Full version: aska
peterinas
kan man använda eldningsaska i trädgården och vart isf ?

Peter
KURT
Askan ger tillskott av kalium och fosfor. Ge inte alltför mycket till växter som vill ha lite sur jord t ex jordgubbar.
peterinas
hur funkar det på gräsmattan då ? sen har jag svart o rödvinbärs buskar samt en roderendeon ( om det nu stavas så ) =)
mulle
Jag brukar strö ut askan lite så där som hundarna går och skvätter...
Inga stora mängder någonstans, ibland låter jag bara blåsten sprida ut det över rabatter och gräsmatta.
Ingen växt har protesterat i alla fall.
Mulle
mamman
Har länge undrat om man kan lägga den i komposten?
mulle
Lite kan du lägga men inga stora mängder. Jag brukar inte göra det.
Mulle
Pesco
Hur är det med rester från grillen då, typ aska från briketter?
rosita
Askan från grillen ska inte vara bra har jag hört.
mulle
CITAT (rosita @ 08-09-2005, 19:32)

Vet du varför? Tändvätskan?
Mulle
rosita
CITAT (mulle @ 08-09-2005, 19:33)
CITAT (rosita @ 08-09-2005, 19:32)

Vet du varför? Tändvätskan?
Mulle

Jag minns inte och har försökt hitta det i mina böcker, men förgäves! sad.gif Tyvärr!
KURT
Visst kan endel grillkol innehålla höga halter metaller, b l a krom. Men totalt sett är det ändå mycket små mängder aska man får.
ingrid fuxwall
Som sagt alla har olika åskter om aska och om det är bra eller ej.
Själv tillhör jag nog dem som oftast använder min aska (från den vedeldade pannan)
Brukar alltid hälla lite aska över mina bärbuskar på våren - har någon gång läst/hört (tror att jag hört det från en mycket gammal släkting) att det ska vara bra och tycker nog att mina svartavinbär mår bra av det (fast i år blev det en skral skörd !)
Sedan häller jag på grönsakslanden, oftast strax innan snösmältningen, inbillar mig att det går lättare ner i jorden då.
Sedan upplever jag att det är suveränt som snigelmedel. På min tomt finns vissa ställen där det är väl mycket sniglar och då kan det hjälpa om jag häller aska där, tycker nog att antalet minskar drastiskt fram tills dess att regnet spolat ner/bort askan.

Slutligen har jag använt det som ogräsbeskämpningsmedel.
Har fyllt upp tomten på vissa ställen med ogräs och givetvis blir detta en enda matta av kvickrot osv. I våras hälde jag på ett tjockt lager aska, sedan la jag över tapet som jag förankrade med några stenar.
Nu är tapeterna borttagna och något ogräs syns inte till, ska bli spännande att se vad som händer till våren !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon