Full version: Identifieringshjälp
bikiv
Vet inte vad denna växt heter? Mose Stentavlor??? Njae???

Sen upptäckte jag, bland bladen en slags blomma?(gröna blad i flera våningar med lite knopplikande samlingar mellan bladvåningarna)

Lady Hamilton
Calathea zebrina
bikiv
CITAT (Hamilton @ 07-09-2005, 21:23)
Calathea zebrina

Tack för snabbt svar! Vet du /någon om denna växt har någon släkttillhörighet med stentavlorna?
Lady Hamilton
unsure.gif Nä jag tror inte de är släkt....
(springer o tjuvläser i Botanica...................)

Så nu är jag tillbaka.......

Calathea är strimbladsväxter, som uppskattas för sina dekorativa bladverk

Maranta (Mose....) är jordstamsbildande perenner

men båda växer i Central o Syd-Amerika
Zazu
jodå, de är släkt, de hör till samma familj, maranthaceae, marantaväxter de tre vanligaste släktena i odling är maranta, calathea och ctenathe, nu så vet inte jag om någon av dem har bytt namn, men men....

mvh zazu
bikiv
Ny fråga: Blomman då? Är det någon som sett denna växt i blom? Och hur ser den isf ut?
Lady Hamilton
wub.gif Ja får be om ursäkt då.................Men utgick från att de inte var släkt när jag läste

"Calathea består av 300 arter städsegröna perenner"...............
" Maranta är ett släkte om 32 städsegröna jordstamsbildande
perenner"............
Lady Hamilton
CITAT (bikiv @ 07-09-2005, 22:03)
Ny fråga: Blomman då? Är det någon som sett denna växt i blom? Och hur ser den isf ut?

Min har blommat i sommar.....................
Men inte var det mycket för världen, den var lite krusig o vit, växte upp på sidan av bladen
bikiv
Jättetack Hamilton för ditt engagemang!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon