Full version: Porslinsblomma
Scout
Hej
För ett år sedan fick jag något som sas vara en porslinsblomma. Tror att detta ar detta samma sak som att den är av släktet hoya?

Bladen är 7cm långa och 3cm breda, men har ingen aning vilken sort det är. Den var 30 cm lång när jag fick den och nu är den 70 cm. Ganska klen och ranglig, tycker att det verkar vara en långsamväxande och rätt menlös växt. Jag har hört talas om att hoyor ska ha så fina blommor, dessa har dock inte visat sig.

Hur gör jag för att den ska börja blomma? Vad är de hemliga knepen?
Zarah P
Hej på dig.
Vad roligt att du har en Hoya! smile.gif
Kika gärna in på Svenska Hoyasällskapets sida - de har massor av rolig och bra information. smile.gif
Om du har en bild på din Hoya kan vi ju försöka hjälpa dig att identifiera den, om du vill?
smile.gif
Scout
Så det är en hoya ändå. Hittar ingen info på den hemsidan om hur man gör för att få den att blomma.

Har tyvärr inte tillgång till kamera nu. Men bladen är platta och släta, 7cm långa och 3cm breda och ungefär en mm tjocka. Bladen är dessutom ganska styva och stabila. De är blanka och känns lite feta, men mest på ovansidan. De är jämt grönfärgade och ådringen är inte särskilt synlig. på bladen finns även vita fläckar som varierar i storlek upp till 5 mm (inte ohyra, utan bladens färgläggning).

Kanske svårt att namnge på en sån beskrivning.
Therese.3z
CITAT (Scout @ 07-09-2005, 23:14)
Så det är en hoya ändå. Hittar ingen info på den hemsidan om hur man gör för att få den att blomma.

Har tyvärr inte tillgång till kamera nu. Men bladen är platta och släta, 7cm långa och 3cm breda och ungefär en mm tjocka. Bladen är dessutom ganska styva och stabila. De är blanka och känns lite feta, men mest på ovansidan. De är jämt grönfärgade och ådringen är inte särskilt synlig. på bladen finns även vita fläckar som varierar i storlek upp till 5 mm (inte ohyra, utan bladens färgläggning).

Kanske svårt att namnge på en sån beskrivning.

Ser bladen ut såhär?

(blad av Hoya carnosa)

Att få Hoyor i blom kan ta ett par år, det är inte ovanligt att man kan få vänta i 5-7 år innan blommorna behagar visa sig. Ibland går det dock snabbare. Jag har haft min Hoya carnosa i snart ett år och först nu har jag sett första pedunkeln (ofta felaktigt kallad för "blomsporre", det lilla "skaft" där blommorna kommer att bildas!) Dessa ska man inte ta bort, vare sig före eller efter blomningen, det kommer nämligen nya blommor på dem igen. (Vissa sorters hoyor får dock nya pedunklar varje gång och släpper de gamla, t.ex. Hoya bella gör så.)
Zazu
det kan nog vara en pubicalyx eftersom bladen är så smala.

mvh zazu
Scout
Ja Therese.3z, bladen ser ut precis som på bilden!
Så det är en Hoya carnosa, det är ju kul att veta. Tack för det, skickligt att komma på det på den beskrivningen. Djupt imponerad, bockar och tackar...

Jag är ju ingen sån här hoyafanatiker, tycker att det finns många mycket intressantare växter. Är carnosa ovanlig eller helt vanlig? Vad är det för färg och form på blommorna?
Är det säkert att det inte finns några hemliga knep för att påskynda blommningen?
Zazu
CITAT (Scout @ 08-09-2005, 17:21)
Så det är en Hoya carnosa, det är ju kul att veta. Tack för det, skickligt att komma på det på den beskrivningen. Djupt imponerad, bockar och tackar...

Jag är ju ingen sån här hoyafanatiker, tycker att det finns många mycket intressantare växter. Är carnosa ovanlig eller helt vanlig? Vad är det för färg och form på blommorna?
Är det säkert att det inte finns några hemliga knep för att påskynda blommningen?

hoya carnosa är den vanligaste hoyan, bild finns lite överallt, har ingen själv(bild alltså), blommorna är femuddiga och vita med röd mitt.

mvh zazu
yenny
min carnosa stod i ett söderfönster.... vattnades när den torkat upp och fick bara näring ett par ggr i början på våren. det tog nått år... sen blommade den som bara den.
Pfaffan
Min hoya bella blommar för första året i år, om det är för att den fått flytta till ett fönster i nord-öst eller om den bara blivit tillräckligt gammal vet jag inte. Däremot blommar den som tokig nu när den väl kommit på tricket, tredje gången nu sen i våras.
Jag tycker också att den blir snabbare för varje gång, kan det stämma?
Första gången den blommade tog det en evighet för knopparna att bli klara och slå ut, och nu tredje gången tror jag man kunde ha sett utvecklingen bara man stått stilla en stund och tittat på den tongue.gif

/Pfaffan
Therese.3z
CITAT (Scout @ 08-09-2005, 17:21)

Jo, visst finns det säkert sätt att "påskynda" blomningen, men det är väl egentligen bara frågan om att behandla den rätt så blommar den villigt.
Vad som är rätt varierar dock från person till person, vissa gör si och vissa gör så. Jag använder lite sunt förnuft bara, det verkar ju fungera ganska ok eftersom jag har fått en pedunkel nu. Nu är det bara att vänta och se om den tänker blomma också!

Blad: 8 cm långa, 5 cm breda
Blomma: 1.5 cm i diameter
Doft: stark, parfym, tung mandelaktig (lär lukta mest på kvällarna)
Nektar: mycket
Blommor per klase: ca 10-30 st
Blommornas hållbarhet: 7 dagar
Blommningstid: hela året
V äxtsätt: slinger / ampel
Bästa läge: överallt (blommar dock inte så bra om den står för mörkt)

Bild:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/boga/html/Ho...rnosa_Foto.html
Scout
Tack för info och bilder. nu ska jag pyssla om den lite bättre så att jag får några blommor för mödan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon