Full version: Clematis inomhus?
Em_I_Am
Hej!

Jag tittade i en inredningstidning härom veckan o dem visade bilder på helt underbara fönster där dem hade Clematis i kruka o hade spaljerat upp dem istället för gardiner. Nu undrar jag om det verkligen är möjligt? Blev ganska snopen men det såg helt underbart ut!
Någon som vet? huh.gif
indypindy
Jag hittade en vacker klematis bland krukväxterna på Ica häromdagen. Blev lika förvånad jag... och var såklart bara tvungen att köpa den.
Hittils verkar den iaf trivas utmärkt inne. Den kommer från www.rosanova.com och på deras hemsida ser det ju ut som om det ska gå alldeless utmärkt att ha klematis inne.
Om det är samma sorters klematis som man har ute eller om det är någon speciell rumsklematis har jag ingen aning om....
Em_I_Am
Aha det kan ju vara så att det är skillnad på inne o ute klematis som du säger. Tack för ditt svar!

Vet någon mer om det så skriv gärna o berätta!
Betty
Det verkar vara så att det finns innomhusvarianter av klematis. Här hittade jag ett par internetsidor, men det stod inte alls mycket om dem.

Petite Anna
kristerh
De klematisar du har inomhus är speciella sorter som inte överlever den svenska vintern utomhus,
de brukar vila ett tag efter blomningen för att sedan komma igen,
men jag tvivlar på att man kan ha dem i en fönsterbänk ovanför ett element, tror att de lätt får spinn wink.gif
har precis köpt en själv så tiden får utvisa, min kusin har haft en i ett år och den vilade hela vintern för att börja växa när ljuset kom tillb, men de kanske blommar vidare inne om de får en ljus placering under någon blomlampa eller nåt liknande.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon