Ti bee
Kommunikationsvarianter, ska det vara förstås...

smile.gif Nej, inlägget handlar inte om kommunikationsproblemen som florerar här på odla till och från. wink.gif

Jag behöver ett alternativt kommunikationsmedel att använda mellan 2 platser i en småstad. Den ena platsen är en vanlig bostad, med telefon, det andra är en lokal, utan telefon. Jo, jag vet att mobiltelefoner finns, men det blir så ruskigt dyrt i längden, så jag har funderat om man mellan dessa 2 platser kan använda ngt annat, billigare alternativ. Någon slags walkie-talkie eller ngt. Vad finns nuförtiden? Jägare måtte ju ha ngt t ex.

Det är ca 3 - 400 meter kanske mellan platserna.

Några tips?
KURT
Är det inte längre än så så borde det gå utmärkt med en Walkie-talkie för ca 500 kr (för ett par). Se t ex teknikmagasinet, även Clas Ohlsson har nog liknande. Modellen som heter Cobra är ganska populär. Man bör dock tänka på att man inte kan prata "samtidigt" i en Walkie-talkie.

Det finns också mobiltelefoner med Walkie-talkie inbyggt. Det är ganska vanligt på företag. Om man kontaktar någon "internt" så använder man den gratis Walkie-talkie funktionen, men man kan också ringa ut.
*Felix matte*
Kan det kanske fungera med trådlös dect telefon... de har lång räckvidd.
Vi har Siemens duo och den räcker bra långt in i skogen... har testat.

Walkie Talkie... är det inte de som kan höras (lyssnas) av flera unsure.gif
Jag får ibland in röster i elorgeln.. alltså folk som pratar i såna.
KURT
CITAT (Felix matte @ 06-09-2005, 13:50)
Kan det kanske fungera med trådlös dect telefon... de har lång räckvidd.
Vi har Siemens duo och den räcker bra långt in i skogen... har testat.

Det finns nog inget gratis alternativ som inte kan avlyssnas. Men Walkie Talkie har olika kanaler och man kan ju t ex komma överrens om att regelbundet byta kanal.
*Felix matte*
CITAT (KURT @ 06-09-2005, 13:55)
Det finns nog inget gratis alternativ som inte kan avlyssnas. Men Walkie Talkie har olika kanaler och man kan ju t ex komma överrens om att regelbundet byta kanal.

Ok.
decttelefon är inte avlyssningsbar men de funkar kanske inte om det är byggnader "i vägen"
Ti bee
Tack för svar!
Fungerar walkie-talkie om det är hus i vägen? Några högre hus finns nog mellan platserna.

Jag har prövat med vår trådlösa, men den lägger av efter ett tag och tappar signalen.

Det gör inget om någon hör vad som sägs, vi kan tänka på det och det är inga djupa saker som ska diskuteras.
laugh.gif I elorgeln....*skrattar* jag säger då det... laugh.gif
KURT
Jag har inga praktiska erfarenheter. Men i de test som jag har sett så minskar räckvidden från 3-4 km till 1 km om det är kuperad terräng eller i tätbebyggt område. Se t ex http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=...2920&WCI=wiTest

Om man går ner en källare med tjocka betongväggar så kanske det blir svårt att nå över huvudtaget.
Berith

laugh.gif Agneta - en till av mina favvosar! wub.gif

Kommer ihåg när man lyssnade på Mix megapol och fick in radiokommunikationen för start och landning på Skövde flygplats. wink.gif blink.gif
pisanggoreng
Många mobiltelefonsoperatörer erbjuder "gratis" samtal inom sina när, så beroende på hur man ringer kan det bli billigt också.
HippieSpellan

haha vad härligt=)innan man inser vad det kommer ifrån, hur tokig tror man att man är då" det är små gubbar i elorgeln som berättar olika sträckor för mig"
flower
förr i tiden fanns det ju komradio.. kanske finns att få tag på nu med..
HippieSpellan
hm kanske det går att dra interntelefon typ eller så?
KURT
CITAT (HippieSpellan @ 07-09-2005, 11:33)

haha vad härligt=)innan man inser vad det kommer ifrån, hur tokig tror man att man är då" det är små gubbar i elorgeln som berättar olika sträckor för mig"

Att "låna" externa ljudspår kallas sampling, och det är ju mycket populärt inom t ex hip-hop.
HippieSpellan
CITAT (KURT @ 07-09-2005, 13:25)
CITAT (HippieSpellan @ 07-09-2005, 11:33)

Att "låna" externa ljudspår kallas sampling, och det är ju mycket populärt inom t ex hip-hop.

*skrattar* jo det vet jag.. eller det kanske var skämtsamt sagt..=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon