Full version: Lilla gubben?
Gossen Ruda
Jag är inte uppvuxen med böcker eller filmer om Pippi men nog var Lilla gubben prickig? tongue.gif

Zarah P
ÅH en sån sötnos!
Lite lägre än Lilla Gubben, kanske - men så fin!
Precis Lilla Gubben-prickig. smile.gif
Ophelia
Trevligt att se en Knabstrup smile.gif
silos
Alldeles kär blir jag när jag ser en prickig häst;skulle mer än gärna har en sådan wub.gif
gammelnalle
Och vad hette hästen i pippilångstrump böckerna då????

wacko.gif blink.gif wink.gif unsure.gif
Fenja
På Rudas bild är det gissningsvis en dräktig Lilla Gumma vi ser...
Pippis häst hette väl Lilla Gubben?
Mvh
Fenja
zaaritha
Apelkastade hästar är inte värst vanliga--men så fina!!
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 10-09-2005, 19:22)
Mvh
Fenja

tror inte det min vän!! (ja inte om Gumman utan om namnet)

Enl vad jag har hört (det var ju några år sedan man LÄSTE Pippi) så hade hästen inget namn.. det var Inger Nilsson -den första (och BÄSTA) som "namnade " honom...

Ni får gärna dementera eller bekräfta dessa uppgifter...

smile.gif smile.gif smile.gif
Ophelia
CITAT (zaaritha @ 10-09-2005, 19:34)
Apelkastade hästar är inte värst vanliga--men så fina!!

Apelkastade hästar är mycket vanliga....var och varannan skimmel är apelkastad, likaså bruna hästar med ringar i hårremmen som bleknar bort. Knabstrup är inte apelkastad, den är rätt och slätt prickig, kan även vara med inslag av stickelhår (har tigrerade förfäder).
zaaritha
Men--dessa hästar med blå--grå--vita teckningar då? Ser ut som nå´n sorts "mosaik"--vet du vad jag menar??
Ophelia
CITAT (zaaritha @ 10-09-2005, 19:59)
Men--dessa hästar med blå--grå--vita teckningar då? Ser ut som nå´n sorts "mosaik"--vet du vad jag menar??

Jepp....de är apelkastade...få skimlar som inte är det, varjefall i yngre år. Sådan teckning kan komma och gå med årstiden oxå. Teckningen kan vara tydligare på vår/sommar än under höst/vinter.
zaaritha
Jaha! Hade en så´n som kompis, när jag var ca 8--10 år o det var en väldigt vacker hingst!
Fenja
CITAT (gammelnalle @ 10-09-2005, 19:37)
Mvh
Fenja

Enl vad jag har hört (det var ju några år sedan man LÄSTE Pippi) så hade hästen inget namn.. det var Inger Nilsson -den första (och BÄSTA) som "namnade " honom...

Åhå ja, det är mycket längesedan jag läste Pippi, intressant! Där ser man vad tv-serien färgat en smile.gif
Mvh
Fenja
Annlo
CITAT (gammelnalle @ 10-09-2005, 19:37)
Mvh
Fenja

Jag håller med dig! Har också för mig att det var Inger Nilsson som fick döpa lilla gubben!
Ciczi
Jo nog var det så att det var Inger Nilsson som döpte honom men om jag får minnas (är kanske ute på hal is unsure.gif ) så var Lilla Gubben ingen Knabstrupare utan rätt och slätt en vanlig skimmel som det målats prickar på. Anledningen till att jag tror det är att knabstrupare inte är vita i den bemärkelsen som en skimmel kan vara. Vill dessutom minnas att han inte hade så många prickar som Lilla Gumman på bilden en bit upp i tråden.

mvh Ciczi
Ophelia
Nä...Lilla Gubben var ingen regelrätt Knabstrup utan en skimmel (antingen avblekbar eller konstant), troligen av rasen svenskt halvblod.

En Knabstrup är vit/stickelhårig med sina karaktäristiska prickar som kommer ursprungligen från sin tigrerade anmoder.
Gossen Ruda
Nja, hästraser och liknande är jag dålig på men jag är numera rätt säker på att skilja på hästar och hästor. Hästorna skall ha nånting under svansen som jag tycker saknas på min bild medan hästar har nånting mellan benen istället. Och tittar man noggrant så är det nånting som tittar fram mellen benen alldeles under den stinna buken.
Ophelia
??????????
Gossen Ruda
CITAT (Ophelia @ 11-09-2005, 20:40)
??????????

Vad är oklart eller vad undras över?
Ophelia
Vad som saknas och vad som finns mellan benen och under magen.
amaira
Det är jag som har lärt Ruda laugh.gif laugh.gif , vi är ena riktiga hejare på hästar!
Det var i en annan tråd, som jag´inte hiitar nu.

Vet du Ruda, du får gärna kika efter en gång till, irl, för jag är nyfiken. Tycker det ser ut som en gammal fet vallack, och inte alls ett dräktigt sto - men jag kan ha totalfel förstås. sleep.gif

Det som syns "under magen" kan också vara ett fölstos spenar, som kan vara ganska stora. För min del är det omöjligt att se på denna bild.
Gossen Ruda
Missade att trycka citera, men Fenja hade en fundering om att det var en Lilla gumman istället för en Lilla gubben.
Ophelia
Ahaaaaaaaaa....jaha.... smile.gif smile.gif

Ja jag ser oxå något men det kan ju vara en skugga. Jag är mer inne på att det är en "pojk" men jag tror inte jag kan tala om varför för då kommer jag bli så frispråkig och bli generad rolleyes.gif
*Felix matte*
Sparade bilden och förstorade... ser ut att vara en "pojk" tongue.gif
Gossen Ruda
Jag har en bild till är där syns det till och med bättre men låt oss vara lite finkänsliga nu. rolleyes.gif
Ophelia
Aha...men varifrån kommer fotot? Är det taget i Danmark? Knabstrup r ju inte den mest vanliga hästen i Sverige. Den har ju inte överdrivet goda gångarter eller hoppförmåga som gör den intressant för ridsporten som sådant. Det är ju mest själva utseendet som gör att den ser speciell ut.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2005, 21:02)
Jag har en bild till är där syns det till och med bättre men låt oss vara lite finkänsliga nu. rolleyes.gif

Jamen sånt ser man ju nästan jämt man ser en hästpojke rolleyes.gif tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Ophelia @ 11-09-2005, 21:07)
Aha...men varifrån kommer fotot? Är det taget i Danmark? Knabstrup r ju inte den mest vanliga hästen i Sverige. Den har ju inte överdrivet goda gångarter eller hoppförmåga som gör den intressant för ridsporten som sådant. Det är ju mest själva utseendet som gör att den ser speciell ut.

Fotot är taget i Marieberg som ligger strax norr om Kungälv utefter Göta älv. Marieberg är en större gård som till stora delar, hela?, är ett naturreservat. Dom kan nog kosta på sig att ha hästar till lyst bara. För ett tag sen visade jag en bild på ett föl ihop med mamman, det var också härifrån.

Marieberg
Ophelia
Vad trevligt. Ja det är alltid roligt att se annorlunda hästraser i Sverige. Vi är ju inte så bortskämda med det. smile.gif
Fenja

Hehe, jag ger mig! Det var som sagt bara en gissning, men det kan lika gärna vara en betesstinn vallackmage.
Mvh
Fenja
amaira
CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 21:27)
Jag har en bild till är där syns det till och med bättre men låt oss vara lite finkänsliga nu.  :rolleyes:

Jadå, det är ingen fara med det, det är ordet man inte får säga unsure.gif rolleyes.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 12-09-2005, 09:13)
CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 21:27)
Jag har en bild till är där syns det till och med bättre men låt oss vara lite finkänsliga nu.  rolleyes.gif

Jadå, det är ingen fara med det, det är ordet man inte får säga unsure.gif rolleyes.gif biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon