Full version: Lättskött och fint
Killensomvillhagrönafingrar
Vår tomt är inte så stor, men vi får använda så mycket vi vill runt om biggrin.gif

Dock har vi lovat att fixa att det är fint ända fram till ett uthus i utbyte mot att vi använder hans mark.

Så nu har vi kvar ca 10x15 meter som vi måste göra nåt med. Gräsmatta har vi så det räcker, likaså trädgårdsland.
Stenläggning var ett alternativ men nu har vi så mycket sten ändå.

Min tanke är någon form av marktäckare tillsammans med rhoderdendron och nåt högre träd.
För att få det så lätt skött som möjligt kanske barkmull på marken?

Kom gärna med förslag och det gör inte så mycket om lösningen är av det lite billigare slaget huh.gif

Att spotta i näven och lägga ner lite jobb är däremot inga problem.

Så här ser det ut idag, åkermark dock inte använde men det går att komma åt med traktor. Gränsar till ett lande med plattor och pallkragar.

Uthuset kommer vara liggande panel (järnvitriol) och röda detaljer, vägen dit är grusad.
Foto kommer så fort jag hitta laddaren.
Ninni1
Varför inte en blomster/slåtteräng??
Det finns några trådar sedan tidigare i ämnet, det är bara att söka.

Lycka till!
kerstin z5-6
jag föreslår något lågt som du tänkt -ett område med rhoddar o marktäckare -samt nåt mindre träd i öar -kanske torvpartier med grus runt -eller blanda torvblock / större stenar -barkmullstäckning är också bra
Alunrot livar alltid upp , och de andra som kryper o slingrar lite
berberis finns i masssor av färger
nåt fin barris -?
Flikfläder gulbladig eller lönn gulbladig eller rödbladig om din zon klarar dem
finns massor med fint att välja på

AnnicaB
Ett buskage med lite olika kul buskar. Högre i bakkant och lägre längst fram. Skall själv göra en sådan liten lösning till våren.
Rödbladig och gulbladig smällspirea, syrén, korallkornell, vresros är förslag på höga buskar. Olika lägre spireor i mitten. Låga ölandstok i vitt och rosa, kanske buskkaprifol osv längst fram. Lättskött, snyggt och relativt billigt smile.gif
mulle
Jag har varit inne på samma linje som Annica B.
Jag har gjort ett fågelsnår med ätliga bärbuskar som bl.a. häggmispel, fläder, svartaronia, nyponros och med täta skyddande som idegran och berberis.
Jag har också rödbladig och gulbladig spirea med och kornell med röd stam för att lysa upp på vintern.
Bl.a. - det ryms mycket i ett litet snår och småfåglarna trivs.
Mulle
Boxer
CITAT (Ninni1 @ 07-09-2005, 10:12)

Jaa! wub.gif

Med blåklint, vallmo, prästkrage, klätt, fingerborgsblomma, lin, rölleka, akleja, ringblomma m.m. Titta här
MB1965
Vad sägs om:

Ett par lärkträd ( barren ger sur mark), 3-4 buskar rhodedendron, några små alproser vid kanten, 2-3 låga barrväxter inblandat i azaleor, ett par buskar rhododendron impeditum och rhododendron yak Komplettera med en magnolia kobus "borealis" i skydd av lärken- och en Magnliabuske "Susan" (Lilieflora "nigra" x stellata "Rosea ) bland azaleor och låga barrväxter.

Magnifik blomning på våren i ett sånt hörne, och vackra blad övriga tider smile.gif
violina
Skulle vara fint med en flock björkar med riktigt vit stam och massor av vårstjärnor, vitsippor och påskliljor som övergår till gullvivor, aklejor, nattvioler och annat sådant som frösår och sköter sig själv. Är det mycket ogräs nu? Jag tog över en bit åkermark en gång och det fullkomligt svämmade över med tistlar och andra hemskheter när bonden inte strödde ut sina ogräsmedel längre. sad.gif Vill du ha billiga björkar kan du så pappersbjörk från Impecta. Växer fort. Såg nu att det gränsar till dina pallkragar. Kanske för stort med björkar då.
Sommartorparn
CITAT (Ninni1 @ 07-09-2005, 10:12)
Det finns några trådar sedan tidigare i ämnet, det är bara att söka.

Lycka till!

En varning:
Det är svårt att lyckas med blomsteräng på åkermark. Jorden är i allmänhet för bra. Och full av ogräsfrön som tistlar, kvickrot, m.m. En klippt gräsyta kanske är det mest praktiska för att inte låta dessa ta över.

Sedan kan man ju så/plantera in blommande växter som tål lite klippning, såsom vitklöver, röllika, revmörblomma, tusensköna etc. På våren skulle det kunna vara en scilla-matta, sedan en påsklijematta.....

PS. Men maskrosorna kommer du nog inte ifrån i en sådan grönyta wink.gif Jag har själv jobbat i 15 år med att försöka göra blomsteräng av gammal åker. Slagit med lie och transporterat bort. Nog blomstrar den alltid. 95% maskrosor och en och annan tistel.... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon