Full version: Hoya ID?
Linda_A
Hej!

Någon känner igen denna hoyan?

Jag har fått två sticklingar av denna hoya. Men ny som jag är kan jag inte säga vilken det är.

Någon som känner igen den?
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php...ttachmentid=862

//Linda
CarMa
Skulle tro att det är en Calycina...
Zarah P
Min gissning är att det är en Hoya australis...
Det kan vara fel - jag är långtifrån ett proffs, men jag tror att det nog är en australis du fått. smile.gif
Lillies of the Valley
Hej!!
Det är Hoya australis.

Hälsningar Maria rolleyes.gif
Linda_A
Hej!

Calycina var rätt likt, enligt de bilderna som jag såg via goolge.

australis Verkade ha för små blad tyckte jag. Eller för avlånga men jag kan ju ha fel med.

Det är ju två mot en nu.. laugh.gif
CarMa
Såg att Australis är rätt lik oxå...
Har den ludna blad Linda??
Det har min Calycina...
Linda_A
CarMa:

Jag har ju inte sett "moderplantan" irl utan bara på det fotot. Men jag kollade mina blad(på sticklingarna) och de var ludna om man kollade riktigt nära som små hårstrån.

Är Australis det med?
iscah
australis är inte luden smile.gif
Linda_A
Ah då verkar det ju vara den.. biggrin.gif Vad kul, och jag som inte ens hade räknat att få med någon hoya av den personen. Tror att det är ödet som säger att jag ska ha hoya. wub.gif
Lillies of the Valley
Jag har en Hoya australis ssp australis, kallas också keysii. Den är småluden (eller så är min bara dammig laugh.gif )! Hoya calycina är rejält luden.
Maria
Linda_A
Maria ser din ut så här? http://www.bigislandgrowers.com/AHcomp/AHaust1.php

Det var ju rätt likt med även om jag inte på de bilderna kan se att bladen är ludna.

Kanske lättast att vänta tills min egen blommor innan så jag kan själv jämnföra/visa er.

Om jag nu bara ska gissa efter vad jag har sett så verkar blommorna skilja sig åt lite med.

Hoya australis ssp australis verkar det röda hålla sig runt själva mitten (vet ej vad det heter wink.gif )

Medans Hoya Calycina har rött som sträcker sig längre ut.
Maria i Helsingborg
CITAT
Hoya australis ssp australis verkar det röda hålla sig runt själva mitten (vet ej vad det heter  )

Corollan är de yttre kronbladen och coronan de inre.

(Tips att hålla isär dem; Corolla har fler bokstäver än corona och är därför större)

Maria, som lär sig lite varje dag smile.gif
Blomstertanten
Keysiin har något ljusare grön färg på bladen än calysinan ( i alla fall hos mig)
Dessutom är bladen på Calysinan större !
Linda_A
Maria i hbg: Tackar så mycket! tongue.gif

Blomstertanten: Mina blad är inte så stora ännu att det går att avgöra. (om de är stora eller små)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon