Full version: Hoya ID?
Linda_A
Hej!

Ngon knner igen denna hoyan?

Jag har ftt tv sticklingar av denna hoya. Men ny som jag r kan jag inte sga vilken det r.

Ngon som knner igen den?
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php...ttachmentid=862

//Linda
CarMa
Skulle tro att det r en Calycina...
Zarah P
Min gissning r att det r en Hoya australis...
Det kan vara fel - jag r lngtifrn ett proffs, men jag tror att det nog r en australis du ftt. smile.gif
Lillies of the Valley
Hej!!
Det r Hoya australis.

Hlsningar Maria rolleyes.gif
Linda_A
Hej!

Calycina var rtt likt, enligt de bilderna som jag sg via goolge.

australis Verkade ha fr sm blad tyckte jag. Eller fr avlnga men jag kan ju ha fel med.

Det r ju tv mot en nu.. laugh.gif
CarMa
Sg att Australis r rtt lik ox...
Har den ludna blad Linda??
Det har min Calycina...
Linda_A
CarMa:

Jag har ju inte sett "moderplantan" irl utan bara p det fotot. Men jag kollade mina blad(p sticklingarna) och de var ludna om man kollade riktigt nra som sm hrstrn.

r Australis det med?
iscah
australis r inte luden smile.gif
Linda_A
Ah d verkar det ju vara den.. biggrin.gif Vad kul, och jag som inte ens hade rknat att f med ngon hoya av den personen. Tror att det r det som sger att jag ska ha hoya. wub.gif
Lillies of the Valley
Jag har en Hoya australis ssp australis, kallas ocks keysii. Den r smluden (eller s r min bara dammig laugh.gif )! Hoya calycina r rejlt luden.
Maria
Linda_A
Maria ser din ut s hr? http://www.bigislandgrowers.com/AHcomp/AHaust1.php

Det var ju rtt likt med ven om jag inte p de bilderna kan se att bladen r ludna.

Kanske lttast att vnta tills min egen blommor innan s jag kan sjlv jmnfra/visa er.

Om jag nu bara ska gissa efter vad jag har sett s verkar blommorna skilja sig t lite med.

Hoya australis ssp australis verkar det rda hlla sig runt sjlva mitten (vet ej vad det heter wink.gif )

Medans Hoya Calycina har rtt som strcker sig lngre ut.
Maria i Helsingborg
CITAT
Hoya australis ssp australis verkar det rda hlla sig runt sjlva mitten (vet ej vad det heter  )

Corollan r de yttre kronbladen och coronan de inre.

(Tips att hlla isr dem; Corolla har fler bokstver n corona och r drfr strre)

Maria, som lr sig lite varje dag smile.gif
Blomstertanten
Keysiin har ngot ljusare grn frg p bladen n calysinan ( i alla fall hos mig)
Dessutom r bladen p Calysinan strre !
Linda_A
Maria i hbg: Tackar s mycket! tongue.gif

Blomstertanten: Mina blad r inte s stora nnu att det gr att avgra. (om de r stora eller sm)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon