|
Ej så trädgårdskunniga, men väl ägare till en tomt på 8000 m2. som grannar har vi haft skogen och några hästhagar. Ett byggföretag har nu köpt all mark runt oss och planerar ett modernt omr med flerfamiljshus på fyra vån + parhus, snyft. Till saken hör att vi har ett gammalt hönshus stående aningens för nära tomt gränsen enl vad lagen tillåter(jag gissar att detta inte var så noga förr i tiden med skogen som granne).Vi oroar oss lite för vad nyinflyttade storstadsbor kan komma att få för åsikter och tänkte försöka att plantera något som bäddar in det lilla hönshuset och gör det lite mindre i ögonfallande från andra sidan staketet. Har tidigare bott i ett område där "grannsämjan ,Grannosämjan , Avundsjukan och millimeterrättvisan härjade. Vi som dessutom tänkt befolka huset med några hönor och en tupp. Nå väl .alla tips tages tacksamt emot ang vad som kan tänkas trivas mellan granar och blåbärsris- i skogen alltså. Vår första tanke var energiskog som lär vara snabbväxande och buskigt. Men ni har säkert något bättre förslag hoppas jag i allafall. Det är just ingen bra jord där gissar jag. Hoppas på svar.....
Som en högre buske intill ett hus tycker jag att fläder passar mycket bra, den bör gå bra en bit norr om mälardalen i alla fall. Är marken mager så skulle ju havtorn kunna passa (går mycket långt norrut, men växer inte så fort).
Man skulle ju och kunna sätta en spaljé på uthuset och plantera någon klätterväxt, gärna en bit från väggen. Eller en fristående spaljé vid staketet. Enklaste spaljén gör man av armeringsnät i rutmönster. På spaljé kan man sätta många snabbväxande växter. Även om det är mager jord så kan man ju förbättra den lite just där man planterar.
Fläder och hagtorn är riktigt bra förslag. Se up så inte flädern sprider sig för mycket bara.
Annars kan du fundera på mindre träd.
Tack för tisen och råden.Vad snabbt man fick svar här! Har samma fråga ute på ett annat trädgårdsforum men där är nog inte lika många medlmmar som här, kul att ha hittat hit,skall försöka flytta över de andra frågorna hit ifrån STA:s trädgårdsforum. Åter till ämnet: Vad gäller storleken på trädet/busken så kan ingenting bli för stort , då denna del av tomten ligger i skogen med tallar och granar samt lite lövträd, ek,asp och björk. Tänkte även höra hur ni tror att hassel skulle trivas då vi har några st som kan flyttas ,resp hur fort de växer jämfört med flädern . Fläder har vi just ingen på tomten men det kan ju vara trevligt med något nytt.OOO nu bubblar det upp frågor som jag får återkomma med, Tack för en inspirerande sida!
Förresten skulle jag vilja fråga Kurt (och ni andra också såklart)Vad det finns för typer av snabbväxande täckande spaljeväxter, det förslaget var också intressant!lummigt och grönt vill jag ha det så vi kan ha några pickande höns som inte syns och hörs för mycket.Kanske tom något som hönsen gillar att snylta på?
fruberglund
08-09-2005, 11:18
CITAT (mamman @ 07-09-2005, 09:55) Ej så trädgårdskunniga, men väl ägare till en tomt på 8000 m2. som grannar har vi haft skogen och några hästhagar. Ett byggföretag har nu köpt all mark runt oss och planerar ett modernt omr med flerfamiljshus på fyra vån + parhus, snyft. Åhhh, vad tråkigt. Lider verkligen med dig! Flyttar man till landet så gör man ju det just för att slippa bo i ett villaområde. Som tur är kan de inte slänga upp en massa hus här, är för mycket berg ivägen och det skulle bli alltför dyrt för byggföretagen + att vi har första tjing på det lilla som finns om grannen nu skulle få för sig att sälja. Skulle nån bygga ett hus i närheten så skulle jag flytta direkt...vill ha min utsikt över kohagen
Pipranka är snabbväxande men långsam i starten du får räkna med att den står still i ett år. Sen blir den flera kvadratmeter. Spalje en meter från väggen är bra med tanke på underhåll/målning.
Ophelia
08-09-2005, 13:16
Ja jag antar att ni måste tänka dels på marknivå och dels taknivå (alltså del stänga ute all insyn från de som går på marknivå och ser in i ögonhöjd och dels de som befinner sig 4 våningar över och ser ner). Ni har ju stor tomt och det torde inte vara några större problem att, på marknivå, göra det insynsskyddat. Vill ni börja med att markera ut ER tomtgräns eller vill ni börja med att täcka in områdena där ni vistas mest (fikaplats m.m.) och kanske nära huset? Låter som om ni skulle ha lägre PH i jorden (gran och blåbär trivs då) på vissa ställen och bättre jord på andra (hassel). Ett tips. Välj inte växter bara för att de växer snabbt. Välj hellre växter som ni gillar annars kan trädgården upplevas som BLÄ även om det är insynsskyddat. Sedan finns det säkert växter som ni gillar OCH växer snabbr
Som svar till ophelia vill jag närmare precissera att tomten är enorm dvs 8000 m2 och det aktuella stället ligger i skogen, där vi ej kommer att vistas så mycket iallafall, men det kommer våra förhoppningsvis framtida höns.Det är hönsen och hönshuset jag vill göra mindre i ögonfallande för framtida grannar(som kanske går att muta med ägg & öronproppar). Det spelar alltså ingen roll vad vi planterar just där då det är skog ifrån början och kommer så att få fortsätta vara. Vad jag dessutom tycker mig ha förstått mellan raderna är att hassel nog ej trivs där i den sura jorden.Och ja vi har områden med mycket fin och bördig jord.Förre ägaren var otroligt intresserad av trädgården och hans färdigheter har tyvärr inte vi, så mycket har gått förlorat. men man lär sig.......sakta men säkert. Men åandra sidan har inte vi all den tid att läga på trädgården som han som var pensionär och släkt med en yrkesman i ämnet. Vi har fullt sjå att ta hand om hem o barn(3 st) Men åter till ämnet. Flera förslag mottages tacksamt,men det lutar åt fläder just nu(gillar den sur jord förresten?)
Ophelia
08-09-2005, 17:00
Jag tycker ni ska ta kontakt med en juridiskt kunnig person gällande hönshuset. Det är en sak om man bygger ett hönshus i ett befintligt villaområde men det torde vara en helt annan sak att ett villaområde växer upp runtom ett redan befintligt hönshus. Gällande höns så finns det säkert mer eller mindre kackliga varianter.
Hasseln trivs nog bättre där jorden är bättre och ph-värdet är högre likaså flädern men det är ju bara att testa. Går ju säkert att gräva en stor grop och sätta buskarna där och slänga på lite kompost då och då.
Skogsmark brukar vara torr mark, det gäller att satsa på något som klarar torka. Första åren brukar man få stödvattna ändå.
Jag har god erfarenhet av hassel på torra ställen, medan fläder kräver mer fuktighetshållande och lite djupare jord även om den är tålig den också. Som klätterväxt kräver bokharabinda och kaprifol inte mängder av vatten när de väl etablerat sig. Är det skuggigt är piprankan ett alternativ, men den tar tid på sig att växa och vill inte ha alltför magert eller torrt.
Fläder breder ut sig på bredden, vanlig skogshassel också, medan klätterväxterna kan hållas smala. Havtorn som någon föreslog är bra om det är sol, slån kan växa torrt, blomma och ge bär också i lite skuggigare lägen. Båda är torniga.
Jag måste ju komma dragande med min häggmispel som jag också tycker att är ett alternativ.... Mulle
fruberglund
09-09-2005, 05:42
Rhododendron passar ju bra i skogsparti och sur jord annars. Finns väl sorter som växer lite snabbare också.
Och eftersom den är grön även på vintern så döljs ju hönshuset även då i så fall.
Big Gardener
09-09-2005, 07:22
Det finns inget som växer särskilt bra på befintlig skogmark och, som Cilla skriver, allra minst växter som kräver fukt och näringsrik och lite mer alkalisk jord. Om det dessutom är dåligt med ljus begränsar detta ytterliggare. Samtidigt måste man tänka på att om växten ska samsas med andra träd och kunna konkurrera om rotutrymmet.
Havtorn blir inte så bra på sur mark liksom fläder och häggmispel. Bättre är då att välja någon typ av olvon, t.ex. skogsolvon, Viburnum opulus eller möjligtvis rynkolvon, Viburnum rhytidophyllum. Båda är ganska utpräglade undervegitationsväxter. Hassel är ett intressant förslag, men hur är det med rotytrymmet och surhetsgarden på jorden?
Rhododendron är ett intressant förslag som säker skulle gå bra om den inte behöver konkurrera om rotutrymet.
Går vi över till klätterväxter är vildkaprifol, Lonicera periclymenum, ett bra förslag.
Sommartorparn
09-09-2005, 07:48
Med anledning av vad som sagts tidigare i denna tråd så förespråkar jag hassel. Mina föräldrar har skogstomt på berg med pinnmo och där växer hasseln som ogräs. Jättestora blir dom och sprider sig genom frön. Däremot kan jag inte säga något om hur lång tid det tar innan dom blir så där jättestora, så kanske det är bra att komplettera med spalje och slingrande under dom första åren.
Jag måste säga att jag är överrumplad av alla fantastiska och kunniga människor som kommer med förslag till en närmast okunnig trädgårdsälskare. Faktum är att jag redan vid ett tidigt stadium föreslog just rhododendron (men blev nedröstad av familjen)för att det är nog den enda växt som jag med säkerhet vet trivs i sur jord,men så mycket mera vet jag ej,dock älskar jag faktiskt rhododendron(men inte sambon) Vi har några st som står i full sol och växer inte alls-dom trivs inte där de står just nu,kan ju vara värt ett försök att flytta dom och se om de trivs bättre,men snabbväxande är de väl inte.Det kostar ju inget att prova.Det är gamla mossiga plantor, men inte stora, de har vita blommor som skiftar svagt i rosa. Åter igen Tack snälla ni för alla tips, vi skall noga gå igenom alla svar igen innan vi bestämmer oss.
CITAT (Ophelia @ 08-09-2005, 18:00) Jag tycker ni ska ta kontakt med en juridiskt kunnig person gällande hönshuset. Det är en sak om man bygger ett hönshus i ett befintligt villaområde men det torde vara en helt annan sak att ett villaområde växer upp runtom ett redan befintligt hönshus. Gällande höns så finns det säkert mer eller mindre kackliga varianter.
Hasseln trivs nog bättre där jorden är bättre och ph-värdet är högre likaså flädern men det är ju bara att testa. Går ju säkert att gräva en stor grop och sätta buskarna där och slänga på lite kompost då och då. ang detta så tror jag inte man har mycket att komma med som enskild fastighetsägare. området var utom stadsplan när vi köpte det och nu planeras en kraftig förtätning, köpcentra, park garage etc. Jag tror även att om man börjar "kackla"om detta med höns och hönshus så kan det hända att dom börjar rota i detta och huset står ju för nära gränsen och vi vet inte ens om det har bygglov,kan ju sluta med att vi får riva det. Men tack för ditt stöd och förslag. Fru berglund, det var ett fint ställe du bor på.Jag gillar mycket natur omkring mig och stora avstånd till grannar.Vi får se hur det blir med mc donalds som granne och en massa hyreshus! Tyvärr är jag lite för okunnig för att bifoga en bild , men jag skall prova framöver.skam den som ger sig.
fruberglund
10-09-2005, 21:40
CITAT (mamman @ 09-09-2005, 11:11) Fru berglund, det var ett fint ställe du bor på.Jag gillar mycket natur omkring mig och stora avstånd till grannar.Vi får se hur det blir med mc donalds som granne och en massa hyreshus! Tyvärr är jag lite för okunnig för att bifoga en bild , men jag skall prova framöver.skam den som ger sig. Tack, ja vi trivs riktigt bra. Jag som är stadsmänniska från början också  Men vi har bara några minuter ut till E4:an och ca 15 min in till stan så man är ju inte helt ute på vichan heller Nä, ge dig inte! Det är inte så svårt att bifoga bilder
Förresten, innan exploateringen beslutats kan man väl snabbt undersöka vad som gäller för ett 2 m högt plank bakom kackel-huset ?
MB1965! Vad duktig du är med kameran.Jätte läckra bilder och vilken mångfald i trädgården. Hm , jag har också en coolpix, dock av enklare modell 3100 tror jag. Skall öva lite............
CITAT (mamman @ 13-09-2005, 09:23) MB1965! Vad duktig du är med kameran.Jätte läckra bilder och vilken mångfald i trädgården. Hm , jag har också en coolpix, dock av enklare modell 3100 tror jag. Skall öva lite............  Tack mamman. Macro-funktionen är bra  Tanken med korten är att få lite överblick över vad som blommar när i trädgården, och att inventera. Sen råkade det bli några hundra kort och hemsidor, hehe. Skall göra en lov nu i september. Vartfall blommar rudbeckiorna nu, och lite rosor. Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|