waynesword.palomar.edu/images/yuca1b.gif
Lassila
Sedan finns det tydligen olika varianter av cassava, jag mins att jag pratade med en kock frn Cuba som hade gjort militrtjnst i Angola under 80 talet och han sa att det var en annan art som vxte dr, mycket strre n den latinamerikanska och jtte giftig rotknl till skilnad frn den som dom hade hemma. blink.gif
Christoffer
Hur lnge ska man koka den?
KURT
CITAT (Christoffer @ 25-04-2005, 20:32)
Hur lnge ska man koka den?

20-30 min

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...rit_73324.shtml
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon