Full version: Klättrare i en ek
Sagosessa
Planerar att plantera en trädklättrare av något slag (ros, klematis, klätterhortensia, murgröna el. liknande) i någon av mina storvuxna ekar.
Önskelistan är: 1) ros, 2) klätterhortensia och 3) klematis (eller klematis OCH ros tillsammans).

MEN hur är det med ekens garvsyra? Är det svårt att plantera trädklättrare i en ek? Vad bör man tänka på?
Och klätterhortensian, den kan väl inte ta kål på en hundraårig ek? sad.gif
mulle
Jag har vildvin i en gammal ek som har tappat barken på ena sidan. Det tog lång tid för vinet att hitta plats för sina rötter men nu är det på gång och verkar inte bry sig om någon garvsyra.
Mulle
kristerh
Jag har en del klematisar planterade klängande i ek, de verkar trivas utmärkt.
krister
Sagosessa
Vad bra! Då behöver jag inte vara så orolig då. smile.gif

Men vad tror ni om klätterhortensia? ohmy.gif Dödar den eken på sikt? blink.gif Har ju svårt att tro det när det gäller ett 100-årigt träd unsure.gif
mulle
Jag har också svårt att tro det men jag har absolut ingen aning. Ska bli intressant att se vad hortonomerna svarar!
Mulle
kristerh
Tror knappast att en klätterhortensia tar livet av en stor ek wink.gif
krister
Big Gardener
CITAT (mulle @ 07-09-2005, 13:47)
Ska bli intressant att se vad hortonomerna svarar!

Vem är den andra hortonomen? smile.gif

Jag tror inte heller en klätterhortensia (Hydrangea petiolaris) tar död på en stor ek, men på lång sikt kan den mycket väl ta över och begränsa livsrumet för de lägre grenarna, men då tror jag det handlar om årsperspektiv på många tiotals år. Jag har sett flera gamla träd med klätterhortensia i sig och dessa verkar klara sig bra. Murgröna är värre.

Jag vet inte riktigt vad ekens garvsyra skulle ha för betydelse för livsmiljön. Det är klart att jorden kring eken blir något surare av alla löven, men det är i sig inget negativt för just klätterhortensia som trivs bra i lite surare jord. I övrigt så klänger ju växterna på växtens utsidasom inte avsöndrar några garvämnen.
mulle
CITAT (Big Gardener @ 07-09-2005, 14:50)

Det kan ju ha kommit en ny utan att vi vet om det... tongue.gif
Mulle
Big Gardener
CITAT (mulle @ 07-09-2005, 14:55)
CITAT (Big Gardener @ 07-09-2005, 14:50)

Det kan ju ha kommit en ny utan att vi vet om det... tongue.gif
Mulle

"Bärodlaren", Micke är också ibland på forumet, men han håller mest till i köksträdgården.
mulle
Förresten Birger, har du varit till Mustila arboretum? Om ja, är det värt ett besök?
Och sen tycker ja att din signaturbild är fin!
Mulle
Sagosessa
Skönt att höra om Klätterhortensian rolleyes.gif Det får nog bli en sådan wub.gif
Finns inte så mycket lägre grenar på den tänkta eken, så det ska nog klara sig wink.gif
Gossen Ruda
En annan lämplig ek-klättrare är ekorren. Som trots namnet inte är en fågel fast ibland borde den få byta namn till hasselorre. Bör dock ej planteras. Beträffande garvsyrorna så är det inget man behöver bekymra sig om. Det är svaga syror som dessutom är lättlösliga i vatten, dvs dom regnar lätt bort. Direkt under trädet kan dom ansamlas i jorden men knappast någon annanstans. rolleyes.gif
Zarah P
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2005, 17:50)
En annan lämplig ek-klättrare är ekorren. Som trots namnet inte är en fågel fast ibland borde den få byta namn till hasselorre. Bör dock ej planteras. Beträffande garvsyrorna så är det inget man behöver bekymra sig om. Det är svaga syror som dessutom är lättlösliga i vatten, dvs dom regnar lätt bort. Direkt under trädet kan dom ansamlas i jorden men knappast någon annanstans. rolleyes.gif

*fnissar*
Söt liten betraktelse!
wub.gif
Sagosessa
Ekorren är en favorit på önskelistan över ekklättrare laugh.gif wub.gif biggrin.gif

Har sett en sådan vildlevande alldeles i närheten av där jag bor. Kanske den kan förvilda sig in på min tomt? biggrin.gif
Big Gardener
CITAT (mulle @ 07-09-2005, 15:51)
Förresten Birger, har du varit till Mustila arboretum? Om ja, är det värt ett besök?
Och sen tycker ja att din signaturbild är fin!
Mulle

Nej, helvete. Det missade jag. Jag var på ett kort besök i Helsingfors i juli, men det missade jag tyvärr. Jag skulle definitivt tro att det är värt ett besök.
http://www.mustila.com/index2.htm

Tack för komplimangen om signaturbilden. smile.gif Den är snodd från ett annat forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon