Ylva
Hej alla glada i nya forumet!!!

internet har inte fungerat så bra senaste tiden så det var ett tag sen sist och här händer det grejer vill ja´lova!!! rolleyes.gif

kul, kul

nu till min fråga, hur matar man småfåglarna utan att förse skatorna med föda?!? wink.gif

det kanske inte ens är skatorna som nallat ALLA talgbollarna men försvinner de detta tempo, 10 bollar på tre dygn så bli man ju ruinerad på andra sidan nyåret!!!!!! jag tyckte nog inte att de försvann i samma tempo förra vintern, eller?!?!?!?

tacksam för tips och ideér i detta ämne!

tjillevippen
/ylva tongue.gif
Lena i Torslanda
Försök med att sätta hönsnät som du gjort lite större hål i runt bollarna - det ska bli som en nätballong om du förstår hur jag menar. Småpippisarna kommer in men inte skatorna//Lena
Louise i Göteborg
Långa snören kan hjälpa, för vingligt för stora fåglar. Men om snöret är fäst i något stabilt kan skator sitta där och fira upp bollen.

Dtta är viterns stora trädgårdsutmaning
Ann
Skatorna är ju också fåglar, som är hungriga och behöver mycket mat för att hålla stånd mot kylan. Tänk så mycket energi dom måste använda, bara för att leta efter maten. Eftersom dom är så stora , behöver dom så mycket mer.
Här är det inte så mycket talgbollarna, som dom går på, men jordnötstängerna har strykande åtgång. Fåglarna är tydligen som människorna, smaken är olika. Hirs, hampa,havre, solros, russin, äpplen,talg,kokosnötter, talgbollar och jordnötstänger, vissa äter av en sort, vissa av en annan, matlusten är det inget fel på. wub.gif
Vilken glädje att få njuta av dessa fjuniga, gulliga fjäderbollar. Skatorna med. rolleyes.gif Hälsar Ann.
Helen i Skåne
Hej Ylva!
Kolla den här länken, kanske en idé du kan använda. Den funkar hemma hos mig i alla fall... laugh.gif

Helen i Skåne

smile.gif Min hemsida
Betty
Hej Ylva! Tio talgbollar på tre dar låter mycket... Är du säker på att det är skatorna och inte grannarna som tar dem unsure.gif Skämt åsido, skatorna är väl åxå hungriga,varför vill man bara mata småfåglarna?
Helen i Skåne
För att skatorna åt upp äggen som "våra" duvor gjorde! mad.gif Sedan hackade de ihjäl ena duvungen ur kull nr 2... sad.gif Eller rättare sagt, de hackade NÄSTAN ihjäl den och jag fick ta livet av den stackaren. ISCH!!! unsure.gif
DÄRFÖR har jag ingen pardon när det gäller skator! Annars är jag snäll smile.gif

Helen i Skåne
Sylvia
Det finns utmärkta gröna "metallspiraler" att köpa hos Weibulls m.fl ställen. Man kan få in 3 talgbollar per gång och skatorna göre sig inte besvär, det är för vingligt att balansera på en sådan spiral som hänger på ett tunnt snöre.
Till jordnätter har jag den fröna plaststruten som säljs på samma ställe, den är också alldeles utmärkt för småfågalrma men större klarar inte att hänga kvar i den.
Ewa i Göteborg
Hej, jag har talgbollar i en sådan grön spiral som jag kompletterat med ett "tak". Taket är runt och kommer från ett gammalt fågelbord i plast. Det förhindrar effektivt stora fåglar att komma åt bollarna. Hos mig har det varit kajor som nallat bollarna men nu kan småfåglarna behålla sin "restaurang" som räcker länge. De stora fåglarna håller sig numera på marken och äter det som de små fåglarna tappat.
Hälsningar /Ewa rolleyes.gif
Helen i Skåne
Jag upptäckte idag att jag måste ta in all fågelmat och förvara den i grovköket. Mössen äter upp den i garaget! laugh.gif Fast de är ju så söta så det känns lite taskigt. Kanske jag ska lämna lite kvar åt dem...
Jag ska definitivt prova det där med att HÄNGA bollarna fritt i träden... rolleyes.gif

Helen i Skåne
bettan
Hej
Jag vill berätta att jag har varje vinter ett helt tjog med domherrar, steglitsar, gröngölingar och små söta hackspettar plus en och annan luden brun burrig svans som leker tarzan bland talgbollar och annat godis jag spenderar, härligt, hos mig gör ingen skata sig besvär... Och ändå bor jag mitt i Flen högt upp i ett väldigt lummigt område. tongue.gif Det är roligt om hösten och vintern och se att de är lite runda och goa i hullet, även kråkorna och skatorna.
hej
yla
ja jag gillar skatorna ,dom e vackra ,så alla får mat av mej som vill de e bara att fylla på.ett år hade jag najjat fast tre kilo späck på en gren med ståltråd ,som efter ett par dar va puts väck LOdjuret hade tagit den ,men det kunde de väl få . rolleyes.gif eller hur
alla fåglar har ju sin plats i världen ,o visst skatorna är ju renhållare o då ser det ut som om dom är taskiga mot såna som inte kan ta vara på sej tyvärr så e de ju så,,hua ,naturen e grym.. wub.gif
men som alla sagt så e spiralerna bra om man inte vill att alllt ska ta slut direkt,hänger man bollarna i snören så lär dom sej snabbt att hala upp tåten,så styva ståltrådar är ett tips rolleyes.gif ha de gött
Sigge i D-mitt
CITAT (Ylva @ 06-11-2002, 11:18)
Hej alla glada i nya forumet!!!

internet har inte fungerat så bra senaste tiden så det var ett tag sen sist och här händer det grejer vill ja´lova!!! rolleyes.gif

kul, kul

nu till min fråga, hur matar man småfåglarna utan att förse skatorna med föda?!? wink.gif

det kanske inte ens är skatorna som nallat ALLA talgbollarna men försvinner de detta tempo, 10 bollar på tre dygn så bli man ju ruinerad på andra sidan nyåret!!!!!! jag tyckte nog inte att de försvann i samma tempo förra vintern, eller?!?!?!?

tacksam för tips och ideér i detta ämne!

tjillevippen
/ylva tongue.gif

Häng inte talgbollarna för lågt heller för då hoppar kajorna m.fl upp. Även ekorren kan vara snabb och listig. Använder en lång plastatad järntråd plus ett koniskt tak över talgbollar och nötpåsar. inte ens det hjälpte i höst,så nu kompletterades taket med trådpendlar i ytterkanten.
Ylva
hej igen!!!! rolleyes.gif

det var en rackarns massa tips och ide´er, det verkar onekligen som om detta är vinterns utmaning!!!
skatorna ger jag inte mycket för sen de stressade iväg vår lilla koltrastfamilj i somras....vi hade en liten goding som sjöng för oss på morgnarna satt han på växthuset, vid lunch på bodtaket och sista kvällsolen sjöng han till på taknocken och plötsligt var han och hela hans familj bortskrämd!!!!

de gröna spiralerna fungerade alldeles utmärkt förra året men i år är det nån som hittat ett lysande trick för att få ut godsakerna på nolltid dessutom...
men spiral men tak kan ju kanske vara något...

stort tack och ha en härlig dag i solen, nu ska jag ut kratta upp de sista löven och lägga granris på julrosorna!

å mata småfågel förståss!!!

tjillevippen
/ylva
Inga från Närke
Jag förstår dig Ylva varför du inte tycker om dina skator,men jag tycker de är fina.
En liten berättelse om vad smarta de är. Min sambo satt tidigt en morgon vid köksbordet och tittade ut. Skatorna var på grannens tomt där de hade ett fågelbord av plast runt med tak hängande. En av skatorna flög med fart på denna så den kom i gungning och fröna ramlade ner på backen till de andra och sig själv. Så höll de på länge. Jag tror inte det går att låsa dem ute från maten om man inte lindar in i hönsnät som förslaget var tidigare.
Hänger in det i träden utan att skydda är lönlöst. De tar med hela bollar och vad det nu kan vara man hänger ut. Knipsar av öglorna m.m. Så om du absolut inte vill mata dem annat än det som kommer på marken så måste du lägga dem i något så bara småfåglarna kommer till.
Anita
Jag satte dit ett snöre till i talgbollen. Ett snöre hänger den i, ett snöre spänner fast bollen så skatorna inte kan dra upp den. För vi såg hur en skata drog upp snöret och talgbollen med klona.
tomas99
Lyfter fram tråden igen
pejori
varför då? unsure.gif unsure.gif
Reserv
Nog för att det är kallt, men inte så förbaskat kallt att man måste mata småfåglarna väl? blink.gif wink.gif Är det inte lite fel årstid att aktualisera tråden? unsure.gif
gunvor
CITAT (Ann @ 06-11-2002, 13:18)
Skatorna är ju också fåglar, som är hungriga och behöver mycket mat för att hålla stånd mot kylan. Tänk så mycket energi dom måste använda, bara för att leta efter maten. Eftersom dom är så stora , behöver dom så mycket mer.
Här är det inte så mycket talgbollarna, som dom går på, men jordnötstängerna har strykande åtgång. Fåglarna är tydligen som människorna, smaken är olika. Hirs, hampa,havre, solros, russin, äpplen,talg,kokosnötter, talgbollar och jordnötstänger, vissa äter av en sort, vissa av en annan, matlusten är det inget fel på. wub.gif
Vilken glädje att få njuta av dessa fjuniga, gulliga fjäderbollar. Skatorna med. rolleyes.gif Hälsar Ann.

Vintertid ger jag mina skator talg och uppblött bröd - dom sitter o väntar på sin frukost - eftersom jag ser till att dom blir mätta och feta så får småfåglarna ha sitt i fred!
tomas99
CITAT (pejori @ 09-06-2005, 11:11)
varför då? unsure.gif unsure.gif

Det borde jag ha talat om. Det är så att jag matar småfåglarna året om köper mat till dom för en femhundring i månaden till dom på sommaren och jag tycker inte om att skatorna tar maten.
*solis*
CITAT (tomas99 @ 09-06-2005, 13:27)
CITAT (pejori @ 09-06-2005, 11:11)
varför då? unsure.gif  unsure.gif

Det borde jag ha talat om. Det är så att jag matar småfåglarna året om köper mat till dom för en femhundring i månaden till dom på sommaren och jag tycker inte om att skatorna tar maten.

Jag har hört att man inte skall fortsätta mata småfåglarna under sommaren eftersom de behöver just den födan som kommer i form av insekter;kan det vara så?
zeppo
Skatan är sveriges vackraste fågel å det är tur att vi har den så nära inpå oss......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon