Full version: Magnolia obovata
Ti bee
I Alnarpsparken blev jag frtjust i en magnolia med detta namn och den blommade inte ens. rolleyes.gif wub.gif
r det ngon som vet mer om den?
Och hur fr man tag i en?
smile.gif
AndreasBlomquist
Magnolia obovata r en junimagnolia s den ska vl din lokala planthandel kunna bestlla t dig om de inte har den inne p vrkanten.

Bild p blommande M. obovata
Ti bee
r den vanlig? Jag har inte sett den frut.

Jag vger av och an mellan en sdan och en "vanlig" (men underbar) praktmagnolia. Tar grna emot sikter!
smile.gif
MB1965
Obuvatan r ett trd-blir vl cirka 10m stor om du inte bor i skne. Kanske 15 m dr. z1-3. Trivs i woodland.

Praktmagnolia dvs magnolia x soulangeana finns i mnga varianter. Sor buske/litet trd.. "Lennei Alba" r vackert vit, "Brozzoni" blommar lite senare s det rmindre risk att f frost p den.

Annars r lilieflora x soulangeana "lileny" mycket vacker- Z3.

Alla gillar sur jord, skyddat lge och mycket sol smile.gif
Jan af Lis
Lste p ett norskt webforum att obovata tar p sig ca 15 r innan den brjar blomma !!!! Det vet jag nu, men det visste jag inte nr jag planterade min i vras. Men den har vackra, stora lv och min har vxt ca 60 cm redan i r.

Obovata r mycket vanlig i Stockholms plantskolor (det r tyvrr svrt att ge rd till forummedlemmar med oknd hemtrakt).

Bor du i Skne s r kanske en praktmagnolia att fredra, i resten av landet skulle jag nog satsa p en hrdigare variant.

Det finns faktiskt uppemot 100 olika sorter som kan leva i Sverige s du kan ven titta p andra magnolior. Galaxy, Daybreak, Cristal Lake, Sunsation, Ashild Kalleberg, Wildcat, Leda mfl r ngra sorter som jag drmmer om. Men jag bor i Stockholm dr utrvalet r klart mindre n i Skne.
Ti bee
Jag bor i Skne, Simrishamn. Trdgrden r skyddad av murar och lget ger mycket sol, bde fr- och eftermiddag.

Hm, mycket att fundera kring. Jag funderar vidare och lser p om de sorter ni nmner. S fr jag se vilken granne min nya mispel ska f.
Tack fr svar!
smile.gif
Jan af Lis
Titta grna hos Magnoliastore bland My favorites. De som beskrivs som "hardy" eller "very hardy" borde klara sig bra i Skne, kanske t.o.m i Stockholmstrakten...

En annan utmaning r att f tag p dessa...
Ti bee
Tack fr lnken, ligger bland favoriter nu!
h, s mycket att vlja mellan, inte ltt. En plantskola hr har en uppstammad praktmagnolia inne, men jag vet inte, ska sukta lite till och fundera...(det r ju rtt kul att bara sukta ocks! smile.gif )
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon