Nia
Hej!

Nybörjarfråga... Vill så prästkragar och blåklint i en rabatt. Har hört att jag kan göra det nu på hösten. Kommer de då blomma till nästa sommar? Hur gör jag - använder man såjord även när man sår på friland? Vilken tidpunkt är bäst? Kommer fröna gro redan i höst, och ska de då skyddas på gågot sätt, eller först nästa år?
Ciczi
Hej och välkommen hit!

Jag har provat och provat med prästkragar på ett speciellt ställe men lik förbenat kommer de på ett annat... wacko.gif

Nå nu till frågan. det går bra att så blåklint nu på hösten.
När det gäller prästkragar har jag saxat detta från Impecta.se odlingsanvisningar:

"Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Utplanteras normalt på växtplatsen följande höst eller vår när plantorna vuxit till sig. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd. "

Blåklint är bara till att så där du vill ha dem.

Jag sår med vanlig jord som jag köper i stora 60 L säckar i butiken.

Visst kommer dina odlingar att blomma. Vet som sagt inte hur det är med prästkragar eftersom de inte beter sig som jag vill men blåklinten kommer att blomma.

I vilken zon bor du förresten?

Lycka till!

Ciczi
Nia
Tack så mycket för hjälpen!

Just det, jag bor i zon 4.

Nia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon