Full version: Ännu en ros-id
Ti bee
Vad kan detta vara för ros?

Jag har ganska många i en rabatt som löper längs med huset. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den...Den har ingen doft och blommar sparsamt, med gigantiska blommor i rosa. Ser relativt modern ut i mina ögon.

Samma ros

Den blir mellan 150 - 220 cm ungefär. Upprättväxande.

Någon id-idé? smile.gif
AndreasBlomquist
Jag har ingen aning men wow, vilken fantastisk storlek. Den är ju grym. Man kan verkligen föreställa sig hur stor den är om man kollar in din hand på nedre bilden.
Ti bee
Ja, det är nog den största ros jag stött på, blomstorleksvis. smile.gif Synd att den inte doftar!
Ophelia
Rent spontant skulle jag direkt gissa på en Queen Elisabeth ch den kan bli mycket stor om den inte beskärs eller mycket lått, speciellt där du bor. Den blir ganska stor här med. Vid en hård beskärning så brukar den hålla kring metern.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DN
Ti bee
Ja, Queen of England - Queen Elizabeth kan det mycket väl vara. Tack! smile.gif
Jag vet inte om jag har 10 st eller fler, och så tycker jag inte om dem alls...sporadiska blommor, trist färg och ringa doft.

Hur göra? Hmmmmm...
kerstin z5-6
Elisabeth kanske behöver beskäras -är som sagt finast kring metern hög -
Gör det i vår -ge lite godis i form av näring o kanke några trevliga sällskapsväxter
Ti bee
Will do! smile.gif Återkommer nog med en bild för att veta riktigt var jag ska sekatera. rolleyes.gif
Jag ger henne och hennes 9 syskon en chans. smile.gif
Kajsa
Klart du ska behålla dom, helt underbar ros wub.gif
Du kan ha doftande växter under, visst är doft ett
plus, men det är annat som är viktigare när jag väljer rosor.
Så njut av dina rosor.
Ophelia
Har du någon samplaneringsväxt?

QE är en ruggigt bra ros om man ser till dessa "ädlingar", den knallar och växer i godan ro. Den är ganska frisk för att vara en ros och kanonfrisk om man ser till flertalet av rabattrosor. Passar bra att ha både som häck och tränga ner i krukor. Sedan är den fin att ta in och ha i vas smile.gif

Tycker du ska tänka både en och tio gånger innan du du förpassar dem. Skulle du nu kanske byta så se till att de kommer till ett gott hem wub.gif
Ti bee
Nej och ja, jag håller som bäst på att bygga upp rabatterna där QE bor. Jorden tycks väldigt utarmad och är mkt sandig, så jag byter bit för bit ut mot bättre jord och sätter nya grannar samtidigt. Det är en process på gång...

Ja jo, jag ska tänka och låta tiden gå, men annars så är jag mkt för de gammaldags rosorna, älskar rosdoften och själva karaktären hos de sorterna. Men visst, hon är maffig i blomstorlek, men tyvärr lite trist i färg, doft och karisma...Med grannar kanske, med gödsel och jordförbättring, någon klematis och beskärning (kraftigare än den hon fick i år) så kanske hon kan ta sig...
Jag brukar vara väldigt försiktig med vad jag ändrar i både hus och trädgård när jag flyttat, det tar sin tid att bo in sig. Jag ger henne (och hennes många systrar) mer tid. Fast det vore väldigt fint med en rabatt med gammeldags och en del nyare också, blandat med perenner längs med gången mot entrédörren. sleep.gif wub.gif
Ophelia
Sandig jord är ju en väldränerad jord. QE är en överlevare och klarar uppenbarligen det mesta. Jag är kanske tråkig men det kan ju aldrig bli fel att täcka marken med kantnepeta eller lavendel. Vill man "hotta" upp den blå färgen så finns det ju ett otal färger hos stäppsalvia. Kan garantera att rosorna förändras. Annars har du ju gult. Personligen hade jag nog valt stäppsalvia i någon härlig färg (Caradonna eller Ostfriesenland, kanske båda två) och haft "öar" av någon härlig gult.

Tänk på att plocka buketter av rosorna och ge bort till dem du tycker om. Den blommar då mera och de som är allergiker skulle gilla att de inte doftar (är själv allergiker). Vem skulle tacka nej till en bukett med härliga QE!!

smile.gif smile.gif smile.gif
AnnammA
Eftersom QE är rätt såhögvuxen kan du ju försöka hitta ngn lågväxande doftande ros att plantera nedanför...

AnnA
kerstin z5-6
Och vem har sagt att du inte kan ha en jätterabatt med gammeldags rosor - nån annan stans laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif man kan aldrig få för många rosor laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Ti bee
Jo, det är sant. Jag tänkte samma sak, att i rabatten på andra sidan gången, där vi just tagit bort en massa snöbärsbuskar, där kan jag ha mina doftande gamlingar. wub.gif

Och jo, jag ska sätta några lite lägre rosor mellan alla QE:ar, måste bara få till lite bättre jord först. Jag tror inte att de har jordförbättrat eller gödslat speciellt sedan rosorna planterades och man måste ge QE en stor eloge för att hon klarat att leva så torrt och magert! Tålig är hon minst sagt! Och så helt frisk också, sånär som på lite tvestjärtsgnagningar...

Håller på och omvärderar henne känner jag... rolleyes.gif smile.gif

(fast jag är lite begränsad i utrymme nuförtiden, så jag kan inte ta ut svängarna sådär väldigt, har bara 500 kvm, varav 2 hus tar upp en del).
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2005, 13:45)
Och vem har sagt att du inte kan ha en jätterabatt med gammeldags rosor - nån annan stans laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif man kan aldrig få för många rosor laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Håller givetvis med!!!! rolleyes.gif tongue.gif wub.gif

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon