Full version: Vinranka
Skepptuna
Hej
Vi hller p att bygga vxthus (kallvxthus) och jag vill frbereda fr att kunna ha en vinranka dr i.

Frga 1
Vilken sort r bst? Jag bor i Skepptuna, Uppland (tnk er i Arlandatrakten) zon 4 (3). Har hrt att staketdruva r att fredra, men jag har ingen aning.....

Frga 2
Ska jag plantera en nu (om ett par veckor) eller kan jag lika grna vnta till i vr? Hur gr jag med en nyplanterad ranka? Ska den klippas ned eller ska jag lta den vxa utan nerskrning?
Sur jord har jag hrt - rhododendron jord borde vl d passa?

Frga 3
Vi har kalkhaltigt vatten -vad tycker den om det?

Frga 4
Hur gr jag med en vinranka p hsten resp vren?

Som ni frstr kan jag ingenting om vinrankor.

Hjlp!!!!!! unsure.gif
mulle
Jag kan svara p frga 3.
Det sgs ju att vinrankorna vill ha sur jord men jag har extremt kalkhaltig jordmn och egen brunn med rejlt med kalk i vattnet.
I motsats till de andra surjordsvxterna som jag har frskt mig p verkar vinrankan inte bry sig det allra minsta om kalken, den frodas.
Jag har en speciell ranka som inte sljs, en rysk sort som jag har ftt av en amatrodlare i Finland.
Men jag har frsttt att Zilga klarar sig rtt hgt upp.
Du fr skert svar p det av andra som kan!
Mulle
AndreasBlomquist
Jag kan svara p frga 1. Det r inte att rekommendera att du stter en Zilga eller annan staketdruva inne i ett vxthus. Den tar ver vxthuset p nolltid d. Staketdruva passar bst mot en spaljerad sdervgg eller mot ett staket, drav namnet staketdruva.
Skepptuna
Hej !
Tack ni tv som svarat .

Inte staketdruva, vad kan d vara bra att ha i vxthuset?
AndreasBlomquist
Det beror vl lite p vad du r ute efter, grna eller bl druvor som exempel?

Himrod r grn och ska vara vldigt lmpad fr odling i vxthus. Sta och krnfria druvor.

Aurora, medelstor grn druva.

Vanessa, mellanstor rd krnls druva med fin smak.

Schuyler, stor bldaggig druva med muskatsmak.

Glenora, stor svartrd krnls druva.
Skepptuna
Tack Andreas!
smile.gif biggrin.gif
pollenper
Jag har provat estnisk staketdruva (har glmt sorten) och nr den vxte s vxte den mycket ymningt. Men den verkar lite knslig fr den tog sig inte frren jag hittade rtt plats (d.v.s.dr vxthuset tinade frst) sen verkar druvorna ha svrt att hinna mogna och till sist efter tv ssonger med god tillvxt s frs (eller nt annat) den nstan bort
Kanske br jag spaljera mot husvggen i stllet?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon