Full version: Få ned temperaturen?
Ayanay
På flera växter man köper står det att de ska ställas ljust OCH svalt. Men om man använder solljus eller lysrör - höjs väl temperaturen? Finns det några tips för att sänka temperaturen om man inte har källarförråd el. liknande, utan bara några rum med rumstemperatur i..

Är det bara att ge upp de växterna eller går det att få ner temperaturen på något smart sätt - har ej vädringsfönster.

Ursäkta en nybörjare, men förstår inte hur man ska göra, om det går att göra något.
Katti med torpet
Svar från en annan nybörjare som hade samma problem.
Det verkar som de flesta plantor vill ha ca 15-18 grader efter att de grott. Har förstått att de ränner de iväg och blir gängliga om det är för varmt, samma sak om det är för mörkt.
Själv har jag löst problemet genom att ställa hyllan framför köksfönstret, stängt av elementet och öppnat fönstret på glänt. Jo, det blir rätt kallt i köket, sambon jublar inte direkt tongue.gif
Har du inte möjlighet att ha ett fönster på glänt vet jag faktiskt inte. Du har inget extrarum där du kan sänka temperaturen? Eller en inglasad balkong där du kan ställa in en värmefläkt?
aopen14
[FONT=Optima]
Hej!

Å få ned temperaturen er viktigt, spesielt dersom man har lite ljus/kunstig ljus med ljusstoffrør. (Ursäkta stavningen, jag er norsk!)
Hög värme kombineras utomhus med mycket sol og mycket ljus, dersom planorna får hög varme og lite ljus blir dom långa och svaka. Själv sänker jag temperaturen til 15-16 grader (har garasje) och använder ljusstoffrör. Provar å komma opp i 150-200 watt per kvm, då får man stärka och fina planter. Akklimatisering ved at man setter plantorna utomhus när det er varmt og fint er viktig, börja med kort tid (1/2 time) och öka suksessivt fram mot tiden för utplantering.
Ting man kan tenka på er at det er kaldast der solen inte står på, det er kaldast nede ved golvet och det kaldast ved fönster. Dersom plantorna måste vara innomhus er det svårt at hitta något betre sett enn at leta efter det kaldaste stellet i huset. Lykka til!
Ayanay
Tack för tipsen, hittade en bra lösning jag inte tänkt på. När jag flyttade fröna till ett fönster i ett annat rum, som vi inte brukar vara i så mycket, kom jag på att det bara var att stänga av elementet och stänga dörren så det inte kommer in någon värme - så blir temperaturen perfekt den här årstiden - 16 grader ungefär.

Tack för hjälpen.
digitalkarin
Ett annat hett (eller svalt) tips är att inte ha så förbaskat varmt hemma, utan dra ner några grader och sätta på sig en tröja om man fryser. Det är hälsosammare.
Här hemma är det sällan över 18, förutom på sommaren, då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon