I Alnarpsparken blev jag frtjust i en magnolia med detta namn och den blommade inte ens.
r det ngon som vet mer om den?
Och hur fr man tag i en?
AndreasBlomquist
06-09-2005, 22:42
Magnolia obovata r en junimagnolia s den ska vl din lokala planthandel kunna bestlla t dig om de inte har den inne p vrkanten.
Bild p blommande M. obovata
r den vanlig? Jag har inte sett den frut.
Jag vger av och an mellan en sdan och en "vanlig" (men underbar) praktmagnolia. Tar grna emot sikter!
Obuvatan r ett trd-blir vl cirka 10m stor om du inte bor i skne. Kanske 15 m dr. z1-3. Trivs i woodland.
Praktmagnolia dvs magnolia x soulangeana finns i mnga varianter. Sor buske/litet trd.. "Lennei Alba" r vackert vit, "Brozzoni" blommar lite senare s det rmindre risk att f frost p den.
Annars r lilieflora x soulangeana "lileny" mycket vacker- Z3.
Alla gillar sur jord, skyddat lge och mycket sol
Jan af Lis
07-09-2005, 12:47
Lste p ett norskt webforum att obovata tar p sig ca 15 r innan den brjar blomma !!!! Det vet jag nu, men det visste jag inte nr jag planterade min i vras. Men den har vackra, stora lv och min har vxt ca 60 cm redan i r.
Obovata r mycket vanlig i Stockholms plantskolor (det r tyvrr svrt att ge rd till forummedlemmar med oknd hemtrakt).
Bor du i Skne s r kanske en praktmagnolia att fredra, i resten av landet skulle jag nog satsa p en hrdigare variant.
Det finns faktiskt uppemot 100 olika sorter som kan leva i Sverige s du kan ven titta p andra magnolior. Galaxy, Daybreak, Cristal Lake, Sunsation, Ashild Kalleberg, Wildcat, Leda mfl r ngra sorter som jag drmmer om. Men jag bor i Stockholm dr utrvalet r klart mindre n i Skne.
Jag bor i Skne, Simrishamn. Trdgrden r skyddad av murar och lget ger mycket sol, bde fr- och eftermiddag.
Hm, mycket att fundera kring. Jag funderar vidare och lser p om de sorter ni nmner. S fr jag se vilken granne min nya mispel ska f.
Tack fr svar!
Jan af Lis
07-09-2005, 15:21
Titta grna hos
Magnoliastore bland
My favorites. De som beskrivs som "hardy" eller "very hardy" borde klara sig bra i Skne, kanske t.o.m i Stockholmstrakten...
En annan utmaning r att f tag p dessa...
Tack fr lnken, ligger bland favoriter nu!
h, s mycket att vlja mellan, inte ltt. En plantskola hr har en uppstammad praktmagnolia inne, men jag vet inte, ska sukta lite till och fundera...(det r ju rtt kul att bara sukta ocks!

)