Full version: Vinranka
Skepptuna
Hej
Vi håller på att bygga växthus (kallväxthus) och jag vill förbereda för att kunna ha en vinranka där i.

Fråga 1
Vilken sort är bäst? Jag bor i Skepptuna, Uppland (tänk er i Arlandatrakten) zon 4 (3). Har hört att staketdruva är att föredra, men jag har ingen aning.....

Fråga 2
Ska jag plantera en nu (om ett par veckor) eller kan jag lika gärna vänta till i vår? Hur gör jag med en nyplanterad ranka? Ska den klippas ned eller ska jag låta den växa utan nerskärning?
Sur jord har jag hört - rhododendron jord borde väl då passa?

Fråga 3
Vi har kalkhaltigt vatten -vad tycker den om det?

Fråga 4
Hur gör jag med en vinranka på hösten resp våren?

Som ni förstår kan jag ingenting om vinrankor.

Hjälp!!!!!! unsure.gif
mulle
Jag kan svara på fråga 3.
Det sägs ju att vinrankorna vill ha sur jord men jag har extremt kalkhaltig jordmån och egen brunn med rejält med kalk i vattnet.
I motsats till de andra surjordsväxterna som jag har försökt mig på verkar vinrankan inte bry sig det allra minsta om kalken, den frodas.
Jag har en speciell ranka som inte säljs, en rysk sort som jag har fått av en amatörodlare i Finland.
Men jag har förstått att Zilga klarar sig rätt högt upp.
Du får säkert svar på det av andra som kan!
Mulle
AndreasBlomquist
Jag kan svara på fråga 1. Det är inte att rekommendera att du sätter en Zilga eller annan staketdruva inne i ett växthus. Den tar över växthuset på nolltid då. Staketdruva passar bäst mot en spaljerad södervägg eller mot ett staket, därav namnet staketdruva.
Skepptuna
Hej !
Tack ni två som svarat .

Inte staketdruva, vad kan då vara bra att ha i växthuset?
AndreasBlomquist
Det beror väl lite på vad du är ute efter, gröna eller blå druvor som exempel?

Himrod är grön och ska vara väldigt lämpad för odling i växthus. Söta och kärnfria druvor.

Aurora, medelstor grön druva.

Vanessa, mellanstor röd kärnlös druva med fin smak.

Schuyler, stor blådaggig druva med muskatsmak.

Glenora, stor svartröd kärnlös druva.
Skepptuna
Tack Andreas!
smile.gif biggrin.gif
pollenper
Jag har provat estnisk staketdruva (har glömt sorten) och när den växte så växte den mycket ymningt. Men den verkar lite känslig för den tog sig inte förren jag hittade rätt plats (d.v.s.där växthuset tinade först) sen verkar druvorna ha svårt att hinna mogna och till sist efter två säsonger med god tillväxt så frös (eller nåt annat) den nästan bort
Kanske bör jag spaljera mot husväggen i stället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon